Bärbensröta

A

asmodeus

Hej ! Jag skriver detta å min väns vägnar som har en islandsvalack, 3 år med bärbensröta. Iaf hade han det förra året, då han blev röntgad och fick någon sorts behandling för det, och fick av det nån sorts allergisk reaktion och fick kolikproblem.. En måndagshäst..

Iaf blev han bra i både mage och hovar. Men efter att han verkades för några dagar sedan är han han halt igen. Hon bad mig komma och titta på honom igår. Jag är jättedålig på hovskador, då jag själv varit välsignad från hovbölder och annat tok, men det var inga fel på honom vad jag kunde se eller känna i lederna, eller någonstans på kroppen, men han var tvärhalt på hö fram och stödde helst inte på benet. Han var tydligt varmare på hovens insida på höger, och kändes även lite varm på vä fram. Det är tydligen bara i fram han har detta.

Ägaren är rådvill och vet inte vad hon ska göra. Hon funderade på om det kunde vara en hovböld ev, tilläggas att hästen har "hål" i hornet på ett ställe i varje fot där hon behandlar med jodopax, och trycker i bomull eller nåt sådant. Jag vet inte riktigt. Jag gav henne iaf numret till en duktig hovslagare och tyckte att hon skulle ringa en veterinärklinik.

Nu kanske jag är ute och cyklar men jag har fått för mig att vid sådan här bärbensröta, verkar de inte bort en stor bit av hornväggen då så att hovbenet blir synligt ? Och detta måste väl ske på en klinik, som någon slags "operation" där de blir uppstallade under en längre tid och med ännu längre konvalescens ? Råd gärna någon ! Närmaste kliniker är ATG, , Ultuna, Mälaren, och i värsta fall Strömsholm.

Förnodar att du menar bärRANDSröta
Bärrandsröta
Orsak är förmodligen en jordlevande baktierie som tränger in i bärranden i hoven. Symtomen är att hästen visar hälta. En hovslagare kan skrapa bort rötan och lägga in tjärdrev som skyddar mot bakterieangrepp

De gånger jag fått det på mina hästar(unghästar på bete) så har min hovslagare botat det med att skära ur ordentligt, lagt en bomullsbit indränkt i jodsprit...och alla har blivit bra ganska så direkt.Det gäller bara att veta hur långt man måste skära, så inget blir kvar i hoven.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 159
Senast: Bufera
·
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 926
Senast: Sirap
·
Hästvård Min femåring kändes ovillig i ridningen och markbunden för några veckor sedan, vid kninikbesök var böjprov u.a och han var fräsch på...
Svar
7
· Visningar
2 925
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg