Barfota och boots i distansen

Sv: Barfota och boots i distansen

Är det någon här som tävlat i boots men inte i glueons? Alltså om någon ridit en tävling i vanliga boots? Hur fungerade det i så fall? Fördelar/nackdelar? Jag gissar att man använder glueons för att de sitter bättre och för att minimiera skavrisken. Men tänkte ändå om man rider upp till t.ex. 50 km tävling, skulle det kunna fungera med vanliga boots? Eller är det inte alls att tänka på?

Visst använder många glueons men jag vet också många som använder vanliga boots även i 160 km. Det är vad som fungerar för hästen.

Här är lite kul statistik från Tevis där vinnaren iår - Jeremy Reynolds - red i Glueons http://blog.easycareinc.com/blog/bootlegging/5-facts-about-easyboots-at-tevis-2011 och fick även Best Condition. Best Condition i förra årets Tevis 2010 gick till en häst som springer i Easyboot Gloves och Glu Ons http://easycarenews.com/08-05-2010/press-releases/easyboot-horse-wins-the-haggin-cup-at-tevis-2010/. Så det går jättebra!

Tack så mycket för svar och länkar! Ok, så det är inte alla som rider med boots som har glue-ons? Då låter det ju som om det ev skulle kunna fungera att rida i vanliga boots. Det är ju bara att testa på några längre ritter hemma innan och se om det fungerar bra, då kanske jag vågar testa på tävling sen!

Du som har mycket barfota och boots erfarenhet, vet du något om Epona Shoes? De sätter man i och för sig fast med söm, men de skiljer sig en hel del från vanliga järnskor.

Delvis KL

Vet att det varit uppe mkt i tråden om broddade boots. Jag har efter att försökt testa med quick studs, easy cares original brodd och andra brodd som man har vanliga hästskobrodd i gett upp (testat med alla dessa i Renegade), och beställt färdigbroddade Renegades från USA, som jag fick igår. Var ute och ledde hästen en liten kort sväng med dem, och det verkade fungera bra. Så idag är tanken att det blir premiärtur med de bootsen. Hoppas på bra grepp och dubb som sitter kvar!

Nej, vad jag har sett så går de inte att brodda ur, de är ingjutna i sulan på bootsen. Så jag har en sommar- och en vinteruppsättning nu.

Nej, det fungerade inte med quickstudsen. Jag hade helst velat ha dem i mina boots som jag använt under sommaren, men där gick brodden igenom sulan. Då testade jag att sätta quickstudsen i de alldeles nya renegadebootsen, de gick inte igenom, men när jag kände på insidan i bootsen så var det en buckla/förhöjning där bootsen var i skruvad. Ville inte riskera punkttryck på hästen så la ner det.

Nä det låter ju inte bra ! Och den kan man ju inte bara lägga in en sula i under broddperioden,..
Hmm jag tänkte köpa mig ett par renegade mina första men ska jag ta broddade eller inte?
Vad händer egentligen om jag rider med broddat när det är barmark?

Om du har kollat på de dubbade bootsen på deras hemsida, så ser du att de inte är så höga. Är underlaget inte stenhårt så sjunker säkert dubben ner och man märker nog inte så mycket av dem. Men är det ren grusväg som dessutom är hård på sommaren så skulle jag hellre rida odubbat. Jag vet inte hur du ska välja...

Nä dem ser inte så höga ut men undrar om dem slits ner eller om dem håller grym kvalite..
Men jag kan ju inte köra obroddat bak :( usch va svårt det blev nu, :(

KL

Nu har jag messat hovslagaren och kollat om han kan slå på skor snart. Jag lutar mot att ge upp barfota, om inte annat så för en tid. Efter att ha strulat med olika sorters broddar och boots så beställde jag broddade Renegade från USA. De kom efter ca en vecka. Red ut en gång, allt verkade fungera fint. Men ser efteråt att 3 av bootsen ser ut som innan men i den fjärde hade en brodd lossnat, en satt snett och limmer runt broddarna hade smulats sönder.

Mailade bilder till dem i USA och de sa att det måste blivit något fel i produktionen. Så nu väntar jag på en ny underdel till den bootsen. I och med att det i samma veva blev isgata så är vi mycket oridbara för tillfället och jag känner att någonstans får gränsen vara för hur mkt krångel det ska vara för att kunna ta sig ut på någon ridning alls.

Om jag inte hittar rysligt bra argument illa kvickt, så få det blir klassiska skor, brodd och ridbart! Sen kanske skorna åker av längre fram igen.

Lukas drog aven brodd häromdagen. Och inte är de lätta att få ur ur esybootsen. Får väl försöka spräcka muttern. Fast det var ju klart, det handlade om distans i tråden.

Ptr

Är det easycares originalbrodd du har, de som är genomgående genom sulan och fästs med mutter på utsidan, så önskar jag dig lycka till med att få ur den! Jag satte sådana i ett par Renegades, en fick slipas bort med kaprondell, med delvis smält boots som resultat. Ett par fick borras ur inifrån, och ett antal har jag inte fått ur än...

http://naturligahovar.se/prestashop/11-53-large/broddsatser.jpg

Denna variant använder vi, blev väldigt bra. Köpte skruvadeln på biltema för ca:25 kr/ påsen och brodden på Bidermas då det är annan gänga än vanliga brodd, millimetergänga. Det ända va att brodden va lite kort så de passa bäst på lite slitna boots, vilket inte gör mej nåt för då har man ju användning för dom.

Trofe tröttnar du på dina boots kan du ju alltid lägga dom på min trapp;)

Den modellen har jag redan testat, men den fungerade inte i Renegade. Materialet i Renegade är för hårt/segt, så piggarna på delen som ska dras i sulan bara vek sig...

Haha, jo du, kan tänka mig att jag kan skänka bootsen till "bättre behövande" ;) Blir jag vansinnig och skor istället, så får de vara kvar som reserv vid tappsko (man kan ju trots allt tappa skor på vintern med...) och så blir det kanske barfota till sommaren igen.

Förresten, visst hade ni ridit upp till 12 mil i glueons? Har ni aldrig startat i vanliga boots?

Senast ändrad:

Ja det stämmer vi har en som gått 120 km. Vi red första tävling här hemma i våras med vanliga och det gick men den ena tappa en boot ca 5 km före må, fast det märket hon aldrig, slut besiktningen gjordes barfota bak. Och min fick skav. Så för våran del blir det lim, är lite sugen på att prova Renegade glue.

Vilka boots hade ni då? Glove? Var det en 120km som ni red med vanliga boots? Renegade sitter ju på ett annat sätt, och min har klarat sig från skav helt och hållet sen jag ställde in dem rätt (tack Raggsock för tipset!). Så funderar på (om jag lyckas hålla mig från att sko) om jag skulle testa en 50km med vanliga boots, ej limmade.

Fick förresten veta att idag har min boots från kommit, den som är ersättning för den där broddarna lossnade. Kanske lyckas jag klammra mig kvar vid barfota :cool:

Ja vi har haft easyboots glove. Funka bra på 3 men den fjärde tycker de är för tunga.

Det är ju sant :) Nu fick jag veta att bootsen borde kommit idag (är inte på samma plats som bootsen...), så jag borde kunna rida med dem i helgen. Och innan helgen lär jag inte hinna få någon hovslagartid heller, så kanske omvänder jag mig igen under helgen!

Ska kolla på länken vid tillfälle!

Skulle kunna väga i helgen, om jag minns, och jämför Glove och Renegade i vikt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka