Barbackagjord? Bekvämt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jenny054
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 755
J

Jenny054

Då kusen jag rider på nu har en sadel som inte direkt passar så tänkte jag köra barbacka ett bra tag tills en ny sadel kommer.

Satt och surfa på Hööks och Börjes och diverse hästsidor och ser att det finns barbackagjordar.

Men är det bekvämt & sitta i ens??
När man tittar på bilderna ser gjorden nästan ut som en longeringsgjord..

Sv: Barbackagjord? Bekvämt?

Det beror lite på vilken du köper. En del ger fel sits iom att stigbyglarna blir för långt fram för att du ska kunna rida lätt i lodrät sits.

Den från hööks tycker jag va ganska kass. Köpte i somras för att slippa släpa sadeln till sommarhagen.
Fick fixa ludd till "sadelgjorden" för den skavde upp sår på stackars pållen.
Det går inte rida lätt i den. Och man får vaddera ordentligt för annars trycker den fram vid manken:crazy:

Rekommenderar inte den iaf

Då blir det ingen från Hööks iaf. Tur det vimlar av hästshoppar online. :)
Är ju ganska mysigt helt barbacka, men jag vägrar rida ut utan stigbyglar..

Dom gör ju ganska mycket med balansen och jag har en ganska pigg och studsig häst ibland och bara sitta och nöta i paddocken skulle göra mig helt vansinnig.

Nu är jag inte helt säker,men jag tror inte man ska rida lätt i en sån gjord överhuvudtaget. Det blir sånt tryck på bara ett ställe.

Ibland går det bra att använda en sån gjord,men för riktiga skogsrundor m mkt klättring undviker jag den.
Och hoppa är inte bra att göra heller i dom.

Jag gjorde en barbackapad själv av en vojlock, spännband, stigläder,
handdukar och klädde hela skapelsen ned rosa teddy.:idea:
Otroligt skön att rida i och framförallt varm och go om rumpan nu!:angel:

url=http://www.pixbox.se/pic29968314]
29968314.jpg
[/url]

Å, kan du inte förklara lite mer ingående hur du gjorde? Jag vill göra!!

Håller med magica om att du ska nog inte rida lätt med den. Men jag tycker de är bra som lite extrahjälp med balansen, och framförallt för att hålla fast en pad om man vill ha att sitta på. Jag tycker den från h**ks funkade bra, men jag använde den oftast utan stigbyglarna. Min kompis lånade den gärna och red med stigbyglar. Det bästa vore väl om du kunde låna en och prova!

Har bara provat den från Hööks. Hamnade rejält i stolsits. Visst, det var väl lite stadigare men jag rider hellre barbacka vanligt.

Man ska INTE använda sigbyglarna på dessa om man är rdd om sin häst. Sök istllet på barbackapad här på forumet, finns bättre alternativ.

Då kusen jag rider på nu har en sadel som inte direkt passar så tänkte jag köra barbacka ett bra tag tills en ny sadel kommer.

Satt och surfa på Hööks och Börjes och diverse hästsidor och ser att det finns barbackagjordar.

Men är det bekvämt & sitta i ens??
När man tittar på bilderna ser gjorden nästan ut som en longeringsgjord..

Barbackasadlar ska inte användas med stigbyglar då det bara blir tryck på ett väldigt litet område över ryggraden om man lägger vikt i dem. Har man inga stigbyglar så kan man inte hamna i stolsits om man inte väljer att sätta sig så (eller hästen är som en ladugårdsdörr över ryggen.

Ja har ridit mkt i en horsedream fårskinns"sadel" och den är underbart mjuk och skön. Har aldrig stigbyglar på. Inte billig men går att hitta begagnade då och då. Ett alternativ är ju att köpa en fårskinnsvojlock och antingen använda en bra täckesgjord bara eller lämna till en sadelmakare/skomakare och få stroppar påsydda.

håller med Polly_Mulle mfl, man ska INTE använda stigbyglar på en barbackagjord!! tänkv ilket enormt punkttryck det måste bli :crazy:

jag har också en s.k. barbackapad (sök på bl.a. "kameldrivarkudde" här på forumet så hittar du trådar...) och den är underbar! man sitter stadigt och säkert, utan stigbyglar, tack vare fram- och bak"valv". jag har klarat mig genom 180-gradersvändningar och stora bocksprång med den, och då är min balans ändå ganska dålig...

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
377
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 653
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 074
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 034
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka