Barbacka ?

D

Daffne

Nu ett tag framöver måste jag rida barbacka på min nya pålla för att sadeln är verkligen bedrövlig och har tyvärr ej råd att köpa en ny nu på engång + att hon håller på att bygga muskler.
Min fråga är då, kan det vara "farligt" att rida barbacka en längre tid?

/Daffne

jag red barbacka i 4 månader, och det enda negativa var att har tappade kondition och muskler pga att jag inte kunde rida lika hårt. :smirk: (dålig balans)

Beror väl lite på om pollen din har hög, hård och vass manke... Men det är nog inga problem!!=) Efter ett tag barbacka känns det ju väldigt onaturligt att rida i sadel igen... :o

Det är bra om du kan sitta på en padd eller liknande ialla fall... Risken med att sitta direkt på hästens rygg en längre period är att när dina sittben "nöter" på ryggraden bildas pålagringar och hästen blir stel i ryggen...!

Okej, ingen risk att hon tappar kondition eller muskler då jag bara har ridit henne i 2 månader nu för igångsättning, nu har vi börjat jobba i paddocken och bara i skritt så vi tränar tillsammans, jag tränar min balans och hon tränar kondis och bygger muskler! :D

Nej då, min pålla har en väldigt platt rygg så det känns ju bra ! :)
Ja, det måste vara väldigt konstigt att rida i sadeln sen !

Det var det jag hade hört någonstans, det var nog det som fick mig att fråga om det var "farligt" att rida barbacka. tror jag ! :D
Japp, blir väl någon slags padd (har ingen lust att få ett par helskodda ridbyxor efter varje pass :D)

Jag red barbacka på min foderhäst väldigt länge eftersom det tog så lång tid att hitta en sadel som passade. När jag sedan fick sadeln märkte jag verkligen vilken bra balans jag hade fått! Det är jättenyttigt att rida barbacka! :bump:

Försök iaf hitta en sadel så snart som möjligt, då kan du växla mellan barbackaridning och "sadelridning"!! Detta är bättre för hästens rygg! Men jag förstår att du inte vill köpa en förrän du kan vara ganska säker på att den passar en längre tid... Det är ju ofta en ganska utdragen och dyr historia med sadlar.. :p

Håller med övriga som svarat, barbackaridning är kanon för balansen. Om jag bara vågade skulle jag rida ut barbacka, men jag håller mig i paddocken jag :angel:
Du har inte funderat på bomlös sadel annars? Borde gå att få tag i en begagnad för inte alltför mycket pengar. Den kan du ju växla med, även om du hittar en passande bomsadel så småningom - pållen växer ju inte ur den ;)

Ja, själv måste man ut i skogen då jag varken har ridhus/paddock(Nu i början har jag livlinan runt halsen ;)) ! :D
det där med bomlös låter som en bra lösning, ska in och köpa lite grejs idag så det blir nog en titt efter sadel också. :)

Jag har ridit Novan barbacka sedan slutet på januari. Hon har under den tiden byggt mycket muskler både i rygg och kors (vilket hon inte gjorde när jag hade sadel. Att det skulle vara farligt för hästen tror jag inte på. Hon har inte ömmat i ryggen en enda gång sedan jag började rida barbacka, iofs gjorde hon inte det tidigare heller :p.
På sistone har hon haft lite problem med bakkärran men de problemen tror jag kommer av andra orsaker (nej jag försöker inte bortförklara).
Om man har problem med sitsen och sitter och klatschar sin häst i ryggen för varje steg den tar i trav eller galopp så kan man säkert få problem med ryggen men lär man sig att sitta still på hästen och inte skumpa så tror jag som sagt inte att det är farligt. Rid du barbacka det är jättebra för balansen och även för sitsen och iallafall min häst trivs mycket bättre med det än med sadel.

Nej det kan INTE vara farligt. Tvärt om. Dock är det inte bra om du sitter fel. Därför föreslår jag att du funderar mycket över hur du sitter och lär dig känna hur du och hästen rör er. Har nyss pratat med sadelmakare och kiropraktorer/ryggvet. om detta och ingen häst rör sig lika bra med sadel, som utan. Att bara ha en ryttare är mycker mer naturligt och ger hästen större möjlighet att röra sig. Men det förutsätter ju då att du kan rida barbacka.

Sen vill jag lägga till att du inte bör köpa en barbacka sadel. Grejjen med en barbacka sadel är att den är bomlös. Dvs. hela syftet med att ha en sadel försvinner. Då är det mycket nyttigare att rida barbacka. Dessutom kostar dom pengar dom med. :smirk:

Ja, jag har inte ridit mycket barbacka(fick man inte göra så ofta på ridskolan så), nu har jag kört i skritt och jag har lärt mig att sitta rätt och sitta stilla(har haft tränare som tittat och hjälpt), så nu funkar kanon.
Ja, det är klart! Har en kompis i närheten som jag skulle få låna en gjord av som man fäster stiglädrena i, skulle det kunna vara nåt kanske?. Just nu har hon även fått skav av sadelgjorden(som satt på sadeln) så barbacka blir det iaf tills att skav såran har läkt!

En sån gjord har jag.
Tycker inte att den sitter stilla utan glider runt väldigt lätt, då är den inte till speciellt stor nytta.
Dessutom får man lätt stolsits.
Då är det bäst barbacka tycker jag

Jag kan rek. en barbackasadel, inte så farligt pris.
Eller så kan du själv göra en, med gjord, dyna och en gelpad som fördelat trycket på hästens rygg.
Jag har åxo ett par stigbyglar som jag fäster i barbackasadeln, så det blir lite som bomlös sadel.
Du kanske ska skaffa en bomlös sadel om hästen fortsätter muskla sig.

Det är skitbra att rida barbacka, faktum är att jag har börjat tycka att det är lättare än med sadel! Ett tips: lägg en tjock vojlock eller fårskinnspad och spänn fast med en gjord så blir det MYCKET lättare att sitta, inte alls lika halt!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 067
Senast: Thaliaste
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 800
Senast: super
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka