Sv: Barfota och boots i distansen
KL
Har nu använt bootsen i ett år, då inte i distans utan i tung skogskörning.
Det är Epic jag har skaffat. Det jag har att säga om dem är att det är nog en bra produkt men slarvigt tillverkat. Kommer att beställa flera nu framöver och det första jag kommer att göra är att demontera fullständigt för att sen byta sömmar och wire. Därefter så blir det byte till ett nr mindre band i bak, och då gärna de som hör till traditional, vilka är lite bredare och stummare och passar bättre på hög och fin trakt. Ja trakterna har blivit allt finare under året! Wire köper jag hos cyckelhandlaren för den rostfria som är monterad från början är både dyr och skit. Skarvhylsor gör jag av små bitar bromsrör. Sömmarna byter jag för de var sydda bredvid kant banden och där gör banden ingen nytta, dessutom får det bli lite bättre tråd och en bättre söm.
Tråkigt bara att en så pass kostsam produkt, som i grunden verkar riktigt bra inte är bättre monterade. Vore då bättre om de såldes som byggsats ala IKEA. Kunskapen att mecka med bootsen behövs i alla fall, så det vore en vettig skola att pilla ihop dem från början.
Sen är det till att vara framme med raspen ofta, ska de funka bra så är det var fjortonde dag. Största böket är snarast att hålla isär till vilken hov vilken dojja hör. Med fyra hästar på gårn blir det lite rörigt ibland när alla ska kläs på.
Ett annat problem är att ena hästen, den som har störst behov anser att det är när vi ska ut och springa på vägen som skorna kommer fram, så han kan få för sig att nästan småtrava på stället innan vi ens satt för bara för att bootsen har satts på. Springa är livet, för den hästen! Särskilt med bootsen på.
På snöföre, även hårdpackad så biter brodden nåt fantastiskt, men på ren is så släpper de då broddarna helt enkelt viker sig. En mjuk sula kan inte hålla i tillräckligt. Så här har hästarna gått omkull pga det några gånger.
Och ja, jag är nöjd så här långt. Åtminstone sammantaget.
Ptr