Bärbar dator..

asterix_zaphir

Trådstartare
Är lite sugen på att skaffa en bärbar dator men vet inte vad man ska kolla efter.
Det den är tänkt till för använding är att surfa med, betala räkningar, lägga in lite bilder och kanske redigera bilder + lite annat också kanske :)
Någon som har förslag på vad som är bra och vilka som är mindra bra + att den inte ska vara allt för dyr och inte den allra minsta skärmen

Sv: Bärbar dator..

Jag har nyligen köpt en compaq CQ71 och är hitintills jättenöjd med den.
Prioriterade en större skärm så den här har en 17,3" skärm. Har inte testat bildredigeringsprogrammet så mycket men det är enkelt att använda och funkar bra tycker jag. Ljudet är däremot kass så externa högtalare är ett måste om man ska lyssna på musik.

Om du ska surfa och betala räkningar funkar vilken bärbar som helst i stort sett. När det gäller att redigera bilder krävs en något kraftfullare dator och då får men ge lite mer, dock så klarar väl i stort sett alla bärbara datorer i dagsläget av program som photoshop någorlunda hyfsat, men håller man på med bildredigering dagligen eller ofta kan det vara skönt att ha en lite kraftfullare dator så programmen flyter på bättre.

kraftfullare, ja visst.. men framförallt tycker jag att då blir man mer beroende av en vettig skärm.

Tack för era svar.
Ni frå gärna komme med förslag på vilka som är bra;)
Skärmen vill jag ej ha under 14"

Jag har en liknande dator (men bl.a. processorn skiljer) - DV6-1341eo - och jag tycker att den är helt okej. Surfa, betala räkningar och fixa lite lätt med bilder kan man absolut göra utan några som helst problem på den i alla fall (det går väl i princip på vilken dator som helst). De största minusen så här långt (jag har inte haft den så väldigt länge och har inte heller orkat fixa alla program etc. som jag i framtiden kommer vilja ha på den) är batteritiden som är riktigt usel (ett par timmar bara trots energisparinställningar) och att den bitvis, när den blir lite varm och ansträngd, låter ganska högt. Annars har det inte varit något krångel alls så här långt för min del, trots att jag har hört en del negativt om HP på sina håll.

Datorn du länkade till är ju helt ok och funkar till det du vill göra men HP skulle jag nog aldrig köpa. Har för mig de toppar listan i antal datorer som lämnas tillbaka för reparering. Men om man kollar vad som finns i datorn så är den bra, dock vill man ju helst slippa lämna tillbaka den. Jag skulle nog satsat på Asus, Toshiba eller Sony.

jag har ju en compaq CQ 60 eller nåt sånt och den har funkat i ett år utan problem, är supernöjd;)

Jag kan inget om prestanda men minst tre usb-uttag kan du nog behöva och eftersom du vill lägga in bilder är kortläsare bra att ha.

Jag gick till en stor datorförsäljare och berättade vad jag gör med datorn och fick lite frågor och fick hjälp att välja en som har gått som en klocka och klarat mina behov. Dessutom till det pris jag hade tänkt mig.

Lycka till

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 956
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 927
Senast: Derivata
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 251
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18