Sv: Barbackaridning!
Hur tränar man upp en bara barbacka-sits då? Några tips eller är det bara att rida på o så kommer det när man får mer balans?
Mycket bra fråga. Som hästmänniska måste man acceptera en sak - det gäller att engagera sig. Själv har jag försökt läsa om hästens fysik, jag har lyssnat på människor som vet hur hästen reagerar på vikthjälper, hur det känns för hästen och försökt lära mig hur min sits påverkar hästen. Sen har jag provat, provat och provat för att försöka hitta en logik i det hela - hur fungerar det eg?
Om man börjar med att ta reda på hur du som ryttare och dina ändringar av vikten känns för hästen så kan du börja där. Känn efter när du sitter på, prova stolsits, prova lodrät sits. Känn efter. Meningen är att du ska placera din vikt så att hästen bär dig med sina muskler och därav ska ryggraden bli fri från tryck. Det krävs ben och magmuskler men med tiden har du dom och tänker inte ens på att du använder dem. Vill du har mer detaljerad hjälp, kanske bilder, om hur du ska tänka så kan du alltid pm:a mig.
Och det där med galoppen... har du nån aning om vad det kan vara och hur jag kan förbättra kvaliteén?
Vet inte riktigt vad du menar där - känns det så jämt barbacka? Med sadel också? Hur ser det ut från marken?
Vad du ska göra beror på. Först måste du ta reda på VAD hästen gör, sen måste du ta bort alla ev störande moment som kan påverka honom negativt och sen är frågan - har han fysiska problem eller behöver kan bara stärkas/bli av med en ovana? Man måste gå djupare där innan man kan komma med en lösning tycker jag. Går man inte på djupet direkt så slutar det med att man måste börja om från början sen. Det behöver inte vara svårt eller jobbbigt, det kräver bara återigen lite engagemang. Du får som sagt gärna pm:a så kanske vi kan dela lite fler tankar kring det med.
Min häst har väldigt stor skritt, hur ska jag göra för att hålla benen still? just nu flaxar de runt lite hur som helst
DET har troligen - mycket säkert - med din sits att göra. Din höft är din balans, och dina ben påverkar och påverkas. När du väljer att avlasta ryggraden så kräver det som sagt en hel del benmuskler, och därav blir benen stilla. De måste hålla upp din kropp och följa hästens rörelser, annars fallerar det. Och ju mer kontroll du har över hela din kropp, desto lättare har du att använda din vikt och din sits för att signalera till hästen vad du vill.
Att sitta avslappnat och dingla med benen är trevligt, men du tappar ridningen. Sällan dinglar benen så i galopp - antagligen för att du i galoppen engagerar kroppen mer, för att kunna sitta kvar eller kanske bara pga att det är ett högre tempo. Så måste du tänka i skritten också. Du får inte sluta rida bara för att tempot blir långsammare. Det är väldigt vanligt att man gör det. Fortsätt rida med HELA kroppen.
P.S. jag har en väl utpassad sadel som jag mkt väl kan rida i, men det är ju roligare att variera sig!
BRA!