Barfota och boots i distansen

Sv: Barfota och boots i distansen

Annie, boots fungerar bra att hoppa i. Men kolla in The Horses Hoof http://www.thehorseshoof.com/ för helt barfota hoppare också för inspiration. Klicka på Barefoot Performance i vänstermenyn och skrolla till Hoppning. Underbara exempel! Beroende på underlag som du rider så kanske du inte alls behöver boots. Det skulle ju vara mycket bättre. Om det är mest i arena så finns ingen anledning att boota (eller sko för den delen).

Renegades kräver en tight verkning annars fungerar inte passformen, kan vara bra att hålla i minnet.

När jag väl hoppar tror jag inte att jag behöver bootsen, men 90% av tiden dåjag rider eller arbetar henne så är vi ute i skog och mark och då kommer jag behöva boots.. Hon ömmar annars.. :) Tack för länken, ska kolla den när jag har lite tid över! :bow:

Tight verkning är inga problem, har en väldigt duktig hovvårdare som just nu håller på att hjälpa unghästen att bygga upp sin naturliga hov, och han kommer också visa mej hur jag ska verka så att man kan ta lite, ofta! :)

Eller hur! :D

Sen tyckte jag att dom var snygga, många andra tycker jag ser ut som tofflor, dessa var liksom sportiga och tuffa! :)

men behöver som sagt veta om man kan brodda de vanliga eller om man måste köpa 4st till för att kunna ha brodd vintertid?? Blir isf riktigt dyrt..

Sen även vad de skulle gå på med tull och allt sånt innan den är hemma i postlådan.. :)

Man kan dubba själv med bestgrip som jag gjort tex. Ger inte hål igenom så du kan ta ur dem över sommaren.

Du får räkna priset med valutan och sedan tillkommer svensk moms och någon procent till i postens avgifter. Det pris du får fram i USA inkl frakt får du lägga på ca 27% totalt. Beroende på kursen alltså vad priset blir.

Hoppar in i tråden utan att ha läst alla sidor..

Jag är en vanlig fritidsryttare som rider med EB Glove, och storm trivs med dem.. förutom en sak..
Han sliter dem för mycket i tån bak, så det går hål efter bara 2 månader?
och som sagt jag är jag bara fritids ryttare så han rids kankse med bootsen ca 4-5 timmar i veckan...

finns det någon boot som har mer slit yta i tån?
Hästen är en varmblodskorsning så han gör en liten glidning med bak när han tar i mark å därför den slits mer..

All hjälp mottages tacksamt !

Ingen som har någon erfarenhet av detta? :)

Tänkte hoppa in här och fråga lite även om jag inte pysslar med distans.

Min kille har just nu ett par Cavallo Sport fram som han går väldigt bra med. Ska nu skaffa ett par barfotaboots till bakfötterna också, men Cavallo Sport lär inte funka där då han har betydligt spetsigare hovar bak än fram.

Så ni som har hästar som inte är runda bak, vad har ni för boots på dem?

Var roligt att andra discipliner hittat den här tråden! Anatomiskt sett är det ju korrekt att bakhovarna inte ska vara runda. Framhovar är runda, bakhovar är mer spadformade och så ska det vara. Första frågan är: Behövs det verkligen boots på bakhovarna? De flesta jag känner bootar bara fram om de inte ska upp i bergen. Annars brukar de flesta gå ned en storlek. Testa Renegades eller Easyboots.

Shimzy, sorry jag har inte hört om det specifika problemet. Någon annan?

Det låter ju som en rörelsestörning. Är han utredd så inget är fel?
Kanske har han för lång tå?
Det är ju inte någon vanlig/normal "grej" som händer när han släpar tån så, men kolla så inte bootsen förlänger tån, dvs se om storleken är rätt eller han kan ha en mindre, glove är ju väldigt strechiga.
Du kan kanske förstärka hela bakskon genom att ha små dubb året om, typ easygrip.

Har kollat mer nog på mina boots nu och det verkar inte var att han glider med hoven så som jag trott innan , utan skon slits lixom mitt fram ca 1 cm upp. ( ska se om jag kan lyckas bifoga en bild)
310707_10150393551021327_633586326_10615113_218709192_n.jpg
Pratat med återförsäljaren för easyboot och hon säger att glove är lite tunnare just där på just de bootsen ( även några EB till)
Finns det någon barfota sko som har mera material just där?
Glove´n är rundad i tån uppåt för att underlätta överrullningen.. men kanske bättre med en som inte är det?

Om han går barfota bak när man rider på grus och asfalt så sliter han tån jätte kort..

Får för mig att boots i modell EB trail, cavallo o dyl är klumpiga? och svåra att få att sitta kvar?
funkar sådana i skogen? genom lera? ser ut att vara mer å slita på på de modellerna.....

Fram har han störst problem med. Bara att leda honom från stallet till hagen är en pina för honom och han rör sig som en fånghäst om han går på grus utan boots på framfötterna. Han har inte lika stora problem på bakhovarna, men han visar små tendenser att ömma även där på grus (han har en tendens att "smyga" fram med bakbenen), och då vi ofta rider längs grusvägar vill jag gärna ha någon form av boots även bak så han inte går och känner sig obekväm även om han inte visar några solklara tecken på ömhet utan det är mest själva rörelsemönstret som känns aningens hämmat om man jämför med hur han rörde sig med skor.

När jag köpte honom i april rådde veterinären som gjorde besiktningen mig att sko honom på alla fyra just pga att hans rörelser hindras så mycket barfota, och det gjorde jag också, men pga hans något medelmåttiga hovkvalité har dessa månader kantats av tappskor och trasiga hovar vilket fick mig att ta beslutet att rycka skorna och ha barfotaboots istället som han har när vi tränar och sen är barfota i hagen.

Ska ta mig en kik på dem tack för tipsen!

KL

Tänkte bara uppdatera hur det gått för vår del. Red med Renegade fram, som han dock fick skav i karleden av, och Easyboot EPic bak. Efter att blivit vansinnig några gånger över wiren på Epic och slutligen lyckats rycka av en funderade jag på andra alternativ. Epic har fungerat bra i övrigt för hästen, lite meckigt för mig ibland bara.

Jag beställde hem ett provkit med Easyboot Glove. Hittade en storlek som satt som gjuten bak, men fram matchade inte hovform och bootsform. Så beställde ett par Glove till bakhovarna. Har hunnit testa dem under en ritt. Var ute en dryg timme, red i alla gångarter och på både grusväg och mitt inne i skogen. Bootsen satt jätte bra och hästen var nöjd! Så de kommer jag använda fortsatt bak.

Efter att ha justerat wiren på Renegade (tack raggsock för tipsen!) så fick hästen inte skav i karleden under senaste turen. Så nu hoppas hoppas jag att jag fått till en lagom inställning på Renegade fram och kan ha Glove bak. Det vore super. Funderar redan nu på nästa säsong och distanstävlingar. Om man skulle våga testa glue on, eller om man ska sko. Är ju lite tid kvar som tur är. Är glad att jag hittat en boots uppsättning som fungerar i alla fall!

NI som testat modellerna Old Mac g2, cavallo och Easyboot Trail...
vilken är bäst??

ser ut som dessa boots har mera slityta i tån än mina glove...
men vilka bör man satsa på ?
sitter dem verkligen kvar?

Har ett par Cavallo Sport och är mycket nöjd. Har ridit på alla typer av underlag, allt från grus till vatten till lera och de har suttit på i alla väder, aldrig varit någon antydan till att de skulle åka av och verkar ha ganska mycket slityta i tån vad jag har märkt iaf.

Här ser man lite av dem efter en tur i leran.

Foto0419_small.jpg

Ja, toppen att du lyckats justera wiren. Hoppas du nu löst problemet för all framtid ;-). Kul att även glove fungerade.

vilken är bäst??

Jag har provat old mac, gamla modellen och cavallo och det är vansinnigt klumpiga. Märks kanske mer på en mindre häst som islandshästar.
Cavallo sport och trail ska ju vara lite lättare men jag vet inte.

glove behöver du ju bara byta skalet, inte hela skon.

Renegade är starkare material, upplever jag, än glove.

kl. Jag har läst massor om boots, både i den här tråden och andra men tycker det är svårt att välja och veta vad man ska satsa på.

Min ridhäst är traditionellt skodd och det kommer hon fortsätta vara eftersom hon sliter skor så horribelt. Men unghästen, 3-årigt islandssto, är inte inriden än men har just fått börja följa med som handhäst, än så länge är det lugnt, hon är inte omfotad och det är korta turer. Men tanken är att hon ska få följa med en hel del framöver när hennes flås tillåter så risken är att hennes hovar slits ner för mycket och boots känns då som ett alternativ.

Jag har egentligen bara två krav: lätta att ta av och på och prisvärda. Jag har främst tittat på Cavallo Sport Boot, Cavallo Simple Boot, Easy Boot Trail och Renegade. Renegade känns dock väl dyr men den kanske har annat som väger upp?

Någon som har tips/tankar/förslag?

Gimlan, ju mer du är ute med din 3-åring är ute och går barfota ju mer byggs hoven upp. Du kanske inte ens behöver tänka på boots. Vilda hästar som bor på stenig terräng bygger upp hovarna och hästar är hästar. Och kan jag rida 160 km lopp barfota så kan nog din lilla tjej. Det låter ju som att du långsamt bygger upp henne på ett perfekt sätt! En vän till mig tävlar distans och bor där terrängen till mesta del består av grusvägar. Hon har aldrig haft något på sin häst och hon behöver heller inte verka hästen eftersom det sköter sig självt.

Jag vet inte om detta gäller dig, men många som är vana vid att se hästar skodda är inte riktigt bekväma med hur en oskodd hov ser ut när den är korrekt trimmad och får lite panik för man tycker hovväggen är för tunn och tån för kort. För att hjälpa till att få andra "hovögon", kolla in bilder på barfota hovar, video på dissikeringar av hovar vilket verkligen är en ögonöppnare.

vilken är bäst??

Har provat Cavallos båda modeller. Kunde inte testrida i någon av dem då de var alldeles för vida runt själva benet för att det skull finnas en möjlighet att min häst kunde ha dem. Så det kan vara en sak att tänka på beroende på hur din häst ser ut, om det är möjligt att ha dem om hästen har tunnare ben.

Ja, toppen att du lyckats justera wiren. Hoppas du nu löst problemet för all framtid ;-). Kul att även glove fungerade.

Haha, ja jag hoppas också att problemet är löst och att detta ska kunna vara funktionellt fortsatt. Nu ska jag bara införskaffa brodd så att jag är redo till vintern!

Nyfiken, vad var det för tips du fick.
// Linda

Tipset gällde Renegade bootsen. Min häst fick skav i karlederna av neoprenkanten på själva "korgen" bak. Det hjälpte inte hur mycket eller lite jag spände remmen på framsidan av hoven. Så jag har under sommaren löst det med att använda glidslem under ritterna. raggsock tipsade om att släppa på wiren (som jag tidigare spänt då jag upplevde den för lös) så att själva korgen baktill gick lättare upp över ballarna. Testade med detta och har i och för sig bara hunnit rida en gång, men hittils verkar det fungera bra och han fick inget skav då!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka