Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Någon som gjort en barbackapad till en häst där sadelgjordsläget och sadelläget skiljer sig åt?

Har gjort en och ridit ett bra tag med som jag är kanonnöjd med förutom en sak och det är att den åker fram och gjorden ligger mot bogbladen.

Hade inte gjort så mkt om det varit mjukt men jag har en ridgjord med handtag som håller fast padden. Har väldigt sällan stigläder men skönt att ha handtagen när stoet var busig och hoppade och bockade. Nu är det väldigt sällan det behövs och började fundera om jag skulle göra om padden och göra ett sadelgjordsfäste och ha en svängd gjord eller en aerborn humane gjord till.

Funderade lite på hur man skulle göra för att fördela trycket bra och inte göra så padden dras fram på en gång man drar åt gjorden. Funderade över att använda täckesgjord men behöver något som håller det på plats om det skulle bli lite bus (kastar snabbt om eller av stigen/vägen och ut i skogen :D)

Har skitoinlägg under och sydde om så jag har en gummibukgjord från travselen under för det var en hel "ring" av ridgjorden och den vek ihop sig. Tanken var att jag skulle köpa en bomlös sadel men gillar padden mer och mer och stoet är knackig till och från så vet inte hur mkt ridning hon kommer att hålla för + att hon nog fortfarande har en 60-80kg att tappa. Får även mindre värk av att rida utan stigbyglar.

Min felar också i sadelläge i förhållande till sadelgjordsläge. Har sytt stropparna ganska långt fram och eftersom den är rakt igenom mjuk så är det inga problem.

Har ni gjort som bilderna tidigare i tråden med band över ryggen (under sitsen) eller har ni lagt dom i framkant?

Sytt hela band över eller satt fast stroppar i sidorna?

funderar på att göra en barbackapad och undrar vad ni har fått tag på sadelgjordsstropparna någonstan?

*knapplån*

jag jobbade på ett ställe i halland i somras och min kameldrivarkudde fick då följa med.
min häst var förjävlig, han slängtravade i världens fart och jag hade fullt sjå med att hålla mig kvar - och den lilla jävla kameldrivarkudden gjorde ingenting för att hjälpa mig :devil:
lyckligtvis har jag bra balans så jag satt kvar ändå.
svor långa ramsor åt den stackars hästen, som hade skitkul när han sprang i fullt ös genom vattenpölarna i paddocken.

lånade ut padden till en tjej som skulle ut på långritt i fyra timmar på en räserhäst med lite lagom studs, då ville paddfanskapet minsann samarbeta och hade uppfört sig exemplariskt.

jag säger bara en sak: bli inte ovän med er padd, den kommer straffa er!

jag har använt stigläder. det blir lagom bredd för att använda till en sadelgjord

Nu funkar kameran igen så här kommer bilder på min skapelse som jag använt sedan i våras när stoet varit fräsch.

Här kommer bilderna. Missade dock gjorden som är en gummibukgjord från min travsele. Är dock inte det snyggaste utan snabbt ihopsatt. Knåpar nu på hur den ska göras om. Förutom ett snyggare padd :angel:. Gjorde den bara snabbt av en fleecefilt och sedan har det inte blivit något mer då jag hade tänkt köpa en bomlös sadel. Dock är stoet knackig från och till och håller inte för full ridning just nu och både hon och jag gillar padden. Så tänkte sy om den och se hur det blir.

2-okt-2007-002.jpg

2-okt-2007-004.jpg

Gjorden jag använder liknar den här:
505f21018c63ba5a7cdc6c18e933908a.jpg

Under ridgjorden så finns dubbla lager av liggunderlag för att fördela trycket från gjorden bättre. Har gjort så det ger fritt från manken (samma bredd som ryggkanalen på padden).

Saker jag funderar på:
Sadelgjordsfästena? Om jag ska lägga två breda band över där gjorden är sitter nu och sätta stöden över.

Svart istället? När jag ändå sprätter isär allt om jag skulle klä den i svart fuskmocka istället.

Skitoinläggen direkt i "sadeln" eller som nu i padden?

Den här varianten ser ut att kunna passa mina trasiga höfter....

Hur har du gjort bullen/korven som man sitter på utmed ryggraden ?

För annars tror jag att jag har all övrig utrustning....

Av en gammal soffkudde. Så kanska stabilt och skulle tro att det går lika bra att använda en gammal madrass om man har. Den plattas till men det gör mkt för mina höfter den lilla uppbyggda biten. Är samma i bakkorven. Har kvar så tänkte forma till stöden på framsidan av samma när inte gjorden med handtagen är i vägen.

Dock en fördel med att använda ridgjord och det är om man skulle rida en busig häst och känner sig ofräsch så kan man sätta dit stigbyglar för att ha som stöd.

Jag provade det på min barbacka sadel, den skrunklade bara ihop sig.. :3 Fast den var inte särskilt fast alls..

Tillägger:
Man BÖR dra gjorden innan man sitter upp, för när man kommer på att man kanske ska kolla den så åker man oftast runt när man böjer sig ner...
Och man ska förvarna folk som inte är härdade, ljumskarna stretchas effektivt...

Härmade ST endurance lite och började fundera i det här banorna men frågan är hur man får lite stadga i den så det går att ha gjorden så?

sadelpad.jpg

Eller om jag ska fortsätta på den akademiska stilen med gjorden där ridgjorden satt förut.

sadelpad2.jpg

Nu får jag ge min snart :angel:.

Ligger och har ont och behöver tänka på något annat så fortsatte att fundera på barbackapadden. Undrar om man skulle kunna få ihop något liknande den här?

Om man tar ett fastare skumgummi och skär ut sits och stöd och formar. Syr eller spraylimmar fast fudkmockan innan man sätter fast det på padden.

sadelpad3.jpg

lovade bilder på padden när den låg på ponnyn

15330198.jpg

15330199.jpg

Funkar jättebra med tömkörningsgjorden

Den ser ju nästan ut som min=)
Jag har inte orkat sy, så jag tog någon tjockare padd, western padden eller den till bomlössa sadeln och satte fast med voltige gjorden. fungerar bra att vara ute och galoppera i=)
Vill jag ha den mera uppbyggd så brukar jag använda fårskinnet.

Jag har inge kudde bakom men den saknar jag inte.
Inte lika mysigt som i horsedreams men nästan.

Är kär :love:.

Måste bara testa att göra som fler här har gjort med "kudde" fram. Tog bandet från ett gammalt hundkoppel för att testa innan jag sprättade isär och gjorde om. Hade mer av den gammla soffkudden så gjorde av den.

Jag gillade padden förut men nu var den ännu skönare. Dock måste banden till sadelgjorden göras annorlunda. Så delade ett par stigläder och ska använda och lägga under den främre kudden. En lång dressyrgjord eller en kort vanlig gjord istället. Ska även lägga in skitoinläggen i barbackasadeln och göra ett snyggt passande schabrak under och klä om sadeln i svart fuskmocka istället.

Testade lite snabbt och den satt bra trots att hela hästen var sprayad med pälsglans :D. Hon står nu och är mkt lättare att borsta ren med pälsglans.

6okt2007012.jpg

hej,jag har följt hela den här tråden,ni är helt fantastiska på att sy:) måste säga att man blir inspererad verkligen.jag vill också sy en,men har ingen häst i daxläget,hoppas tråden finns kvar , den dag jag har häst igen:)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar