Barfota och boots i distansen

Sv: Barfota och boots i distansen

För er som är lite i valet och kvalet, eller bara gillar att läsa, här kommer en inspirerande historia skriven av min barfotamentor Darolyn Butler om hur det kom sig att hon började med barfota i distansen. Hon har 50 hästar - alla barfota http://www.horseridingfun.com/barefootin.html, och numera 45 000 (!) godkända tävlingskm.

oj, min är en korsning mellan fbl, hbl och vbl så inen jätte men ingen spinkis heller..vad är din för ras?
är dem gjorda för mera kallblods ben?

Jag har provat old mac, gamla modellen och cavallo och det är vansinnigt klumpiga. Märks kanske mer på en mindre häst som islandshästar.
Cavallo sport och trail ska ju vara lite lättare men jag vet inte.

glove behöver du ju bara byta skalet, inte hela skon.

Renegade är starkare material, upplever jag, än glove.

ja först tänkte jag bara bytt ut underdelen på gloven men så gick gaitern sönder nu sist med :S
känns inte heller bra att behöva byta boots var 3 månad ? fast bara glueon´en är ju inte så dyr förstås..

är trail smidigare än old mac g2? jag har inte sett någon av dem live ( jo en old mac i fel size på fel häst så känns inte som ett bra jämföringsobjekt)

renegarde är så himla dyra jämfört med de andra så vågar mig nog ine på dem om jag inte vet med säkerhet att dem håller längre, att någon med samma slit-problem kan ha dem.. tyvärr för dem ser bäst ut egentligen tycker jag !

Är du säker på att du inte kan ha en storlek mindre på glove, går både underdelen och gaitern sönder så undrar man ju om de inte kan röra sig för mycket och gå så sönder........?

Det sägs att trail är lättare i vikt än oldmac på easycares hemsida men jag vet inte.

Renegade är nästan dubbelt så dyra som glove, Renegade har starkare material men glove är lite nättare och smidiga. Ungefär samma i vikt, så hästarna gillar båda.
Jag tycker båda är bäst på marknaden och har sina fördelar. Ena hästen har glove och andra renegade :-). Har haft renegade i 2,5 år och inte slitit ut dem, bara bytt kardborreband men det medföljer extra.

oj, min är en korsning mellan fbl, hbl och vbl så inen jätte men ingen spinkis heller..vad är din för ras?
är dem gjorda för mera kallblods ben?

Jag har en arab. 7-årig vallack, som inte är särskilt tunn för att vara arab. Så vet inte riktigt hur grova ben det behövs för att de ska sitta bra.

Du skrev att du haft dina Renegade i 2,5 år, hur mycket har du använt dem då ungefär?

2-3ggr per vecka, 0,5-1,5 timme per gång, grus asfalt, använder inte i padock.
Köpte först ett par till fram som jag broddade i två vintrar och när jag då ägt dem i 1,5 år och det var dags att brodda ur för 2a gången så köpte jag ett par till istället för sommaren fram.
Bak har jag haft i ca drygt 1-1,5 år, samma boots, med brodd i vintras och nu utan. Alla har mycket slitmån kvar.

Han får lätt röta i strålarna så därför använder jag boots ganska mycket för att han inte ska få ont på grus mm.
(Får lätt känsliga strålar av någon anledning, min andra häst har aldrig det)

Jag har tyvärr tråkiga erfarenheter av barfotahästar, så det blir nog inte aktuellt. Min ridhäst var barfota när hon kom till mig och för henne var det rent plågsamt att gå barfota trots att hon varit barfota i ett år så jag är skeptisk till att ha mina hästar helt utan skor. Sen tror jag säkert att det på vissa individer är super. Min plan var från början att låta ridhästen var abarfota, men det gick bara inte.

Är du säker på att du inte kan ha en storlek mindre på glove, går både underdelen och gaitern sönder så undrar man ju om de inte kan röra sig för mycket och gå så sönder........?

Det sägs att trail är lättare i vikt än oldmac på easycares hemsida men jag vet inte.

Renegade är nästan dubbelt så dyra som glove, Renegade har starkare material men glove är lite nättare och smidiga. Ungefär samma i vikt, så hästarna gillar båda.
Jag tycker båda är bäst på marknaden och har sina fördelar. Ena hästen har glove och andra renegade :-). Har haft renegade i 2,5 år och inte slitit ut dem, bara bytt kardborreband men det medföljer extra.

Nej dem sitter som gjutet, perfekt i både längd och bredd, men han sliter dem på framsidan och nu för att det är hål fram så sitter dem inte lika bra så då lossnar dem under ritt och därav har gaitern gått sönder.
SYND för jag gillar gloven jätte mycket ! och tänker behålla dem fram =)

Oj låter ju super bra med dina renegarde! sliter din häst helt jämt?
skulle vilja klämma och känna på ett par live, men dem finns aldirg begagnade ( säger ju en del om dem :) ) och känne rinen som har sånna..
någon här i göteborg som har? ;)

Har beställt EB trail nu så får jag prova hur dem känns och sitter på.

Dubbla värlsdmästarinnan Valerie Kanavy är just nu i Chile för att representera USA i Pan-American championships som går 22 oktober. Hon rider med Renegades. Det är en hel del bilder på bootningen på denna sidan https://www.facebook.com/pages/Gold-Medal-Farms/197455723618942. Åtminstone 2 av hästarna kommer att springa med boots - Synthetic och Spectacular Gold (Spec) - på denna mycket tekniska bana.

Jag tänkte testa att brodda mina Renegades själv. Hoppas att det ska fungera lika bra som om de är broddade direkt när man beställer dem.

KL

Har nu använt bootsen i ett år, då inte i distans utan i tung skogskörning.

Det är Epic jag har skaffat. Det jag har att säga om dem är att det är nog en bra produkt men slarvigt tillverkat. Kommer att beställa flera nu framöver och det första jag kommer att göra är att demontera fullständigt för att sen byta sömmar och wire. Därefter så blir det byte till ett nr mindre band i bak, och då gärna de som hör till traditional, vilka är lite bredare och stummare och passar bättre på hög och fin trakt. Ja trakterna har blivit allt finare under året! Wire köper jag hos cyckelhandlaren för den rostfria som är monterad från början är både dyr och skit. Skarvhylsor gör jag av små bitar bromsrör. Sömmarna byter jag för de var sydda bredvid kant banden och där gör banden ingen nytta, dessutom får det bli lite bättre tråd och en bättre söm.

Tråkigt bara att en så pass kostsam produkt, som i grunden verkar riktigt bra inte är bättre monterade. Vore då bättre om de såldes som byggsats ala IKEA. Kunskapen att mecka med bootsen behövs i alla fall, så det vore en vettig skola att pilla ihop dem från början.

Sen är det till att vara framme med raspen ofta, ska de funka bra så är det var fjortonde dag. Största böket är snarast att hålla isär till vilken hov vilken dojja hör. Med fyra hästar på gårn blir det lite rörigt ibland när alla ska kläs på.

Ett annat problem är att ena hästen, den som har störst behov anser att det är när vi ska ut och springa på vägen som skorna kommer fram, så han kan få för sig att nästan småtrava på stället innan vi ens satt för bara för att bootsen har satts på. Springa är livet, för den hästen! Särskilt med bootsen på.

På snöföre, även hårdpackad så biter brodden nåt fantastiskt, men på ren is så släpper de då broddarna helt enkelt viker sig. En mjuk sula kan inte hålla i tillräckligt. Så här har hästarna gått omkull pga det några gånger.

Och ja, jag är nöjd så här långt. Åtminstone sammantaget.

Ptr

Hur många broddar sätter du i bootsen då? Jag funderar på att maxa och gå upp på tio per boot i år. Om det nu blir nån vinter vill säga.

Sitter fyra, när det blir av att byta brodd så tänkte jag prova att lägga en karossbricka mellan brodd och boots för att få lite större bäryta. Innei går det ju inte nåt vidare.

Vidare är ett problem att brodden sitter för långt ifrån kanten, så när hästen halkar och lutar på foten så lyfts brodden upp, sen sa det tjong medaljong så låg vi på sida på vägen. Stigbygeln sprack så jag kom loss, men axeln vill inte hela ihop, hästen klarade sig och har inte blivit isrädd. Men husse är rädd för isfläckar numer.

Ptr

Vilken broddtyp är det du har använt? Du skriver att broddarna har vikit sig på is. Och vad har du för hästar, tänker storlek ungefär och om det skulle påverka om man har en större (tyngre) eller mindre (lättare) häst.

Ja det är inga nätta araber. Nordsvensk brukshäst. skulle tro de väger närmare 800 kg i alla fall. Har treor och fyror på dem. Den ena har tvåor bak.

Det är de brodden som trycks i inifrån. Men skallarna är för veka, och när de går av blir det vasst.

Ptr

Jag använder quick studs, som borras i utifrån. Har mycket goda erfarenheter av dem. Jag tror att du kan sätta dem i Epic-bootsen också (men om du redan har borrhål får det väl kanske bli nästa gång det är dags att förnya själva booten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka