aiquen

Trådstartare
Jag funderar på att börja BARF:a min katt, men jag känner att jag vet för lite för att kunna komma igång. Så här kommer några frågor (de jag kommer på just nu, kanske kommer jag på fler senare):

• För det första då, hur får man tag i alla ingredienser man behöver? (Jag tror liksom inte att min lokala ICA säljer t.ex. grishjärtan...)
  • Hur går själva tillagningsprocessen till? T.ex. vilka "verktyg" behöver man? Ska ingredienserna blandas ihop till en röra eller ska det vara hela bitar var för sig? O.s.v.
  • Kan man göra mycket mat och kyla/frysa in eller måste all mat ges på en gång?
  • Hur lång tillvänjningsperiod behövs för att kattens mage ska hinna vänja sig vid den nya maten?
  • Något annat man måste tänka på?

Det är de frågor jag kommer på nu, som sagt...
Jag hoppas att någon kan svara. :)

Sv: Barf

Mataffärerna kan ofta beställa hem hjärtan om de inte har de i hemma. Willys säljer också hjärtan. Lever brukar vara lätt att få tag på. En del zooaffärer säljer halvfärdig BARF från Jipotimas eller Klass oxkross som du måste tillsätta en del saker (beroende på produkt) för att det ska vara näringsmässigt komplett.

Tillagningsprocessen är det lite olika med beroende på om du ger ben eller annan kalkkälla (t.ex kalciumtabletter eller benmjöl) och om du använder köttkvarn. Ger du kalktabletter eller benmjöl behöver du ingen köttkvarn, utan då kan du bara dela muskelkött, hjärta och lever i bitar med en sax eller en kniv. En del ger köttröror och ger ben, t.ex kycklingvingar vid sidan om.

Benen finns såklart i mataffären, benmjöl i djuraffärer och kalktillskott kan man få från apotek eller hälsokostaffärer. Se till att kalktillskottet inte innehåller extra magnesium eller D-vitamin, utan det ska bara vara kalktillskott, t.ex kalciumbkarbonat. På apoteket har de ett lämpligt kalciumtillskott som heter Kalcipos (inte att förväxlas med Kalcipos-D, som innehåller D-vitamin). Det går även att använda torkade, finmalda äggskal, för de innehåller 98 % kalciumkarbonat. Använder du kalciumkarbonat bör du lägga till mineralsalt.

Det går bra att frysa in maten, lämpligtvis i portionsförpackningar eller dagsransoner, och att ta fram för en dag i taget och tina i kylskåp.

God livsmedels- och handhygien gäller naturligtvis. Vissa katter har inga problem med foderbyte medan andra kan bli lite dåliga i magen, så det kan vara klokt att ta det lugnt i början.

Här är två bra BARFlänkar:
http://devonrex.se/kokbok/kokbok.html
http://www.catnutrition.org

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
22
· Visningar
1 100
Senast: Sel
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 977
Senast: Catsu
·
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
948
Senast: mamman
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 050
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV