Rid barbacka!
Det är jättemysigt + att du bygger upp balansen och får en slags "närmare kontakt" med hästen.
Jag har en väldigt bekväm dressyrsadel, men rider ändå barbacka väldigt ofta. (och jag har en tävlingshäst, så det är inga "slapp"-pass bara för det). Jag gör det dels under fäll-tider, eftersom hon lätt får skavsår av gjorden då.
Nu under sommaren rider jag barbacka nästan varje gång, mycket eftersom jag inte tycker att hon ska behöva släpa runt på en sadel i den svettiga sommaren
Hon verkar också tycka att det är en bra idé
.
Det är supermysigt, brukar förresten rida i shorts och då blir det extra somrigt (+ att det blir mycket svalare.)
Jag rider både dressyr och ut barbacka (och även fast shorts och barbacka kanske låter väldigt slappt så handlar det inte lätta pass eller lugna ritter
)
Använder såklart hoppsadeln när jag hoppar dock. (Eller om jag skulle ta en uteritt som innehöll små skutt o.s.v...)
Kolla bara upp så att din häst inte börjar ömma i ryggen eller nått. Om h*n är skumpig så kan det ju bli lite svårare. Jag och Linnea får dock nästan ett bättre samspel utan sadel
Vojlockar/ paddar och sånt glider ju förresten ganska bra, och det kanske kan vara skönt för din häst att slippa gjorden ett tag? så satsa på total barbacka tycker jag
Ha det så kul!
/Mi
(oj vad många glada gubbar det blev i den här...)