Barfota= "vanlig" hovslagare eller?

M

Minizapp

Hej.

Undrar bara en sak: Man läser ju mycke här på Buke om barfotahästar och då är det många som använder sig av speciella metoder när hovarna verkas. T ex Strasser-metoden å sen finns det väl den s k Vildhäst-metoden. Finns kanske fler?

Men då undrar jag - "måste" man använda sig av dessa metoder eller kan man be sin vanliga hovis plocka av dojjorna?

Man får nästan intrycket ibland att man absolut inte ska använda sin vanliga hovis för då "går det åt skogen".

Jag har ju funderingar på att plocka av framdojjorna också på pållen men jag vill helst ha kvar min hovis. Han är så himla bra med hästen på alla vis och jag känner mig aldrig dum när jag kommer med alla mina frågor.

Men sen måste jag erkänna att jag tyvärr inte kan speciellt mycke om hovar, verkning, vinklar å sånt :o och vet inte helt säkert att min hovis gör helt rätt. Men pålle har i och för sig aldrig några problem med hovar, ben och rygg mm så det är väl kanske ett gott tecken eller? :confused:

Så vad tycker ni andra? Var finns alla ni som har plockat av skorna med hjälp av er vanliga hovis? Funkar det? Vad ska jag tänka på att kolla när hovarna verkas? Det måste väl ändå verkas på annorlunda sätt när det inte ska spikas på några skor?

Min häst har ju inga skor där bak å det funkar bra. Han sliter jämt å bra så hovis behöver bara fila lite å jämna till. Men det måste väl vara lite annorlunda fram? Mer tyngd och så?

Sv: Barfota= "vanlig" hovslagare eller?

Jag står i ett Dressyrstall (Dottern är bäst eller andra bäst i sverige, Juniordressyr) En av hennes egna hästar, som hon ifs inte tävlar, men hon rids, (och är värd hur mycket pengar som helst!!) går utan skor och visst har de samma hovslagare som till de andra. (Med att jag sa att hon är värd hur mycket som helst menar ajg att dim knappast skulle utsätta den hästen för felbelastningar etc.) Jag vet inte mycket om sånt här eftersom min häst går skodd runt om, men det låter verkligen som att alla här tror att en hovlagare inte kan verka barfotahovar.. Men det är ju olika.. Du kan kanske prova? Oh visst är det ett bra tecken att hästen inte haft problem emd rygg, ben etc, hur länge har du haft hovslagaren.. Och han är utbildad antar jag, så då kan du nog vara ganska så trygg! :)

Min ridhäst går utan skor, tog av dem i somras/höstas pga att hon tappade dem hela tiden.

Hovis ansåg att hon hade jättebra hovar och att det inte borde bli några problem...

Jag har kvar min vanliga hovis och det har funkat bra hittills. Vi gör precis som vanlig bara att hon inte har skor på....
Jag har ett par barfota boots att komplettera med när det är för hårt/fruset i backen eller väldigt halt...

Hej. Jodå, han är utbildad och ansluten till Hovslagarföreningen och jag har haft honom i ca 1 år.

Han är väldigt ung och var ganska nyutbildad när jag "hittade" honom.
Alla "besserwissrar" i mitt förra stall varnade mig bara för att han var så himla ung och att han inte var så erfaren. Men jag var så himla förbannad på min förra hovis för han hade så jäkla dåligt humör (superstressad) och det lät han gå ut över min snälla och tålmodiga kuse.

Jag ångra inte en sekund att jag anlitade min nuvarande! Han är så lugn och noggrann och tar sig verkligen tid. :love:

Men man blir ju lite undrande när man bara läser om de här speciella "barfota-metoderna".

Hej. Kul att höra från någon som det funkar för. :)

Men du säger att din hovis gör precis som vanligt? Men det är sånt jag bl a undrar över: Ska inte hovarna egentligen verkas lite annorlunda? Att det ÄR annorlunda beroende på om det ska sitta en sko eller inte? Har för mig att jag någonstans har läst att man inte verkar likadant men jag kan tyvärr inte komma ihåg VAR jag har läst det.

Det finns inte något måste gällande hovar. Har du en som du tycker är bra så kan han säkert verka hoven för både med eller utan skor. Ta av dem och se hur det går.

För mig när jag tog av dem så var det samma hovis som kom och verkade. Han verkar efter hur hoven såg ut för att få det bra. Tyvärr kan inte han komma så ofta som jag vill (var 3e vecka) så jag har fått komplettera med en barfotaverke. Men hade inte gjort det om han kunnat komma så ofta som behövts! Barfotaverkaren och hovis är helt överens och gör samma saker när det ser lika ut innan...

tillägg:
Det finns barfotaverkare av olika läror. Vissa tycker att man måste verka på ett sätt andra tycker att man tittar på hoven och utgår ifrån det. Utgå ifrån dig och hur du ser att hästen trivs!! Det är viktigast.

Senast ändrad:

Min häst verkas av en "vanlig" (vet ej vad han har för utbildning) hovslagare även när hon är barfota.

ASKJA24102004.jpg

En bra hovis kan mycket väl verka för barfotagång. Det är bara att hoppas att du har en sådan.
Problemet brukar vara att många inte vet om deras hovis är bra eller inte, så länge skorna sitter kvar funderar man inte så mycket över hovarna.
Är du osäker så kan du alltid fota hovarna och lägga ut bilder, finns en hel del personer här med goda kunskaper.

Nåt som kan vara värt att införskaffa är ett par Easyboot Epics.
Finns tex på naturligahovar.nu. Utmärkta att ha under övergången eller om hästen behöver extra grepp, eftersom de är broddbara.

Jag har traditionell hovslagare till mina barfota hästar. 9-åringen var ankfot när hon kom och har under "ombalanseringen" haft skor i ca 1 år sen när hovarna var bättre i balans skoddes hon av och hon är nu barfota sedan 1,5 år tillbaka. Kort rund hov med rätt låga trakter är det vi eftersträvar. Ingen ömfotstid alls utan den här hästen rids på alla underlag i alla gångarter. Hovarna är hårda som sten (låter nästan som sten när man raspar)och dom nöts rätt jämt och fint. Behöver bara hålla efter lite i tån med raspen. Hovslagaren kommer med ca 5-6 v intervall nu (i början 3 v)och han behöver sällan göra så mycket.

Allt fungerar som det ska och hästarna är friska och sunda:D

Hmm, bilder var ju en bra idè :idea:

Men jag har tyvärr ingen digitalkamera så jag får väl ta kort med den gamla "stenålderskameran" och skanna in fotona. Det borde ju gå. :)

Men jag undrar ändå fortfarande: Är det skillnad på hur man verkar beroende på om hästen ska gå barfota eller ej?

Jo, jag har kollat in sidan där man kan beställa sådana där boots och jag ska beställa sådana för de verkar vettiga.

Minizapp skrev:
Hej.

Undrar bara en sak: Man läser ju mycke här på Buke om barfotahästar och då är det många som använder sig av speciella metoder när hovarna verkas. T ex Strasser-metoden å sen finns det väl den s k Vildhäst-metoden. Finns kanske fler?

Men då undrar jag - "måste" man använda sig av dessa metoder eller kan man be sin vanliga hovis plocka av dojjorna?

Man får nästan intrycket ibland att man absolut inte ska använda sin vanliga hovis för då "går det åt skogen".

Jag har ju funderingar på att plocka av framdojjorna också på pållen men jag vill helst ha kvar min hovis. Han är så himla bra med hästen på alla vis och jag känner mig aldrig dum när jag kommer med alla mina frågor.

Men sen måste jag erkänna att jag tyvärr inte kan speciellt mycke om hovar, verkning, vinklar å sånt :o och vet inte helt säkert att min hovis gör helt rätt. Men pålle har i och för sig aldrig några problem med hovar, ben och rygg mm så det är väl kanske ett gott tecken eller? :confused:

Så vad tycker ni andra? Var finns alla ni som har plockat av skorna med hjälp av er vanliga hovis? Funkar det? Vad ska jag tänka på att kolla när hovarna verkas? Det måste väl ändå verkas på annorlunda sätt när det inte ska spikas på några skor?

Min häst har ju inga skor där bak å det funkar bra. Han sliter jämt å bra så hovis behöver bara fila lite å jämna till. Men det måste väl vara lite annorlunda fram? Mer tyngd och så?

Givetvis skall du använda din hovslagare. Den största delen av din hovslagares jobb är att verka häst antingen det sedan skall slås skor på den nyverkade hoven eller ej.

En hovslagare som arbetat i många år har både daglig praktisk erfarenhet av verkning och utbildning i det. En person som gått någon kurs för barfotaverkningsmetoder har nog inte lika lång utbildning och ofta inte heller erfarenhet. Tror att många som utbildar sig är tämligen nyfrälsta både vad det gäller hästägande och hovvård. Ofta är de då också nyfrälsta inom andra nypopulära områden vad det gäller hästskötsel, som att t.ex. en del anser att hästar inte behöver ha någonstans att gå in vintertid. Fast det kanske är mina fördomar.

Idealet är väl en hovslagare som är intresserad av alternativa metoder och är påläst. Då får man det bästa av båda världar. En hovslagare kan ju också med sina kunskaper "se igenom" mindre seriösa verkningsmetoder.

Hälsning Maja

Minizapp skrev:
Hmm, bilder var ju en bra idè :idea:

Men jag har tyvärr ingen digitalkamera så jag får väl ta kort med den gamla "stenålderskameran" och skanna in fotona. Det borde ju gå. :)

Men jag undrar ändå fortfarande: Är det skillnad på hur man verkar beroende på om hästen ska gå barfota eller ej?

Jo, jag har kollat in sidan där man kan beställa sådana där boots och jag ska beställa sådana för de verkar vettiga.

Ja, det är skillnad. Men det kan din hovslagare.

Hälsning Maja

Det finns vissa skillnader, tex vill man ju ha en plan yta att lägga skon på och man rundar därför inte av kanterna som vid barfotagång. Ofta tar man även lite mer av sulan i tån när man ska lägga på skor. Men att verka för barfotagång ska en duktig hovslagare kunna.

Ja epicsen är enligt mig det bästa alternativet på marknaden just nu. :love:

Hej. Nu får du ursäkta en gröngöling men vad menas med "ankfot"?

Sen skriver du att ni eftersträvar en "kort, rund fot med ganska låga trakter". Då måste jag fråga: Varför det?

Att jag frågar beror inte på att jag ifrågasätter utan jag vill liksom lära mig och förstå varför.

Min pålle har redan nu korta, runda fötter. De blir liksom aldrig långa, inte ens när det gått 7-8 veckor sedan sista verkningen/skoningen.
De växer i stället liksom på höjden, om du förstår vad jag menar.

Strasser=djurplågeri. :crazy:

Min ena går barfota och han verkas av min vanliga hovslagare, som gärna ser att hästar går utan skor om det fungerar, men inte till varje pris så att hästen orsakas smärta (jmf Strasser som tydligen inte bryr sig om sånt).

Centaur skrev:
Strasser=djurplågeri. :crazy:

Min ena går barfota och han verkas av min vanliga hovslagare, som gärna ser att hästar går utan skor om det fungerar, men inte till varje pris så att hästen orsakas smärta (jmf Strasser som tydligen inte bryr sig om sånt).

Jag har erfarenhet av både hovslagare och Strassertrimning för att få min häst barfota och min erfarenhet är inte alls det du beskriver. Min häst har inte haft tillnärmelsevis så ont med Strassermetoden som med en vanlig hovslagare. Dessutom var jag naturligtvis tvungen att avbryta försöket när hon hovslagarverkades p.g.a. smärtan. Resultatet av Strassertrimningen är att jag nu har en fungerande barfotahäst med fina hovar. Vilken erfarenhet grundar du dina påståenden på?

Till o med T. Teskey, som har väldigt höga tankar om Strassers allmänna syn på hästhållning, anser att Strassers aggressiva verkning är direkt skadlig.
PL

Bara en parantes.

Djurskyddsmyndigheten håller på att undersöka barfotarörelsen som man kan kalla det för, tills dess kan man ju vänta med dessa påståenden.

AANHCP är redan undersökt och godkänd.

Till trådskaparen: Om du nu ska ta av skorna så se till att ta reda på lite mer om vad det innebär att ha hästen utan skor, ibland krävs det endel för att det ska funka. Hur hästen tar det kan bero på hästen exteriör, foder, utevistelse osv, inte bara på vilken hovslagare du väljer.

Gå in på www.harmonyhorse och kolla om det inte finns en föreläsning i ditt område som dessutom är gratis så får du veta mer om vad det innebär och vad som krävs av dig.
Eller pratar du med din hovslagre om det också så får du veta mer om hur han ser på saken.

peter_lundin skrev:
Till o med T. Teskey, som har väldigt höga tankar om Strassers allmänna syn på hästhållning, anser att Strassers aggressiva verkning är direkt skadlig.
PL

Kan jag inte åtminstone få ha mina egna erfarenhetet utan att belägga dom med referenser:confused:

Jag tror att svenska SHP:are har sunt förnuft och jag vet att de också har en lång hästerfarenhet. Att SHP:are helt plötsligt skulle vända och bli, som många tror, djurplågare och att dessutom lägga ner en massa pengar på en ettårig utbildning som inte skulle leda till några kunder. Folk anlitar ju knappast en SHP:are om de ideligen gör hästarna illa. PL inse att det faller på sin egen orimlighet.

Jag tror inte att det är någon ide att vi fortsätter denna diskussion annat än i barfotatråden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 702
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 894
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama