För det första beror allt på individen. hur bra hovkvaliteten är osv... Men jag svarar på hur jag har det med min häst.
Hur ofta behöver man verka hovarna på barfota - hästar?
- jag ringer hovslagaren när jag tycker att hovarna börjar bli för långa och fula i kanterna. Jag har en häst som sliter jämt på alla fyra fötterna och han rids minst 5ggr/veckan så han sliter ganska bra.
Brukar alltså ta runt 2,5 månader mellan verkningarna... (8 veckor är ju två månader vilket är det "normala med skor på)
Hur mycket kostar det på ett ungefär?
- Min hovis tar 150 spänn. Billigt och bra!
jag bor 7 mil norr om sthlm..
Kan man lära sig att själv verka hästarnas hovar (utan att gå en hovslagar - utbildning)?
- i senaste numret av hästfynd finns en artikel om just detta där man "utbildas" att sköta sin hästs hovar själv. Dock förespråkar dom att man MÅSTE ha utbildning för att sköta svårare behandlingar som hovbölder och liknande...
Men läs själv rekomenderar jag.
Vart vänder man sig i sånna fall?
- Det står i artikeln. Går säkert att söka på deras namn på internet.
Finns det några begränsningar för barfota - hästar?
Alltså finns det något barfota - hästar inte kan göra, men som skodda hästar kan?
- kan bli jobbigt när det är is ute? Finns dock boots att sätta på med broddar i.
I artikeln tar dem upp att man just nu gör en del tester med oskodda hästar i tävling... Att de blir mer och mer vanligt.
I trav tex är det vanligt med oskodda hästar men jag vet att de penslar på något medel på/under hovarna som stelnar till en hård sula typ... men jag vet inte vad det är..
det kan man nog fråga om här på trav-forumet
I artikeln står också att skor förvärrar hästens hovkvalitet och blodcirkulation.
Men jag tror inte det är så allvarligt som de får det att låta i artikeln med tanke på att de flesta hästarna idag går skodda hela livet och lever tills de är 25 och äldre...
Någon sa till mig en gång... Varför har du skor på din häst? Du rider ju max 1h/dag. Sedan får hästen stå med järnskorna på sig i hagen, i boxen och överallt.........
Ju längre hästen har skor på sig, ju längre tar omställningen till barfota.. många hästar kan vara ömma i början och det kan ta flera månader att få hästen "bra".
Men när den väl är bra så får den ju mer och mer sunda hovar...
Det är det värt