Barbacka ?

Jag vet en häst (27 år) som aldrig fick lära sig ha sadel och tycker nu inte om sadlar...

Hon har nu blivit riden barbacka i 10 år (och körts) för hon kan inte ha sadel på sig...

På henne rider vi med en vojlock som vi fäster med en täckgjord....

Hon är en nordis så hon är ofantligt bekväm!!!

Förstår inte riktigt vad du menar med gjorden och lädrena. Menar du att du skulle fästa stiglädren med endast en gjord? Låter inte som en bra prioritering för hästens skull måste jag säga. Men jag måste ha missförstått.

Jag har ridit barbacka nu en månad ca för jag har ingen sadel och har inte hittat någon bra än. Efter en massa sommar-slappridning ( :D ) och 1 veckas vila pga tappsko och vaccination har jag nu ridit igång honom nu i ca 2 veckor och jag ser redan nu vad fint han musklat på sig på ryggen. Så nej, jag tror inte det kan vara något farligt för hästen om man rider mycket barbacka ;)

Vad jag har hört är det inte jätte bra att rida barbacka en längre tid för hästens rygg, utan det bästa är om man har en vojlock eller något under. Varför det inte är bra kommer jag faktist inte ihåg men jag litar fullt på personen jag fick höra det från.

Jag har ridit Novan barbacka sedan slutet på januari. Hon har under den tiden byggt mycket muskler både i rygg och kors (vilket hon inte gjorde när jag hade sadel. Att det skulle vara farligt för hästen tror jag inte på. Hon har inte ömmat i ryggen en enda gång sedan jag började rida barbacka, iofs gjorde hon inte det tidigare heller :p.

Det är så här att om dina sittben kommer i kontakt med ryggraden kontinueligt så blir det tryck och nötning på hästens ryggrad. Detta leder till att pålagringar byggs upp och hästen blir stel. Alltså är det inte alla hästar som påverkas negativt av att ridas mycket barbacka, men det kan trots allt vara dumt att chansa?! :)

En annan sak som är viktig att tänka på är att en sadel med bom hjälper till att fördela trycket från ryttaren jämt över en större yta till skillnad från när man rider barbacka eller bomlöst då trycket blir mer koncentrerat.

OM du rider med ridgjord får du absolut inte stå i stigbyglarna, då får hästen tryck endast där ridgjorden ligger så den rekomenderar jag inte..

Okej, ridgjorden provade jag häromdan, Nädu, den skippar jag. Väldigt obekväm och man sitter liksom på gjorden, var varken skönt för pållan eller mig.
Jag funderar på att ha en ganska tjock vojlock/schabrak och en elastisk täckgjord, det blir nog skönast för både pållan och för mig.

Har en dyna av tyg så jag sitter bra där :smirk:
TYcker själv att det är jätte härligt att rida en sådan..men ska snart inskaffa en bomlös sadel.

Håller inte med riktigt.
En bomlös sadel har en gelpad som fördelar trycket.
Ja menar, en bomsadel kan ju orsaka massor av besvär om bara hästen plötsligt musklar sig, eller sadeln ligger och trycker fel nånstans.
Har du provat bomlöst?

Nej jag har inte provar bomlöst själv. Alla bomlösa sadlar har inte en gelpad. Därför fördelas inte trycket. Till vissa märken måste padden köpas separat.

Rid barbacka! :)

Det är jättemysigt + att du bygger upp balansen och får en slags "närmare kontakt" med hästen.

Jag har en väldigt bekväm dressyrsadel, men rider ändå barbacka väldigt ofta. (och jag har en tävlingshäst, så det är inga "slapp"-pass bara för det). Jag gör det dels under fäll-tider, eftersom hon lätt får skavsår av gjorden då.
Nu under sommaren rider jag barbacka nästan varje gång, mycket eftersom jag inte tycker att hon ska behöva släpa runt på en sadel i den svettiga sommaren :) Hon verkar också tycka att det är en bra idé :D.
Det är supermysigt, brukar förresten rida i shorts och då blir det extra somrigt (+ att det blir mycket svalare.)
Jag rider både dressyr och ut barbacka (och även fast shorts och barbacka kanske låter väldigt slappt så handlar det inte lätta pass eller lugna ritter :p )
Använder såklart hoppsadeln när jag hoppar dock. (Eller om jag skulle ta en uteritt som innehöll små skutt o.s.v...)

Kolla bara upp så att din häst inte börjar ömma i ryggen eller nått. Om h*n är skumpig så kan det ju bli lite svårare. Jag och Linnea får dock nästan ett bättre samspel utan sadel :)

Vojlockar/ paddar och sånt glider ju förresten ganska bra, och det kanske kan vara skönt för din häst att slippa gjorden ett tag? så satsa på total barbacka tycker jag :)

Ha det så kul!

/Mi :cool:

(oj vad många glada gubbar det blev i den här...)

Det enda som jag hört kan vara "farligt" med barbackaridning är att det nöter på hästens täckhår.

Det är så här att om dina sittben kommer i kontakt med ryggraden kontinueligt så blir det tryck och nötning på hästens ryggrad. Detta leder till att pålagringar byggs upp och hästen blir stel. Alltså är det inte alla hästar som påverkas negativt av att ridas mycket barbacka, men det kan trots allt vara dumt att chansa?! :)

Hm jag förstår nog inte riktigt hur du menar :confused:. Ditt inlägg blev för mig rätt så motsägelsefullt. Först skrev du varför man inte ska rida barbacka sedan i meningen efter drog du en slutsats om att alla hästar därför inte mår dåligt av att ridas barbacka, hur kom du fram till den slutsatsen :confused:.
Novan är inte stel eller rättare sagt hon har aldrig varit så lite stel som nu. Har faktiskt fått beröm för att hon är så smidig och så rörlig i sidorna :cool:. Hon har heller aldrig byggt muskler i den takt hon har gjort nu på sistone.
När jag har ridit henne så är hon alltid snyggt svettig på båda sidorna av ryggraden men inte över ryggraden och hon är inte heler tufsig i pälsen.
En fråga till alla som inte förespråkar barbacka ridning.
Har ni nånsin stött på en häst som fått problem pga barbacka ridning eller är det bara något ni hört? Jag har ofta sett hästar som har problem med felinpassad sadel (ja Novan också, ävan om det inte var så tydligt) men för det drar jag inte alla sadlar över en kam och säger att de inte är bra för hästens rygg. Endel (ingen här utpekad) som inte vill rida barbacka för hästens skull verkar snarare ta till detta som en ursäkt för att slippa göra något som dom tycker är väldigt jobbig pga bristande balans :angel:.

Rid på bara! du komemr få super bra balans! :D
Jag tycker man känner mkt lättare hur hästen går (dressyren mest då) när man rider barbacka :D Gillar det jag;D

Mina sittben hamnar på varsin sida om ryggraden ;)

Det jag har lärt mig är att om man har en häst med omusklad rygg, så att ryggraden sticker upp, är det inte bra att rida barbacka eftersom man då sitter direkt på ryggraden. Annars är det väl ingen fara så länge du inte sitter och studsar. Bra sitsträning och balansträning! :D

M.

Nej det är inte farligt!!! Varför skulle det vara det? Det tränar juh upp din balans och det är jättebra..
Lycka till och ha det så kul! :bump:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 067
Senast: Thaliaste
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 800
Senast: super
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka