Barfota - sko - barfota?

MM

Trådstartare
Om en häst går barfota nu och det funkar fint, kan det då finnas risk för att den blir ömfotad om man väljer att sko nu en period när det är hårt i marken och man tar av skorna efteråt igen?

Sv: Barfota - sko - barfota?

Min shettis blev det inte. Hon skoddes för ett par vintrar sedan pga att hon har en gammal skada i ena frambenet. Jag ville inte att hon skulle halka för då blir det lätt att hon drar upp skadan och börjar halta, så jag ville kunna brodda. Hon var skodd i några månader och sedan, när isen var borta, plockades skorna av igen. Inga problem :)!

Nä, om hästen har fina hovar så ska det funka fint. Gäller bara att man har någon som vet hur man ska verka barfota sedan, enligt min erfarenhet så är vanliga hovisar inte alltid superbra på det. De tar ofta för mycket.
Mina hästar går skodda i vinter och jag räknar med att sko av igen till våren, de har alltid varit barfota förut.

Delvis kl

Så gör jag också. Skor på vintern och barfota sommarhalvåret. De kan bli lite ömma i början men brukar vänja sig ganska snabbt :)

Min går skodd senhöst-vintern sedan åker skorna av igen på våren, ingen större reaktion och har alltid funkat jättebra (gjort så här i 12 år nu)

Nej dom blir inte mer ömma om hovarna efter dom haft skor men många märker inte om deras hästar har varit ömma fören man skor av dom igen.

Borde man inte märka direkt när man skor ifall hästen varit öm sen innan? Inte när man skor av igen?

Tack för era svar.

Då kanske jag skor honom en period nu under vintern.

Ingen aning men tror det beror på att det går långsammare att bygga upp ett förtroende och det går fort att förstöra ett.
(det hästen ska få förtroende för och det som kan förstöras är i detta fall underlaget och att hovarna inte kommer ömma).

Drastiska förändringar märks tydligare.

Jag har bestämt mig för att sko honom en period nu. Han är visserligen ung och gör inte så mycket för tillfället men det är rätt hårt i hagen och jag inbillar mig att hans vänner som är skodda tar sig fram lite bättre än honom. Tycker nog han ser något långsammare ut. Han är visserligen c-ponny och dom andra stora hästar och min lite lat, men gör det för säkerhets skull.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Miingla
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 730
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka