Barbackaridning!

Jazzper

Trådstartare
Idag red jag barbacka på min häst, ett sexårigt sto som behöver bygga lite muskler. Jag älskar verkligen att rida barbacka :love: och det gick kanon! Hästen blev mjuk o fin, följsam o lagom positiv.:d

Nu kommer då min funderingar;

I galoppen så hittade jag liksom ingen takt utan det kändes som att hon "halvgalopperade"... Det kändes mer i ena varvet än det andra. Har ni nån idé om varför det kändes så? Jag kanske knep med låren?

Vad anser ni om att rida barbacka på en "omusklad" häst?
(Hästen är inte helt omusklad utan behöver bara bygga på lite till)
Jag har ju hört talas om fall där hästen musklar sig mkt bättre när man ridit dem barbacka... Är det så?

Hur ofta rider ni barbacka och vad tycker era hästar om det?

Om ni har nåt mer att säga om barbackaridning så bara ut med det!:D

Sv: Barbackaridning!

jag red också barbacka idag... :) men för att hästen har fått skav.. :(
Jag tycker det är helt ok att rida en 'omusklad' häst barbacka. Finns väl inga bevis att det är bättre att muskla hästen barbacka, däremot kan jag tänka mig att det är bättre barbacka än med en dåligt tillpassad sadel!
Sen så är det ju jättebra för sin egen sits och balans! :idea:

Rider inte barbacka så ofta men det blir väl en gång i månaden... (på medr.häst).

Jag rider barbacka nästan jämt nu för tiden. Jag tycker det är roligare så och pollen verkar det mera än en sadel:D Men jag hade oxå något "konstigt" med galoppen. Det liksom var som ett "femte ben" eller vad man ska kalla det:crazy:. Men då jag är van van vid att alltid hålla i mig i manen vid trav (skumpande fjording:bump:) och främst galopp och han är väldigt framtung så jag försökte att sätta mig lite mer i mitten(hellre luta mig bakåt än framåt) å slappna av i benen å hålla mig där utan att störa hononom. Och då gick galoppen bättre. Han fick liksom mer tyngd i bakbenen. Han blev nog lite "friare" i kroppen om man kan säga så:p

Senast ändrad av en moderator:

Jag red barbacka häromdagen. Jag har bara ridit barabacka på den här hästen en gång förut, och det var på volten, men nu bestämde jag mig för att pröva att rida ut en liten sväng, och det gick jättebra:), skrittade iofs bara:angel:. Det var också som en liten revansch för min egen skull, eftersom senast jag red ut barbacka så åkte jag av och bröt båda handlederna, så jag har undvikit barbacka sen dess:p. Men nu ska det definitivt bli fler gånger:)!

KL!!
Vad roligt att fler gillar att rida barbacka! :D jag tycker att det är så mysigt!:love:
jo det är precis som du säger det där med ett femte ben... måste rida mer så jag får känna hur jag ska göra för att få mer flyt.:idea:
Roligt har jag ju iaf!!:D:D:bump:

Har endast ridit barbacka i tio månader!

Jag gav upp sadel-tjaffset för flera år sen. Ingen sadel passade, alltid var det ngt och hästen ville hellre vara utan - så varför tvinga honom? Jag har en av sadelmakare utprovad sadel av märket Pfiff som jag vet sitter bra, men använder den i princip aldrig.

Det går mycket funderingar kring det där med sadlar. Jag har försökt gå så grundligt jag bara kan i funderingarna kring sadelns vara och icke vara.

Sadeln har olika syften förstås, i olika kulturer och ridsätt. Men främst är det enda grundliga syftet med sadel att den fördelar trycket. Detta med en bom - mao är bomlösa sadlar för mig rena lurendrejeriet.

Fördelen med sadeln är just detta - att den fördelar ryttarens vikt på en stor del av hästens rygg. Nackdelen är att den gör trycket konstant och fast på samma plats. Inte heller är sadeln följsam och rörlig.

En barbackaryttare som har en myccket bra sits placerar sin vikt på en mindre yta men inte på hästens ryggrad som månag vill tro. En bra sits ska placera vikten på hästens muskulatur precis som en sadel. En annan fördel med en ryttare är att vikten kan flyttas på hästens rygg - om ens bara några milimeter i taget - och dessutom är kroppen följsam och mjuk för hästes rörelser. Dessutom slipper man spänna åt runt hästen.

Jag anser nog att variation är till fördel, men personligen så tror jag att ska man välja mellan en mkt bra barbackasits och en mkt bra sadel så är barbacka till hästens fördel. Men det är inegtning jag kan lägga ut som fakta utan det är helt och hållet min åsikt. Kanske är det individuellt.

Men som sagt, det förutsätter ju att man har en mkt bra barbackasits.

Kan tillägga att jag även syftar på omusklade hästar. Det kan nog tom ara till fördel att muskla en häst barbacka, utan konstant tryck och med en följsam sits som låter hästen röra sig fritt under en.

Jag tycker att du ska göra det som känns bäst för er. Fungerar det bäst barbacka - rid barbacka. Men lägg ner tanke och kraft på din sits så att du inte glömmer den. Man kan göra mkt skada med sin sits som med allt annat.

Hur tränar man upp en bara barbacka-sits då? Några tips eller är det bara att rida på o så kommer det när man får mer balans?

Och det där med galoppen... har du nån aning om vad det kan vara och hur jag kan förbättra kvaliteén?

Min häst har väldigt stor skritt, hur ska jag göra för att hålla benen still? just nu flaxar de runt lite hur som helst:p:angel:

Roligt att ha ett par "barbacka-veteraner" att rådfråga!

P.S. jag har en väl utpassad sadel som jag mkt väl kan rida i, men det är ju roligare att variera sig!

Ang. galoppen. (Vet inte om du fått svar)
Det är inte så att hon inte orkar så hon blir fyrtaktig då?
Min häst blir fyrtaktig i galoppen ibland när hon inte orkar...

Jag rider alltid barbacka. Trivs bäst så. Hästarna går bättre utan sadel tycker jag... Rider samling, skolor, travar, galoppar, gör byten, gör allt barbacka som man kan göra med sadel, fast bättre :)
Jag rider med sadel då jag ska träna för tränare, å det är inte ofta. (Har gjort det en gång i sommar)
Mitt bästa köp är en barbackagjord!

det kan ju vara så, men grejen är att hon inte alls gör så när jag rider med sadel. då är det en takt o ett tempo i galoppen....
det är lite mysko....:crazy::confused:

ponnyn som jag red innan jag fick min egen häst red jag nästan alltid barbacka på, dels för att ponnyn älskade det och dels för att sadeln inte passade riktigt, nu, när jag har en egen häst som har en väl passande sadel, försöker jag rida åtminstone två dagar i veckan barbacka ;)

det kan ju vara så, men grejen är att hon inte alls gör så när jag rider med sadel. då är det en takt o ett tempo i galoppen....
det är lite mysko....:crazy::confused:

det kanske beror på din balans? om du börjar sitta snett eller bara sitter och pompar så kanske hästen blir störd och har svårt att hålla en jämn och bra galopp.:bump: hästen tappar helt enkelt balansen.. men om du sitter rakt och inte pompar, är det ju lite svårare, kanske du tar stöd från handen och din häst känner av det?

Det är så mysigt med barbacka turer:love:
Skrattade för mig själv i skogen i helgen, när jag skulle sakta av från galopp till trav, tappade balansen lite så fick hålla mig i runt halsen samtidigt som jag försökte sakta av, hästen tyckte de va jätte kul och villle inte sakta av i första taget hihi.. Tur att ingen såg oss :rofl:

Hur tränar man upp en bara barbacka-sits då? Några tips eller är det bara att rida på o så kommer det när man får mer balans?

d e nog bara att hoppa upp och försöka hitta sin egen balans. slappna aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaav. INTE böja sig fram i traven och galoppen ( d e väldigt lätt gjort)... annars e d nog bara tt sitta och försöka vara så följsam som möjligt.

Mycket bra fråga. Som hästmänniska måste man acceptera en sak - det gäller att engagera sig. Själv har jag försökt läsa om hästens fysik, jag har lyssnat på människor som vet hur hästen reagerar på vikthjälper, hur det känns för hästen och försökt lära mig hur min sits påverkar hästen. Sen har jag provat, provat och provat för att försöka hitta en logik i det hela - hur fungerar det eg?

Om man börjar med att ta reda på hur du som ryttare och dina ändringar av vikten känns för hästen så kan du börja där. Känn efter när du sitter på, prova stolsits, prova lodrät sits. Känn efter. Meningen är att du ska placera din vikt så att hästen bär dig med sina muskler och därav ska ryggraden bli fri från tryck. Det krävs ben och magmuskler men med tiden har du dom och tänker inte ens på att du använder dem. Vill du har mer detaljerad hjälp, kanske bilder, om hur du ska tänka så kan du alltid pm:a mig. :)

Och det där med galoppen... har du nån aning om vad det kan vara och hur jag kan förbättra kvaliteén?
Vet inte riktigt vad du menar där - känns det så jämt barbacka? Med sadel också? Hur ser det ut från marken?
Vad du ska göra beror på. Först måste du ta reda på VAD hästen gör, sen måste du ta bort alla ev störande moment som kan påverka honom negativt och sen är frågan - har han fysiska problem eller behöver kan bara stärkas/bli av med en ovana? Man måste gå djupare där innan man kan komma med en lösning tycker jag. Går man inte på djupet direkt så slutar det med att man måste börja om från början sen. Det behöver inte vara svårt eller jobbbigt, det kräver bara återigen lite engagemang. Du får som sagt gärna pm:a så kanske vi kan dela lite fler tankar kring det med. :)

Min häst har väldigt stor skritt, hur ska jag göra för att hålla benen still? just nu flaxar de runt lite hur som helst
DET har troligen - mycket säkert - med din sits att göra. Din höft är din balans, och dina ben påverkar och påverkas. När du väljer att avlasta ryggraden så kräver det som sagt en hel del benmuskler, och därav blir benen stilla. De måste hålla upp din kropp och följa hästens rörelser, annars fallerar det. Och ju mer kontroll du har över hela din kropp, desto lättare har du att använda din vikt och din sits för att signalera till hästen vad du vill.

Att sitta avslappnat och dingla med benen är trevligt, men du tappar ridningen. Sällan dinglar benen så i galopp - antagligen för att du i galoppen engagerar kroppen mer, för att kunna sitta kvar eller kanske bara pga att det är ett högre tempo. Så måste du tänka i skritten också. Du får inte sluta rida bara för att tempot blir långsammare. Det är väldigt vanligt att man gör det. Fortsätt rida med HELA kroppen.

P.S. jag har en väl utpassad sadel som jag mkt väl kan rida i, men det är ju roligare att variera sig!
BRA! :bow:

Barbacka ridning, kan fördärva så mycket för hästen om man inte har perfekt balans. Jag älskar också att rida barbacka, men tills hästen har blivit mer säker, och min balans har blivit mer exakt. Är det inget jag tänker göra just nu.

Jag tycker hellre man ska rida barbacka än med en sadel som ligger dåligt i alla fall :D

Att sitta avslappnat och dingla med benen är trevligt, men du tappar ridningen. Sällan dinglar benen så i galopp - antagligen för att du i galoppen engagerar kroppen mer, för att kunna sitta kvar eller kanske bara pga att det är ett högre tempo. Du får inte sluta rida bara för att tempot blir långsammare. Fortsätt rida med HELA kroppen.

Jo, det har nog rätt i, men benen dinglar inte när jag arbetar hästen utan bara när det är fri skritt på lång tygel. är det ok att de flaxar då eller ska jag försöka hålla dem still?

Gud så roligt att ha någoon att rådfråga som verkligen kan något om saken!:):D Du skulle inte kunna komma hit och instruera mig i barbackaridning?;):p

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 693
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 956
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar