Barefoot till islandshäst?

I

issikka

Har ni prövat eller använder ni barefoot bomlösa sadeln på er isis?
Jag har funderat på att skaffa en barefoot sadel till min isis,
och nu funderar jag på om nån av er har prövat en sån till era hästar. vad har ni tyckt om dem.
Eller har ni hört nått av andra som prövat.
för och nackdelar.

Sv: Barefoot till islandshäst?

Vi har en Barefoot Cheyenne som använts på ett av olika anledningar tjockt sto. Hon gillar sadeln. Den ligger stadigt, det går bra att sitta upp från marken.

Här ligger sadeln på min valack.
Rodi258.jpg

Jag tycker den blir för lång och kan ha en tendens att skava baktill på vissa hästar.
I övrigt gillar jag inte de bomlösa som behöver en separat pad, det finns billiga begagnade bomlösa med ordentliga bossor och som inte blir lika långa.

Har också en barefoot cheyenne, min pålle gillar den och går fint i alla gångarter. Man sitter inte som i en vanlig sadel i den, mer lite barbackakänsla eftersom den ej är uppbyggd i sitsen och inte har några knästöd. Kan ibland vara en utmaning för mig att hålla balansen:o Har även svårt att följa med i traven, men det beror nog på att jag spänner mig på något sätt, för det brukar gå bra barbacka.

Har en Barefoot London, som är den enda sadel som passat både mig o hästen.
Hon går mkt bättre i alla gångarter, och tränaren säger att jag sitter mycket mer korrekt (trots att hon eg inte gillar bomlösa).
Den har ju (borttagbara) knästöd i olika storlekar, så man kan anpassa.
Har aldrig glidit eller åkt runt, trots ganska vilda tag ibland.
Enda nackdelen tycker jag är stigläderfästena, som känns knasigt, skulle hellre haft säkerhetsfästen så lädret åker ur om man skulle bli hängande. Fast å andra sidan har jag bestämt mig för att aldrig mer ramla av...

tack för svaren.

Det låter ju positivt i allafall, sådet är värt att pröva. killen är ganska lång i ryggen, så jag tror att längden inte borde vara ett problem.

och så har jag en annan sadel redan, så i värsta fall får vi återgå till den.

jag har en sån till min lilla häst och den är jätte bra! han trivs bra med den. :D

Det jag kan reflektera över är längden på sadeln, det är inte acceptabelt för en bomsadel att vara för lång varför är det ok för en bomfri att vara det?

Har ni prövat eller använder ni barefoot bomlösa sadeln på er isis?
Jag har funderat på att skaffa en barefoot sadel till min isis,
och nu funderar jag på om nån av er har prövat en sån till era hästar. vad har ni tyckt om dem.
Eller har ni hört nått av andra som prövat.
för och nackdelar.

Har sedan snart 2 år en Barefoot London till mitt ena islandssto. Hästen tycker att det är den bästa hon haft och jag upplever den som helt OK, mjuk o skön som en soffdyna att sitta i. Dock är den förstås inte så stabil som en bra bomsadel - känns nästan som barbackaridning.

Det jag kan reflektera över är längden på sadeln, det är inte acceptabelt för en bomsadel att vara för lång varför är det ok för en bomfri att vara det?

Därför att i en bomsadel så fördelar ju bommen trycket över hela sadelns anläggningsyta, dvs även bakom ryttaren, medan i en bomfri, så blir det ju bara tryck mot hästens rygg där ryttaren sitter. Och därför spelar det mindre roll om en bomfri är för lång än om en bomsadel är det. Sedan tycker jag personligen att en sadel, med eller utan bom, skall passa hästen ordentligt, och det tycker jag kanske inte att den gör om hästens rygg ända bak till länden är täckt av sadel, även om den råkar vara bomfri....

BRA fråga och här kommer svaret..Eftersom det inte är en rak skena(bom) som ger tryck så blir trycket mest där ryttaren sitter.

Man kan gämföra detta med ett schabrak.. att ha för stort sånt under sadeln är ju inte skadligt.. även om själva sadeln är kortare=)

Det som kan hända är att pälsen kan bli lite nött men inge med musklaturen!

bladsadel är ju nästan dom att rida barbacka fasten du har en tjockare skinnbit mellan beten med tyg under!

Därför att i en bomsadel så fördelar ju bommen trycket över hela sadelns anläggningsyta, dvs även bakom ryttaren, medan i en bomfri, så blir det ju bara tryck mot hästens rygg där ryttaren sitter. Och därför spelar det mindre roll om en bomfri är för lång än om en bomsadel är det. Sedan tycker jag personligen att en sadel, med eller utan bom, skall passa hästen ordentligt, och det tycker jag kanske inte att den gör om hästens rygg ända bak till länden är täckt av sadel, även om den råkar vara bomfri....

Nej det var inte sant, att sadeln fördelar trycket även bakom ryttaren och detta hänger samman med vilken typ av bossor som finns på sadeln.

Fast med en B London upplever jag att jag inte kan åka runt i sadeln; tycker den placerar mig i rätt läge, och det skulle vara förenat med stor ansträngning att försöka sitta längre bak.

Barefoot sadlarna finns ju i olika sitsstorlekar, så man får ju välja en som man inte åker runt i helt enkelt!

Jag har en london, dressyr sadel, bomlös, med avtagbara benstöd i olika str som följer med. man kan välja 0,1,eller2 i sits str men jag har den minst, en 0a och den är den enda bomlösa hittils som varit lagom i sitsen för mig eftersom jag inte har str 50 i byxor som de andra sitsarna verkar vara anpassade för.

Jag älskar min sadel
25664086.jpg
ursäkta min snygga ridklädsel.

Senast ändrad:

även om min häst har extremt kort rygg(35cm max) och sadeln är 46cm lång så tycker inte jag att jag ser ut att sitta för långt bak på honom utan min kropp är ju på hans starkaste del av ryggen eller vad tycker ni andra?

jag har testat ett x-antal olika bomsadlar på min kortryggade lilla b-ponny islandshäst.
och han har visat tydligt att ingenting annat än bomlöst duger till honom, han slutar helt enkelt trava och som ni ser på bilden kan han uppenbarligen trava med sin bomlösa.
även om jag kan tycka att den ser ut att ligga lite på bogarna så gör det ingenting eftersom den är mjuk så kan han endå röra sig helt fritt och sprattla med benen:)

Senast ändrad:

Sadel till hæst med bra svank

Min hæst ær inte rak i ryggen. Han har en kraftigt væl uppbyggt kors och
dito manke och dærimellan en mjuk svank. Underbar att rida barbacka på.
Hans vanliga sadel trycker fram och bak, det gør alla bomsadlar.
Han skulle behøva en bomløs sadel som ær så mjuk att den går ned i svanken och helt enkelt formar sig efter min hæst.
Han har inga ryggproblem alls och ær en lycklig hæst.

Hur upplever ni framvalvet på dessa bomlösa sadlar? detta märket + många andra har den här typen av framvalv. Beställde hem en B london för några år sen men fick ett vredesutbrott på framvalvet..

Är här någon som känt samma som jag, gillat sadeln i sig och löst framvalvet på något annat sätt (moddat om det typ eller nått)..

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: iNHALE
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 664
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Te-samo-far, vad är det?
  • Budget
  • Vad gör vi? Del CCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat