Barfota - hästar

Q

Queen

Jag har frågor angående barfota - hästar.
Hur ofta behöver man verka hovarna på barfota - hästar?
Hur mycket kostar det på ett ungefär?
Kan man lära sig att själv verka hästarnas hovar (utan att gå en hovslagar - utbildning)?
Vart vänder man sig i sånna fall?
Finns det några begränsningar för barfota - hästar?
Alltså finns det något barfota - hästar inte kan göra, men som skodda hästar kan?
Skulle bli så glad för svar!

Mina verkas var sjunde vecka ungefär, som skoningen.
Hovslagaren tar 250 kr per häst för det.
Det finns inga begränsningar sålänge hästen kan gå barfota.

Hej du! :)
Mina pållar (en shettis o ett vbl) går barfota året om och dom verkas när dom har växt väldigt,vilket dom inte gör...Dom växer knappt,faktiskt. Men alltså, jag tar hit min hovslagare -som oxå ä min släkt :)- med drygt 12-14 veckors mellanrum, och min hovis tar endast 200 kr för BÄGGE pållarna,eftersom vi ä släkt ibland tar han inget betalt om det inte finns ngt att ta på ibland tar han bara 100kr...Annars tar han 150:-/häst.
Begränsningar?? Jag ser inge problem med detta, och tycker det har funkat hittills väldigt bra! :)
Har även ridit märren på vintern när det va mkt snö och is utan problem. Hon har oxå gått barfota tidigare då hon va dräktig.
Båda mina pållar har otroligt fina hovar, och jag hade även märren skodd tidigare då hon travtränades.
Inte ä det av ekonomiska skäl som jag vill ha mina pållar barfota,utan jag har sett hur fina deras hovar har blivit (shettisarna går ju oftast barfota....) och så går dom ju på lösdrift året om...Hovmekanismen blir bättre och dom fryser mindre på vintern när dom går barfota.
:p :p

//Carolrita

Mina två varmblodsston verkas vid behov, ca var 3-4 månad. Dom sliter bra själva + att jag filar kanterna om det behövs. Hovslagaren verkar för 200 kr per häst. Läser allt jag kommer över om barfotaverkning och ska när jag känner mig redo försöka mig på att verka hästarna själv. (Under uppsigt av hovslagare förstås)

Jag rider precis som någon som har skor på sina hästar, förutom på vintern då jag får ta det lungt om det är isigt. Men nu till vintern ska jag pröva boots med broddar.

Jag har mina hästar på lösdrift året om vilket är en fördel om man har hästen barfota, hovarna mår bäst av att röra sig mycket.

Okej!
När man köper ett föl, kan man vara garanterad att den är oskodd då eller kan man även sko föl?
(Jag har aldrig läst på vidare mycket om skoning och för den delen ej heller föl :D)
Men när man väl har sitt föl kan man då bara släppa ut den på lösdrift eller måste den vänjas eller nått?

Föl är väl alltid oskodda och bör, även om de ska skos senare i livet, gå ute på stora ytor så mycket som möjligt. Men vissa hästar har medfött dålig hovkvalitet och kan inte ridas barfota, hur mycket man än gör för att stärka hovarna.

Tänk bara på att hovarna växer nästan dubbelt så mycket på sommaren som på vintern. Oftast ser man ju när det börjar bli dags att verka.

För det första beror allt på individen. hur bra hovkvaliteten är osv... Men jag svarar på hur jag har det med min häst.

Hur ofta behöver man verka hovarna på barfota - hästar?
- jag ringer hovslagaren när jag tycker att hovarna börjar bli för långa och fula i kanterna. Jag har en häst som sliter jämt på alla fyra fötterna och han rids minst 5ggr/veckan så han sliter ganska bra.
Brukar alltså ta runt 2,5 månader mellan verkningarna... (8 veckor är ju två månader vilket är det "normala med skor på)

Hur mycket kostar det på ett ungefär?
- Min hovis tar 150 spänn. Billigt och bra! :cool: jag bor 7 mil norr om sthlm..

Kan man lära sig att själv verka hästarnas hovar (utan att gå en hovslagar - utbildning)?
- i senaste numret av hästfynd finns en artikel om just detta där man "utbildas" att sköta sin hästs hovar själv. Dock förespråkar dom att man MÅSTE ha utbildning för att sköta svårare behandlingar som hovbölder och liknande...
Men läs själv rekomenderar jag. :)

Vart vänder man sig i sånna fall?
- Det står i artikeln. Går säkert att söka på deras namn på internet.

Finns det några begränsningar för barfota - hästar?
Alltså finns det något barfota - hästar inte kan göra, men som skodda hästar kan?

- kan bli jobbigt när det är is ute? Finns dock boots att sätta på med broddar i.

I artikeln tar dem upp att man just nu gör en del tester med oskodda hästar i tävling... Att de blir mer och mer vanligt.

I trav tex är det vanligt med oskodda hästar men jag vet att de penslar på något medel på/under hovarna som stelnar till en hård sula typ... men jag vet inte vad det är..
det kan man nog fråga om här på trav-forumet

I artikeln står också att skor förvärrar hästens hovkvalitet och blodcirkulation.
Men jag tror inte det är så allvarligt som de får det att låta i artikeln med tanke på att de flesta hästarna idag går skodda hela livet och lever tills de är 25 och äldre...

Någon sa till mig en gång... Varför har du skor på din häst? Du rider ju max 1h/dag. Sedan får hästen stå med järnskorna på sig i hagen, i boxen och överallt.........

Ju längre hästen har skor på sig, ju längre tar omställningen till barfota.. många hästar kan vara ömma i början och det kan ta flera månader att få hästen "bra".
Men när den väl är bra så får den ju mer och mer sunda hovar...

Det är det värt :)

Hejsan!
Jag har precis varit på kurs med Ove Lind som det stod om i hästfynd i detta nummer. Det är hans hemsida som du blev tipsad om ovanför.
Kursen var jättebra och är verkligen att rekommendera. Efter den ska man kunna verka sin egen häst. Man verkar ungefär var fjärde vecka( individuellet). Hästen kan om den har natuliga förhållanden och får röra sig tillräckligt mycket på liknande underlag som du tänker rida på fungera utmärkt. Har du nu din häst skodd så kan den behöva en övergångsperiod då den behöver ha boots pga ömhet vid ridning.
Ett tips är att du anordnar en kurs där du bor så får du kursavgiften gratis.
Efter kursen kommer du nog fram till samma som jag. Inga mer skor på någon häst.

Okej.
När jag skaffar häst så vill jag skaffa ett föl som inte är skodd, riden o.s.v. så¨att man kan börja om på sitt eget sätt.
Då ska den få fortsätta vara oskodd men att kunna verka själv skulle ju bli billigare och dessutom interessant att gå en sån där kurs.

Som du säkert märkt från svaren ovan så är det väldigt olika hur ofta man behöver verka sin häst, men att se över hovarna var 4:e vecka är att rekommendera om du är rädd om hovarna. Att låta hovarna bli övervuxna ger på många sätt likadan inverkan på hoven som att gå med skor på. Då hästen kan röra sig naturligt och på så sätt slita hoven på ett naturligt sätt kan man ju givetvis vänta längre mellan verkningarna. Men ofta han vi ju alldeles för mjuka hagar och marker så att hovarna inte får det slitage de behöver. Under en övergångsperiod (då hästen vänjer sig vid barfotagång) kan man behöva verka oftare ändå. Hoven ändras och utvecklas mycket under denna period och verkningen handlar då mest om små justeringar för att styra utvecklingen dit man vill.

En vanlig hovslagare tar nog inte så mycket betalt för att verka en barfotahäst, och det är nog bäst eftersom de ofta inte vet så mycket om hur verkningen ska utformas för att stärka och bygga upp en frisk barfotahov. Kan hoven klara sig med denna sortens verkning så är det ju bara att vara glad. Är man mån om hovens bästa och vill ha bästa förutsättningarna för att lyckas med barfotagång så borde man se till att lära sig verka själv eller anlita någon som kan verka barfotahästar. Och då får du säkert betala något mer än för en traditionell hovis. Vill du lära dig att verka hästen själv så finns det många kurser att gå, i Sverige och i grannländerna. Mycket finns även att läsa, på Internet och i böcker. Man bör nog vara medveten om att hovvården kan påverka hela hästens hälsa och det är ett stort ansvara att sköta sina hovar själv. Att vara redo för den uppgiften efter en grundkurs i hovvård på två dagar är jag mycket tveksam till. Men kanske kan man underhålla mellan regelbunden översyn från någon mer erfaren, så länge hoven inte har några defekter.

I många fall kan man använda hästen lika bra utan skor (efter att hoven fått återhämta sig från de skador som skon åsamkat hoven). Is kan vara ett problem men då finns broddbara boots att använda. Med en barfotahov kan man ofta ta sig fram bättre än med en skodd häst. Utan skor är hästen säkrare på foten och det är inte häller lika halt på gräs och snö. Asfalt är inte häller något problem för den oskodda hästen. Då vädret är fuktigt kommer hoven att bli mindre slittålig och man anpassa ridningen till detta.

Vill du läsa mer så kan du titta på min hemsida.
www.barockhasten.com

// Liv

Så efter en tvådagarskurs anses man kunna verka en häst korrekt?? Hm....

Man anses kunna underhållsverka sin egen häst. Sen beror det naturligtvis på vilka förkunskaper man har, och om man har tummen mitt i handen.
Det är lätt att man gör det svårare än vad det är tror jag. Har man vissa riktmärken, tex att aldrig verka i levande sula, så är det inte så komplicerat. Hoven talar om vad som behöver göras. Och meningen är ju att man har en barfotaverkare som kommer och tittar till hovarna med jämna mellanrum.

Har verkat min häst själv i ett år snart (finns inget alternativ här, nån hovslagare släpper jag aldrig på hästen igen av den enkla anledning att man aldrig vet vad de går för förrän efteråt...) och senast i förrgår undrade Equiterapeuten vem som skötte min hästs hovar eftersom de hade så fina vinklar etc.
Och jag har inte gått nån kurs, än. Däremot läser jag allt jag kommer över om hovvård och det är mkt möjligt att jag kommer att utbilda mig "på riktigt" så småningom
Ska snart på kurs hos Ove vilket ska bli spännade!

På den tvådagars kursen så får man verka på döhovar. Och man får verkligen träna och nöta in hur man gör. Sedan beror det förstås på hur lätt man har för att lära. Man måste naturligtvis fortsätta att öva regelbundet hemma annars glömmer man det fort. Jag har haft min häst som är 3 år sedan han var föl. Han har aldrig haft skor och det var perfekt att gå denna kurs så att jag kan verka honom själv och han kan fortsätta att vara barfota.

------Man anses kunna underhållsverka sin egen häst.

Vem anser det???

Jag får verka när min hovslagare står bredvid. På levande hästarna. Jag gör det för att jag är intresserad. Inte för att bli hemmahovslagare. Jag verkar aldrig själv när inte hovis är här. Men det är ju jag. Jag vill ha utbildat folk som sköter mina hästars fötter. Men vi är ju alla olika. Blir säkert bra om man gör det på sin egen och inte kladdar på andras mot svart ersättning. Det tycker jag är horribelt!!

Om du har en bra hovslagare och tycker att han gör ett bra jobb så är det klart att du ska använda honom. Men här där jag bor finns det ingen som jag vill ska ta sig an min hästs hovar. Då är det bättre att få kunskapen att göra det själv. Det finns vidareutbildningar man kan gå för att bli certifierad för att få verka andras hästar( i USA). Men innan dess så har jag egna hästar att verka på. Och det blir inte sämre än om en hovslagare hade varit i farten. De verkar ju inte hästen för barfotagång utan för att kunna slå på ett par skor och det är stor skillnad. Dessutom vill inte jag betala dyra pengar för ett dåligt utfört jobb. Blir det något fel så har jag bara mig själv att skylla. Man kan låta "läraren" se om verkningen emellanåt så att det går åt rätt håll. Men har man en häst som har bra hovar utan några speciella avikelser så är inte själva barfotaverkningen svår. Du kanske skulle gå en kurs själv så att du förstår vad jag pratar om. Jag har tidigare gått tappskokurser och lärt mig verka av hovslagare under många fler dagar än två men då lärde jag mig inte ens hälften av det jag nu fick med mig i bagaget hem. Varför har så många hästar problem med rörelseapparaten tror du? Det är kanske något som kallas skor som försämrar hela hovmekanismen och som gör att blodcirkulationen inte fungerar. Hovar ska vara varma inte kalla. Många hästar jag varit ut till för att kolla igenom musklerna på får jag rekommendera att be någon kunnig fixa till hovarna på(finns ingen att rekommendera bara). Det är inte musklerna i sig som är problemet utan dålig hovvård. Och dålig hovvård leder till spänningar i muskulaturen. Det finns såklart även andra orsaker. Men skor är helt klart en stor bov i dramat och att vi låter hästarna leva onaturligt.

:bow: :bow: :bow:
min pojke går barfota sedan lite mer än en månad, han är nästan helt oöm (förutom på vassa stora stenar förståss) och han har fått ett helt annat steg nu när han inte har för höga trakter!! Han har ju slitit ner tårna på skorna snabbare än hovslagarn kunnat slå på dem (sommartid) och jag tänkte att som han sliter skor lär han ju slita ner hovarna på två dagar om han går barfota... men efter att ha fått hela sammanhanget förklarat för mig (på 2-dagarskusr) så förstår jag ju varför han slitit så mycket... Nu verkar jag honom själv och han sliter varken snett eller helt bort hovarna :crazy: :idea: :love: (fast det vore ju nice med någon utbildad här uppe som kunde se över verkandet... ev kommer en duktig norrman hit och håller en kurs, då ska han få se över hovarna...)

Jag kan bara rekommendera att låta era hästar gå barfota!!!
:love: :love: :love:

--Men skor är helt klart en stor bov i dramat och att vi låter hästarna leva onaturligt.

Ja, att få ett naturligt liv för en häst är inte lätt. Det är inte naturligt att bära någon på ryggen alls. Den är inte byggd för det. Kolla hur en häst är byggd, var ryttaren sitter och ledernas proportion till hästens storhet. Det naturliga är att gå vild i flock och beta. Därefter ska den dra iväg snabbt för att sedan gå och beta igen. Hästens kotled är lika stor som vår handled. Den är inte gjord för att bära på ryggen. Du kan jämföra med att ta en ensilagebal på flera hundra kilo på din kropp och sedan springa och hoppa på händer kånkandes på den. Det är vad hästens leder får utstå. Det gäller att bygga muskler på hästen och att få den att bära sin ryttare rätt. Ridningen och sitsen är väldigt viktig för att den skall kunna balansera och inte snedbelasta. Och åldras utan för stora krämpor. Så att plocka fram barfotagång som lösningen på alla problem är att göra saker lite för enkelt.

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 758
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
733
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka