Barfota hästar

B

Benjamin98

Hallå därute. Jag vet inte vart jag ska vända mig i detta ärende, är det någon som vet?
I stallet jag står finns det två hästar, den ena är 30 (ponny korsning) och den andra är 9 år och är ett fullblod.
För ca 3 år sedan fick ägarna för sig att anamma barfota "trenden" och drog av skorna på sina hästar. Och även en av ägarna läste på internet hur man verkade en häst och har nu gjort det själv sedan dess, ägaren är "nybörjare" men den andra är det inte (alltså ett par som äger hästarna)

Dom är så otroligt halta båda två (hästarna alltså) och har varit det sen dag 1.
Ägarna verkar inte se det eller så bryr dom sig inte.
Dom är ändå medvetna om att båda hästarna magrat av, tappat muskler och att dom inte heller ens kan gå till hagen utan att stappla fram. Nu pratar vi typ 2 gradigt halta hästar.
Dom har så fruktansvärt ont.
Nu är frågan, vem vänder man sig till?
Vi har försökt prata vänligt med dom, men dom blir som hysteriska och påpekar att det "ska vara så"....
Har någon varit med om liknande fall, och i såna fall vet vart man vänder sig, helst anonymt.
Mvh
orolig

Sv: Barfota hästar

Nu vet jag inte vad som gäller längre i och med den nya regeringen :p

Men man ska ju vända sig till den som är ansvarig i din kommun (djurskyddsmyndigheten?!) och anmäla för vanvård.
Om du är osäker kan du alltid ringa en veterinär och berätta, så bör denne forska vidare i saken.

Hej. Detta är djurplågeri och måste anmälas antingen till polisen eller till djurskyddsinspektören (om de finns kvar) i din kommun. Det är straffbart att bete sig på detta sätt och det finns inga ursäkter för det. Är hästarna så ömfotade att de inte kan gå så klarar de ju inte att gå barfota. Synd att en del okunniga hästägare ska prova saker de inte fattar ett dugg av. Det är många hästar som lider p.g.a sina ägares dumdristighet och oförmåga att förstå sin häst.:mad: :mad:

Jag kan förstå om du vill vara anonym om du ska anmäla denna djurplågare. Jag skulle gärna göra det om jag sett hur det ser ut. Näe fy fan!!! Jag blir så förbannad.:devil:

Du kan väl höra med nämnda myndigheter eller den som har hand om djurskyddet i din kommun. Du kanske kan anmäla anonymt. Om inte annat... Gör det för hästarna.. Lycka till Mvh NiNi

Oavsett typen av vanvård så är det miljö och hälsa i kommunen som handhar dessa ärenden, du kan ringa dit och prata med djurskyddsinpektören. Om du vill vara anonym så får du vara det, om du törs stå för din anmälan så lämnar du ditt namn.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 815
Senast: morgaine
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 268
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar