Barfota och boots i distansen

Sv: Barfota och boots i distansen

Hej mahlmt, trofé och ev fler som provat Renegade-bootsen!

Hittade den perfekta tråden! Mycket intressanta diskussioner för mig som just börjat tänka barfota/boots.

Har en 4-åring som jag nyligen skotts fram men funderar nu på att ta av skorna igen och prova utan skor/med boots vid behov. Är intresserad av Renegade-bootsen men har bara sett dem på bild. Undrar lite om materialet, ser ut som hård plast, stämmer det? Hur fungerar det på olika underlag? Blir det inte halt på t ex blött gräs eller asfalt? Har ni provat med/utan broddar? Ger bootsen någon form av svikt/stötdämpning eller skyddar det mest från sten/grus? Jämfört med t ex easy-boots som jag har lite erfarenhet av.

Jag använder inte mina boots så mycket för hästen klarar att gå utan för det mesta. Jag får se nu när betet är över hur tillväxten på hoven är. Nu kanske man behöver använda dem mer.
Materialet är som hård plast fast med lite gummikänsla. Så där är lite svikt i materialet. Det är inte bara hårda plastklumpar.
Vill man ha mer stötdämpning så finns det "sulor" (eller vad det kan kallas) att klistra i.
Har inte märkt av att de skulle vara hala. Men jag har inte full fart än.
// Linda

Hej mahlmt, trofé och ev fler som provat Renegade-bootsen!

Hittade den perfekta tråden! Mycket intressanta diskussioner för mig som just börjat tänka barfota/boots.

Har en 4-åring som jag nyligen skotts fram men funderar nu på att ta av skorna igen och prova utan skor/med boots vid behov. Är intresserad av Renegade-bootsen men har bara sett dem på bild. Undrar lite om materialet, ser ut som hård plast, stämmer det? Hur fungerar det på olika underlag? Blir det inte halt på t ex blött gräs eller asfalt? Har ni provat med/utan broddar? Ger bootsen någon form av svikt/stötdämpning eller skyddar det mest från sten/grus? Jämfört med t ex easy-boots som jag har lite erfarenhet av.

Jag rider med Renegade fram och easyboots epic bak. Så jag testar båda varianterna varje gång jag är ute nästan. Materialet i Renegade är hårt, men inte som stum hårdplast. Jag har använt mina kanske 10 veckor i sommar på grusväg och ridit ganska varierat och i alla gångarter, visst syns det slitage på dem, men de kommer hålla länge till! Jämfört med easyboots upplever jag att Renegade har tjockare sula, men å andra sidan har den också som ett strålstöd undertill i mönstret på sulan, så jag vet inte om hästen känner att det blir mindre tryck direkt. Svårt att förklara hur jag menar...

Jag tycker de har fungerat bra på alla underlag som jag testat. Inte testat galopp på bött gräs, men väl klättrat backar på gräs och travat i frisk tempo på lite kuperad väg med gräs, inte en tendens till att det blev halt då i alla fall.

Jag har inte testat dem med broddar. Men funderar på att låta hästen gå oskodd under vintern med, och i så fall brodda bootsen och kunna ha dem vid ridning.

Tänkte uppdatera med lite boots framgångshistorier från den här sidan pölen. I juli vann Monk och Lindsay Graham (de var del i det amerikanska WEG-laget) en 160 km CEI3 på ofattbara tiden 6.53! Det är ett snitt på 23.24 km/h och aldrig har ett 160 km-lopp gått snabbare i USA vad jag vet. Lindsay rider med glu-ons. Tvåan Jeremy Reynolds var 45 sekunder efter och även han rider i boots.

I amerikanska mästerskapen vann Chris Schork 160 km i Easyboots och 50% av top 10 var i Easyboots or Glu-ons. Jag vet inte om det var fler i Renegades. Och i 90 km klassen var det samma trend med ungefär hälften av top 10 hästarna i boots av olika slag. Denna banan är oerhört stenig och har en höjdskillnad på 6 000 meter över 160 km.

Härligt!

Tack så mycket för svar på frågor om Renegade-bootsen!
Kommer troligen att prova den under hösten om de verkar passa hästens hovform/mått. Måste ut och mäta!

Hoppar in i tråden utan att ha läst alla sidor..

Jag är en vanlig fritidsryttare som rider med EB Glove, och storm trivs med dem.. förutom en sak..
Han sliter dem för mycket i tån bak, så det går hål efter bara 2 månader?
och som sagt jag är jag bara fritids ryttare så han rids kankse med bootsen ca 4-5 timmar i veckan...

finns det någon boot som har mer slit yta i tån?
Hästen är en varmblodskorsning så han gör en liten glidning med bak när han tar i mark å därför den slits mer..

All hjälp mottages tacksamt !

knapp

Jag har nu läst alla sidor, FAST jag inte är distans-ryttare, men intresserad av att ha boots på unghästarna likväl! :p

Funderade lite på Renegade-bootsen, de låter ju helt super!!! Men jag måste säga, hittar inte webshopen på hemsidan någon länkade till tidigare.. :o

Så har inte en blek om vad de kostar.. :angel: Säkert alldeles för dyra för min plånbok, någon som kan länka till webben eller skriva ut pris? :)

Funderade på lite fler saker, om man köper ett par helt "släta", kan man brodda dem eller måste man köpa ett par som redan är broddade?

Någon som vet hur de funkar att använda att hoppa i? :idea: Är som sagt ingen distans-ryttare, utan ena unghästen är tänkt till hoppning/dressyr, något mer roligt också kanske, de får tiden utvisa.. Men skulle vilja ha barfota ändå! :love:

kl

Var tvungen att sko på min pålle, slet alldeles på tok för mycket bak just nu men jag funderar på att testa till våren igen när han ev ändrat rörelsemönstret en aning(travare som slutade travtävla för snart 4 månader sen).

Gamlingen som inte längre tävlar får istället leka testhäst med barfota runt om, han har en gammal hovskada som han drog på sig som unghäst med hjälp av lite taggtråd. Ser finare ut utan skor än med, rider med Easyboot epic fram vilket funkar prima(har lärt honom att hjälpa till med påsättningen så det blir skitenkelt:D)

renegadehoofboot
Lägger man till ett s på slutet så kommer man till sidan med storlekar och justering mm.
169 dollar för ett par. Tillkommer frakt, tull o moms.
// Linda

Tack så mycket!

Och hur mycket blir det med alla tillkostnader?
Har hittat en sida i Sverige som säljer, tänkte på om de blir billigare att beställa från Sverige med tanke på alla andra kostnader runtom? :p

Vet du om de går att brodda de "vanliga" bootsen eller måste man köpa broddade från början?

Har också läst igenom tråden, för "tofflornas" skull. :) Ska sko av min märr nästa år då hon förhoppningsvis ska föla
och vill inte ha skor på henne då, men hon är ömfotad sedan hon blev felskodd på klinik och då har jag funderat på
att ha boots på henne i hagen. Blev intresserad av renegade bootsen, men trist nog är att min har ganska höga trakter
som man absolut inte ska verka ner, så dom lär ju vi inte kunna ha till framfötterna. Bak har hon normala trakter och få
skulle hon kunna ha ett par renegade boots bak, men fram är nog omöjligt.

Eller hur! :D

Sen tyckte jag att dom var snygga, många andra tycker jag ser ut som tofflor, dessa var liksom sportiga och tuffa! :)

men behöver som sagt veta om man kan brodda de vanliga eller om man måste köpa 4st till för att kunna ha brodd vintertid?? Blir isf riktigt dyrt..

Sen även vad de skulle gå på med tull och allt sånt innan den är hemma i postlådan.. :)

IronWill, undrar lite vad du menar med att du inte kan verka ned i trakterna? Varför skulle det inte gå?

Annie, boots fungerar bra att hoppa i. Men kolla in The Horses Hoof http://www.thehorseshoof.com/ för helt barfota hoppare också för inspiration. Klicka på Barefoot Performance i vänstermenyn och skrolla till Hoppning. Underbara exempel! Beroende på underlag som du rider så kanske du inte alls behöver boots. Det skulle ju vara mycket bättre. Om det är mest i arena så finns ingen anledning att boota (eller sko för den delen).

Renegades kräver en tight verkning annars fungerar inte passformen, kan vara bra att hålla i minnet.

KL

Jag funderar på att testa Easyboots Glove till min häst. Har ju Renegade fram nu och Easyboots Epic bak. Tycker det är lite meck med wiren p åEpic, även om de fungerar bra annars. Drog sönde en wire förra veckan, och då blir det ju lite plock att laga den. Renegade är jag nöjd med i stort, men eftersom hästen får skav i karleden om jag inte har glidslem där så blir det ju lite projekt med det också. Skulle vilja ha någon super smidig lösning så att jag inte ger upp barfota bara för att jag inte orkar knöla med bootsen.

Är det någon här som har erfarenhet av Glove?

Jag har ridit med Glove i ett år nu. På två av hästarna funkar det bra, eller faktiskt jättebra. På en har vi haft problem med att gatirna går sönder speciellt bak så vi tar av bootsen innan vi ska rida intervaller ex. Tittar på andra lösningar åt henne. Och en har nu fått skav i ena fram så jag kan inte använda gaiter alls på han, tittar på andra boots till han. Så om nån vet nån bra boots utan gaiter som sitter så skriv här.

Sen undrar jag om verkning, använder sej folk av utbildade barfotaverkar eller gör man själv eller använder man sin vanliga hovslagare.

På min har det fungerat väldigt bra med gaiterna på epics i alla fall, så jag hoppas att den biten ska kunna fungera bra på glove med. Tycker du att de är enkla att sätta på, eller är det knöligt att få på dem då de ska ha en så tight passform?

Gällande boots utan gaiter så har jag testat easyboots traditional fram på min. De satt som gjutet, men de taggarna på insidan av bootsen som ska nypa fast så att den inte åker av, så blev det ganska stora märken i hovväggen, så jag vågade inte använda dem mer.

När det kommer till verkning så plockade min hovslagare av skorna i början på juni. Sen har jag hållt efter hovarna själv. Han var ute efter 9 veckor och kollade över hovarna då jag blev så nervös att jag skulle göra något fel. Han tyckte det såg jätte bra ut och gjorde ingenting utan sa bara hur jag kunde tänka fortsatt när det gäller att raspa. Så jag sköter allt själv nu, men kommer be hovslagaren komma ut med jämna mellanrum ändå (när han ändå har vägarna förbi till någon granne eller så) och kolla så att alla vinklar mm ser bra ut.

För att när veterinärhovslagaren gjorde det på hästen så blev hon blockhalt, fick inflammation i strålbensbursorna och i senorna.

Smart trofé. Jättekul att höra att det fungerar för dig!

En sak jag gjort för att undvika skav är att smörja på med babysalva. Fungerar ok. Men alla ni som ju faktiskt rider med olika boots, gå med i några av de amerikanska diskussionsforumen för utökad information och tips. Ni har ju många bra grejer att komma med också som inte jag har testat.

IronWill vad tråkigt. Hur mycket tog de ned första gången? En för stor förändring kan ju vara traumatisk (jämför om en människa gått lång tid med 12 cm högklackat och sedan en dag måste gå barfota). Men å andra sidan, om trakterna är för höga under för lång tid riskerar man en hovbensrotation. Jag hoppas vad än du beslutar dig för att det blir bra och din häst mår bra.

Hästen är snart 18 år, röntgades i år i fötterna, ingen hovbensrotation utan en perfekt vinkel på hovbenet!

Det var inte en stor förändring, men i och med att hästen är så gammal och har gått så hela livet blev hela
hästen helt förstörd. Hon har aldrig innan - eller efter för den delen när hon fick tillbaka sina trakter - haft
problem med sina fötter. :)

Aha, då förstår jag. Usch, vad jobbigt för er båda och skönt att höra att ni har hittat det bästa sättet för er. Universallösningar har jag aldrig gett mycket för, guidelines är bättre :-).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka