Barfota och boots i distansen

Sv: Barfota och boots i distansen

Ville bara säga vilken oerhört informativ tråd det här är. Så klarsynt och utredande. Denna ska jag definitivt komma ihåg!

...och så tyckte jag det var så roligt att se foto på goda vänners häst bland dina bilder från WEGs invigning (DSCF1379 mfl); "Moonshine", som för övrigt också går barfota. :)

Vad kul! Jag är så himla glad att det varit så underbar stämning i den här tråden, frågor, utvecklande svar så tack. Jag måste erkänna att jag var lite nervös över att starta den eftersom jag vet att det kan bli inflammerade diskussioner. Så TACK alla som deltagit (över 100 inlägg) och läst (över 6000 läsningar!). Nu fortsätter vi dela med oss tycker jag.

Håller med föregående talare ang en bra stämmning och att det varit (och är!) kul att läsa om andras erfarenheter och dela med sig av egna.

Jag kan ju fråga vidare lite, det var ju uppe lite i vintras. Hur upplever en häst det som för första gången går barfota och det blir halt ute? Tänker på om jag skulle ha honom fortsatt oskodd och sen när det blir snö och is, han är ju van att vara skodd och ha brodd på vintern. Är det större risk att han skadar sig?

Hur upplever en häst det som för första gången går barfota och det blir halt ute? Tänker på om jag skulle ha honom fortsatt oskodd och sen när det blir snö och is, han är ju van att vara skodd och ha brodd på vintern. Är det större risk att han skadar sig?

Jag tog av min skorna när det fortfarande var snö ute. Det är mycket snällare mot ömma hovar med snö i stället för grus, bland annat. Men det jag inte räknat med var att det skulle ta ca en vecka innan de broddade bootsen levererades. Hon reds nog inte under den veckan, men gick i hage hela dagarna barfota och tycktes inte ha några problem med detta (matte var dock väldigt nervös och väntade vid brevlådan varje dag på bootsen). När det sedan blev blixthalka fick bootsen med broddar vara på även i hagen. Det är inte optimalt men gick bra (man får vakta på strålarnas skick och även karleden när bootsen är på hela dagarna).

Jag skulle gärna höra hur andra har löst detta med halkan i hagen för helst skulle jag klara vintern utan att bootsen behöver vara på i hagen mer än de dagar då det är som isigast.

Våra har vi inte sett så mkt problem alls på vintern, bortsett om man vill rida på trafikerade vägar som blir snorhala.
Men i hagen så gör dem stigar o våra skiter på dessa så dem blir inte hala.
Har man en relativt låg trakt med en väl fungerande stråle så får dem väldigt bra fäste om inte känsel så de kan lägga tygnden på de andra fötterna om det plötsligt blir halt på en fläck.

Kommer ihåg att vi var jättenojjiga första vintern, gick o spred aska på stigarna o så, men efter ett tag så märkte vi att vi inte behövde det.
Men är det isgata så får man någ slå på skor metall/gummiskor efter smak. Eller så gör man som oss, har vintervila istället för sommarvila, är ju ofta bara 4 eller max8 veckor som är jättehala här i Uppland.
Lika skönt med vila å vintern tkr vi, kallt o mörkt då bara ;)

Svarar både busigdemon och Seabisquit.

Mina hästar går ju på lösdrift, så i så fall skulle det bli boots dygnet runt, vilket inte känns optimalt. Men man kan ju testa och se, skulle han bli väldigt besvärad av halkan så kan jag ju be hovslgaren slå på skor.

Ang strålen så har jag inte ens tänkt på att den givetvis kan ge ett visst halkskydd. Hans strålar har i alla fall ändrats väldigt mycket sedan skorna togs av. Förut var de mer porösa och flikiga, nu är de fasta och hårdare på ytan.

Vad det gäller vintervila så säger jag bara: "vad är det?!" ;) Jag har ingen gräns gällande väder, har pannlampa när det är mörkt och lager på lager på lager när det är -28 grader kallt :cool: Men vid ridning så fungerar det säkert bra med broddade boots.

Är ju meningen att strålen ska bli sån när den får börja jobba lite och iomd att det är känsligare än ex vägg o sula så "känner" den underlaget mer och kan parera halkan hyfsat.
Men vid ridning så kan man ju orka sätta på boots med brodd, eller så skor man en skoperiod.

Hahaha. Menar, många ställer av sin hästar på sommaren så att dem får vila iaf en period per år, jag ställer av mina på vintern istället ;)
Tkr inte om att rida när det är kallt då jag bara behöver titta på regn för att få UVI och att sitta i en sadeln när det är -28 är då inte att föredra om jag inte vill äta penicillin hela vintern.
Sen har jag fått lära mig att människors kropp inte är byggd för att kunna bygga/utvecklas muskler/kondis när det är kallare än -10. Sen om det är sant eller inte vet jag inte, men det passar mig bra ;)
Men jag brukar rida tills det är -15 nånting om det inte är snålblåst oxå.

Jag har kollat runt lite och vi ska göra ett test då ett par av mina hästar inte går optimalt med bootsen. Limmet kan användas till att sätta fast vanliga skor med, man använder ett par pluppar som sätts på skon, borrar några hål i dom och limmar sen fast. Men det ska var skor med sidokappor, kolla youtube finns film, sök på Vettec Adhere. Har prat med en återförsäljare i Båstad som sa att det ska fungera. Nackdelen som jag ser är att de blir inte barfota vilket jag helst vill ha dom.
Återkommer när jag kommit väg och köpt skor.

Är ju meningen att strålen ska bli sån när den får börja jobba lite och iomd att det är känsligare än ex vägg o sula så "känner" den underlaget mer och kan parera halkan hyfsat.
Men vid ridning så kan man ju orka sätta på boots med brodd, eller så skor man en skoperiod.

Hahaha. Menar, många ställer av sin hästar på sommaren så att dem får vila iaf en period per år, jag ställer av mina på vintern istället ;)
Tkr inte om att rida när det är kallt då jag bara behöver titta på regn för att få UVI och att sitta i en sadeln när det är -28 är då inte att föredra om jag inte vill äta penicillin hela vintern.
Sen har jag fått lära mig att människors kropp inte är byggd för att kunna bygga/utvecklas muskler/kondis när det är kallare än -10. Sen om det är sant eller inte vet jag inte, men det passar mig bra ;)
Men jag brukar rida tills det är -15 nånting om det inte är snålblåst oxå.

Men innanför täckjacka, overall, mjukiskläder, underställ, dubbla vantar, dubbla strumpor, graningestövlar, hjälm, säkerhetsväst och öronvärmare är det ju plusgrader! ;)

Gällande boots och snö så kan jag tänka mig att om det blir packad "vanlig" snö, och inte massa is, så fungerar det säkert prima att rida på grusvägaran utan boots också.

Vist är det så, men jag är nog bekvämare än så ändå :p

Beror mkt på vart och hur man bor. Här så blir snön lika hal so is efter ett par bilar, men har man en väg där det går bra att rida i mitten eller kanten så kan man ju helt klart rida utan boots. Vet att en vinter på en väg (blabla) så red vi med boots dit, o sen tog vi av dem, galopperade på grusvägen och sen off pist i skogen och sen ut på vägen o på med bootsen igen och hem :laugh:

Men vad är då vitsen med att limma fast vanliga järnskor, mot att sömma dom?
Känns ju som att lim gör hoven mer fixerad än vad spikningen gör.

Nä så upplever inte jag, utan limmet är väldigt flexibelt och jag vill inte spika i hovarna då jag anser att det förstör. Så om jag kan undvika det så gör jag gärna det. Har jag inget val så visst kan jag spika, men provar gärna andra alternativ först. Sån är jag.

Då kan jag erkänna att jag ser mig mer som en som inte har behövt sko sin unghäst än, än att jag har en barfotahäst.

Är glad jag har en hovslagare som uppmuntrar att inte sko när det inte behövs.
// Linda

Nedan är länk till en MYCKET intressant studie. Man mäter temperaturen inne i hoven före och efter lopp på flera 160 km distanshästar och jämför skodda och oskodda/bootade hästar. Skillnaden i temperatur är hisnande.

LÄNK

Senast ändrad av en moderator:

Det är intressant, man önskar bara att studien utökas och görs av mer opartiska kanske.....
Oskott är fortfarande så oaccepterat i Sverige tycker jag. Sedan hjälper det ju inte att vissa verkare är fanatiska.
Att det finns på båda sidor förstör öppenheten för vad som är bäst i olika fall.
mvh
"oskodda hästar i 10 år, med boots vid behov"

Jag skulle naturligtvis också helst sett en oberoende och mer vetenskaplig studie men det är bra att den gjorts och kommit ut så att det åtminstone finns mer faktaunderlag. Och nej, fanatiker i ena eller andra lägret gagnar ingen, allra minst hästarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka