Sv: barbackagjord med stigbyglar ?
Hej! Den första "Sadeln" du har bild på kan man ju ha stigbyglar till. Finns ringar dä'r jag vet att en tjej i stallet har stigbyglarna i.
Tror du trycket jämnas ut mer i en sådan sadel?
Om man har en häst med dåligt med ryggmuskler ska denna kanske inte användas alls?
//Mimmi
vad försöker du jämföra för nånting?
barbacka pad? (utan stigläder)
![]()
Barbackapaden gör varken till eller från, det blir bara mjukare för din rumpa..
ridgjord? (med putor)
![]()
Ridgjorden påverkar hästens muskler först efter LÅNG tids användning och om hästens muskler är under uppbyggnad. tex efter några veckors bete..
Jag och polaren hade ridgjord på hennes ponny mellan två sadlar, red dressyr, red lätt, hoppade och gjorde allt vi brukar, ca 3 månader hade hon den, kiropraktorn kunde inte se eller känna någon försämring, dock var det en här på buke som verkligen satt och gormade ut hur hennes kompis häst rygg såg ut, men hon sa sen att kompisen hade ridit med den i TRE ÅR och dessutom kunde hästen knappt galoppera så hon hade ridit lätt hela tiden i den, så man bör inte använda ridgjorden för länge och inte när hästen är omusklad..
ridpad? (med stigläder)
![]()
Ridpaden med stiglädrar är något som absolut INTE hör hemma på en hästrygg, det smala bandet trycker mycket riktigt på ryggraden på hästen, bränn skräpet!
det enda användningsrådet torde vara extremt bollfeta shettisar med ryggraden 5 cm ner i fettet och liten unge som bara skrittar runt med lätt stöd i stigbyglarna..
så har du en häst med fint musklad rygg och har en sadel som sitter bra som du använder mestadels så rekommenderar jag varmt ridgjord för de vinterdagar du vill känna hästens värme upp i rumpan och låren, en fårskinnsfäll rekommenderas också, det finns inget mysigare!![]()
Hej! Den första "Sadeln" du har bild på kan man ju ha stigbyglar till. Finns ringar dä'r jag vet att en tjej i stallet har stigbyglarna i.
Tror du trycket jämnas ut mer i en sådan sadel?
Om man har en häst med dåligt med ryggmuskler ska denna kanske inte användas alls?
//Mimmi