Barfota och boots i distansen

Sv: Barfota och boots i distansen

Tack för intressant hemsida!
Jag är mest nojjig för att hovarna ska slitas alldeles för mycket av grusvägarna. Skogsvägarna och de preparerade är inga problem att rida på utan men det är just de miltals grusvägar som jag är mest fundersam på.

Nämen Bottorp vad kul att höra! Grattis till framgångarna och att det känns som att era hästar mår bra efteråt.

Ponnyfantast, du får testa dig fram och se vad som fungerar och öka distanserna pö om pö. Jag vet inte om du kollat in den här tråden men det finns en hel del bra sidor att kolla på och referenser till barfotaforum och till folk (i USA eftersom det är de jag känner bäst) där du kan vara med och fråga och läsa och andra godbitar. Men snälla berätta hur det går!

Hej, nu plockar jag upp den här tråden igen för jag är nyfiken på hur det har gått för alla er som nu ridit en del tävlingar? Blev det några boots eller har det gått utan? Klarade ni er igenom vintern? Jag är nyfiken så det skulle vara kul att höra.

Jag hade skor på min i vintras, han gick ju utan bak ett par månader, men lät sedan honom bli skodd runtom. Red en T50 i maj (skodd) men i början på denna vecka plockade jag av skorna och ska nu ge oskott en chans! Har idag premiärtestat Renegadebootsen fram (Easyboot Epic bak). Har promenerat på grusvägar barfota, och det verkar inte bekomma honom. Ska testa uppsuttet på grusväg imorgon har jag tänkt. Förhoppningen är att hans hovar nu runtom ska bli lika hårda och bra som bakhovarna blev av att han gick lite barfota i vintras. Nu har jag ju boots att ta till om det skulle behövas också. Får väl ha med alla i en liten väska om vi rider långt och sätta på dem vid behov ;)

Några tips vad jag ska tänka på och göra eller inte göra nu när jag precis tagit av skorna? Red på ridbanan igår, och det bekommer honom inte det minsta (gällande ev. ömhet och så).

Har länge tänkt skriva om hur det gått men det är så mycket hela tiden.

Vi tävlat 4st hästar och alla går barfota. På årets första tävling red vi med gaiter, min systerdotter tappade en på väg in mot mål, fast det märkte hon inte. Gick bra i alla fall, det va en T80 km och en CR 40 km. Andra tävlingen så limmade vi fast bootsen, satt helt super och de va knappt slitna efteråt. Det va Cei** 120 km i Tyskland, hon blev tvåa. Tredje tävlingen red vi två hästar på T50km, limmade igen. Fjärde tävlingen Cei * 80 km limmade.

Är väldigt nöjd med bootsen över lag, bra pass form, det som är att dom får skav när jag rider långt med gaiterna hemma på träning och på lilla damen så går de sönder när vi kör intervall träning, gaiterna alltså.

Men jag upplever det som att de inte blir lika galliga i bena efter tävlingarna och inte heller lika trötta i benen när vi rider på hårt underlag. Bootsen håller rätt bra. Räcker till fler tävlingar.

Vad är det för boots ni har använt? Märke och modell? Har ni tränat för dessa distanser barfota, eller med boots på träning också?

Det verkar ju gå bra det här för dig. Att tänka på, nja, få inte panik och ge upp om din häst blir lite försiktigare vart han sätter fötterna. De blir mer medvetna om underlaget och det betyder inte alltid att det gör ont. Jag har en parallell att dra eftersom jag själv håller på att övergå från vanliga löparskor till Vibram Fivefingers :-). Det gör inte ont men jag är medveten om vart jag sätter fötterna.

Härligt att du ger dig in och promotar oskott för distansfolket i sverige!

:bow::bow:

/Migo

Tack, jo det känns som om det finns hopp i alla fall! Jag har ju en shettis också, hon är barfota och har alltid varit. Hon går utan problem med som handhäst i alla gångarter. Honhar inga problem med att trava på grov stenkross heller, hon går bara med lite kortare steg där. Så hon känner nog ganska väl efter vart hon går, och har riktigt bra hovkvalitet också.

Läste lite av början på tråden igen. Där hade du skrivit angående om man hade en hovslagare som var med på idéen om barfota och villig att hjälpa en så att man får så bra förutsättningar som möjligt. Jag var rädd att min hovslagare skulle vara skeptisk, men tvärtom! Han tyckte att det var en jätte bra idé och trodde att min hästs hovar skulle må bra av att vara barfota en period (om det nu inte blir för gott ;)). Han tyckte jag kunde underhållsraspa om något flikar sig och sen bara ringa om jag behöver hjälp att verka något större. Jag berättade att jag hade boots om det behövdes, då tyckte han verkligen inte att det skulle vara något problem att ta bort skorna, eftersom jag då har ett alternativ till när jag vill kunna rida och så. Han jämförde det också lite som att hästarna blir ltie bedövade med skor, lite mindre försiktiga osv för att de inte känner lika bra och på samma sätt vart de sätter förtterna.

Så nu ska jag i alla fall verkligen ge detta en chans! Funderar på att beställa renegade boots till bakhovarna med, de går så himla lätt att sätta på, inte svårare än ett par vanliga benskydd.

Jag kom inte längre än till att jag skickade iväg ett mail - på åtminstone begriplig engelska - för att fråga lite ang storlekar osv till Renegade-säljaren i USA. ...fick inget svar. Dessutom var Bandy helt overkligt ömfotad när snön försvann (även om jag försökte blunda för det länge - viiiiiiille att han skulle kunna gå barfota) och eftersom jag ville komma igång med träning så fick hovis (en ny dock! En som kommer när man har bestämt tid och som går att boka tid med - sån var inte den förra riktigt...) sko runt om och med sulor fram.

Nya hästen däremot, en treåring som inte visar minsta tendens till ömfothet ens på vassa stenar än så länge - den kanske man kan försöka med...?! Vi får se, men min tanke är att hon ska gå utan skor (men ev med boots på tävling).

Vad trist att du inte fick svar från Renegade, undrar om mailet kom bort? Jag fick svar samma dag, eller dagen efter. Allt fungerade bra med beställning därifrån med.

Några tips vad jag ska tänka på och göra eller inte göra nu när jag precis tagit av skorna? Red på ridbanan igår, och det bekommer honom inte det minsta (gällande ev. ömhet och så).

Jag har inte ridit något distanslopp med min dam än för både hon och jag har en del mentala problem att jobba med :D men min dam har gått barfota sedan i mars och hon har hela tiden gått bra på ridbanan, men på andra underlag kan man märka att hon ömmar lite, men då mindre och mindre allt eftersom hon vänjer sig vid att belasta strålen och det tar är inte förrän nu som sulan har blivit så pass konkav att den närmar sig hur den bör se ut när vi är "klara". Mitt tips är nog egentligen att använda boots på de underlag som eventuellt ömmar, och acceptera att det tar tid. Pröva utan ibland och ömmar det, låt bootsen vara på ett tag till. Men som Armadillo skriver ovan, så är det ju skillnad på att ömma och att vara försiktig med var man sätter fötterna. Jag skulle nog säga att en av de mer uppenbara förbättringarna sedan skorna kom av är att hon blivit säkrare på var hon sätter fötterna. När hon gick med skor var hon lite snubblig, men det märker jag inte alls av längre, inte heller när hon går med boots!

Delvis KL, lite uppdatering.

Idag har vi varit ute och ridit ca 70 minuter. Första 30 minuterna på grusväg och genom ett skogsparti, körde helt barfota. Lite försiktig bitvis, men i skritt verkar han ok och även i trav på hårdpackat grus som inte har några stenar löst uppepå. Hade med Renegadebootsen och satte på dem efter ca 30 minuter. Hade bara fram, barfota bak. Blev en väldigt skillnad! Han travade och galopperade glatt! Så det verkar vara mest fram han ömmar. Dels beror det säkert på att en häst har mest vikt på frambenen. Men också tror jag för att han har något bättre hovkvalitet bak (kanske från barfotaperioden i vintras) och så har han vuxit lite bättre bak sedan senaste skoning och har således lite mer att slita på där.

Nu funderar jag på att skaffa Renegade till bakhovarna med, de är så enkla att sätta på och hästen verkar supernöjd med dem!

Coolt. Jag har av någon anledning inte ens tänkt på att hon bara skulle kunna ha boots fram, då det mycket riktigt är där det tycks ömma mest. Tack för tipset!:banana:

Jag hade inte heller tänkt så, men då jag bara har ett par Renegadeboots och Easyboots Epic till bakhovarna och Easybootsen är betydligt mindre smidiga att ta på ståendes på en grusväg ute i skogen, så tog jag bara med Renegadebootsen ut. Det verkade ju räcka!

KL

Jag köpte Renegade till min 4-åring. Han kommer säkert att behöva skos när vi ökar på träningen men just nu så fungerar det med barfota. Tyvärr är han inte rak fram så han sliter insida på hoven.
Jag använder mest boots fram då vi i stort sett bara skrittar.

Jag mätte hoven när han var nyverkad o beställde 0 fram och 00 bak. Men det blev för smått. Så jag fick beställa ett par 1 också. Får väl försöka sälja 00 men Sverige har nog inte hittat Renegade ännu.

Han har tappat en boots en gång när han trampade ner i en håla. Annars tycker jag de sitter superbra.

Man måste hålla efter lite själv med raspen om man har 8 veckor mellan verkningarna men för mig betyder det bara att trimma ytterkanterna för insida sliter han själv.
Hovslagaren är bara positivt till barfota. Fötterna mår bättre då och han är mer trött på att helsko hästar som inte rids alls.
Gagarin i sina tofflor
IMG_0200.jpg

// Linda

Delvis KL.

Hur länge, om man generalliserar väldigt grovt, tar det för en häst att ställa om från skor till barfota? Så att de klarar alla gångarter på en vanlig grusväg till exempel. Vet att alla hästar inte skulle klara det heller, och att det som sagt är väldigt individuellt. Men ni som gått från skor till barfota, hur lång tid har det tagit innan det ena eller andra fungerat, tills ni sett förbättring av hovbkvalitet etc?

KL

Jag köpte Renegade till min 4-åring. Han kommer säkert att behöva skos när vi ökar på träningen men just nu så fungerar det med barfota. Tyvärr är han inte rak fram så han sliter insida på hoven.

IMG_0200.jpg

// Linda

De flesta hästar jag sett sliter ojämnt och min häst gör det också. Personligen rättar jag till det när jag trimmar. Jag trimmar min häst var 10-14 dag och ser inte så himla stora effekter av att de är ojämna.

Oops, nu kom din fina häst med två gånger och det är ju bara härligt även om det inte var riktigt meningen :-).

ni som gått från skor till barfota, hur lång tid har det tagit innan det ena eller andra fungerat, tills ni sett förbättring av hovbkvalitet etc?
Nu är vi ju som sagt inte helt klara än och som du säger är det nog väldigt individuellt,. Nu efter ett drygt kvartal märker jag skillnaden framför allt på hur min häst rör sig på grus. I början var hon ovillig att trava upp för handen efter verkning men det ser jag inte längre. Vi ser skillnad i hovens form då den sakta håller på att formas om för den optimala kortare tån, men den nya formen får inte fullt ut genomslag förrän hela hoven vuxit ut från det läge som rådde sedan vi påbörjade projektet. Med den tillväxttakt hon håller tar detta uppskattningsvis åtminstone ytterligare fyra till sex månader. När hela hoven vuxit ut räknar jag också med att vi kommer att se en mera elastisk hov med fin, konkav sula. Jag tycker inte att man skall låta sig avskräckas av tidsaspekten, eftersom det nu finns så mycket bra boots att välja på och som gör att man faktiskt inte behöver försaka någon av fördelarna med att gå med skor, samtidigt som man steg för steg kommer åt allt fler av fördelarna med barfota.

Jätte intressant att läsa och se hur det fungerar för er! För min häst fungerar det bra kortare sträckor helt barfota på grudväg (1-3 km ca), och barfota på ridbanan. Rider jag ut upp till ca en timme i blandade gångarter har jag haft boots fram, och när vi var ute och galoppjobbade igår så hade vi boots runtom. Vågar väl inte en säga att hästen varit barfota i endast 9 dagar... ;) Är inte så att jag tror att han ska fungera utan skor helt redan, inte alls. Bara som sagt intressant att höra hur det ser ut för andra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka