Barfota bak - går det?

P

puckis

Efter sommaren är det dags att sätta igång med fälttävlan på riktigt :angel: men ska jag sko bak då?
Har en häst som jag har barfota bak sommar som vinter. Upplever att han får mindre gallor då ( blir riktigt tjock vintertid) men hur är det på terrängbanan? Måste jag sko bak då eller kommer han klara sig barfota? Eftersom han är van så har han också bra grepp, men kanske inte lika bra som med brodd :crazy:
Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Barfota bak - går det?

Min första häst jag red fälttävlan på var oskodd bak de första starterna. Jag hade tur med bra underlag och hon var stadig och balanserad, och jag hade inte så mkt att jämföra med...:angel: Men efter några starter gick det på en lerig bana, och det släppte flera ggr i bak- vilket kostade en placering ( men det kunde ju hänt betydligt värre saker) Då skodde jag henne, och nu för tiden skulle jag aldrig komma på tanken att rida terräng oskodd, även om det naturligtvis är genomförbart...
Måste bara tillägga att i mitt fall rörde sig hästen bättre med bakskor, även fast hon inte var ömfotad innan:)
Lycka till!:)

Det beror väl lite på vad det är för bana och underlag. Är det mest sand går det säkert bra i låga klasser om du tänker på det och tar det lugnt där det kan vara halt.
På lerigt och mest gräs skulle inte jag våga, jag hade skott om jag var du.

Min första häst jag red fälttävlan på var oskodd bak de första starterna. Jag hade tur med bra underlag och hon var stadig och balanserad, och jag hade inte så mkt att jämföra med...:angel: Men efter några starter gick det på en lerig bana, och det släppte flera ggr i bak- vilket kostade en placering ( men det kunde ju hänt betydligt värre saker) Då skodde jag henne, och nu för tiden skulle jag aldrig komma på tanken att rida terräng oskodd, även om det naturligtvis är genomförbart...
Måste bara tillägga att i mitt fall rörde sig hästen bättre med bakskor, även fast hon inte var ömfotad innan:)
Lycka till!:)

Ja, herregud, det är ju en himla tur att du fått så bra vänner numera som hindrar dig från att göra såna misstag igen....:angel::devil:

Ja, det är väl bäst att sko. Min förra hovslagare red alltid fälttävlan med barfota bak på sina hästar så det går väl, men hon är också den enda jag hört talas om...
Det är ju lite dumt att chansa. Nu första skoperioden kör jag nog barfota bak men nu är det ju mest igångsättning ändå... Sen får det bli runt om.

Tack, tack.

Alla våra 5 och 6 åringar är barfota bak och dom går lättklass och *, helt enkelt för att det är billigare när man har så många hästar... Har aldrig upplevt problem, ens när underlaget är dåligt...

Efter sommaren är det dags att sätta igång med fälttävlan på riktigt :angel: men ska jag sko bak då?
Har en häst som jag har barfota bak sommar som vinter. Upplever att han får mindre gallor då ( blir riktigt tjock vintertid) men hur är det på terrängbanan? Måste jag sko bak då eller kommer han klara sig barfota? Eftersom han är van så har han också bra grepp, men kanske inte lika bra som med brodd :crazy:
Vad har ni för erfarenheter?

Beror på underlaget och hästen.
I Gärds startar alltid ett antal (inte alls ovanligt alltså), främst unghästar i 90 och 100 utan bakskor. Där är ju underlaget oftast jättebra. :)
Fast det är väl inte så kul om man kommer till start och det är halt. :o

Det beror ju också helt på vilken typ av underlag man rider på, här i Stockholm tex är det ju övervägande lermark (som blir hal vid väta) medan många andra ställen i landet har sandmark som håller bättre.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka