Barbacka på sadeltvångshäst?

Sv: Barbacka på sadeltvångshäst?

Jag vet att sadeltvång inte nödvändigtvis behöver ha med ryggont att göra, men det KAN ha.
Jag har själv haft en häst med samma 'symtom' som sadeltvångs häst och hon betedde sig så pga att dom plängt på henne en för trång sadel i kombination med att hon hade KS.
Dels därför tycker jag det är lämpligt att röntga igenom ryggen och inte bara acceptera att hästen reagerar negativt. Om hästen är lite småhalt så struntar man ju liksom inte i att kolla upp det.

Och jag skulle personligen ändå testa att rida barbacka. Är man försiktig så hinner man oftast förhindra hästen från att reagera på skänkeln. :)

Man måste skilja på sadeltvång eller protest.

En sak som verkar vara en aning sann är att hästen bör ha lite vidare bom sen den utbildats högt i dressyr. Vad händer med ryggen vid tramp?
Har man mätt det. att lägga på en sadel på en stillastående häst är ju långt ifrån sanningen när den sen rör sig. Jämför med skor;)

Det finns ryttare som ständigt får sadelstvångtendenser på alla sina hästar just när det ska piaffas.

vem kommer inte ihåg megautbrottet på OS med den bästa tyskan.

Fast sånna utbrott vid piaff får ju oftast de hästarna som är lite för mkt i handen. Jag vet många som haft problem med de där utbrotten, testat utan sadel etc. Utbrotten var samma. Sen byter man tränare och får hästen lydigare och känsligare för handen och helt plötsligt får de inga utbrott.
Man kan nog inte skylla på utrustningen ens för eliten. Man får inte glömma att de ska vara bra på heeela GP-programmen. Och det är så mkt mer än piaffen. Det är ju rätt många där som faktiskt inte piafferar så lysande. Men helvetes vilka ökade traver etc.

Om man trampar hästar för hand i träns en del så inser man hur viktig lättheten och känsligheten är för en bra piaff. De flesta rider bara.

När man trampar dem för hand ser man ju också lite vad som sker i ryggen. Och där är jag med dig! I sån samling så ändras ju ryggformen en del.
De som köper sadel utprovad av någon på gången hoppas jag dock är få.
Det är ju under rörelse och arbete man vill se hur den ligger. Och självklart måste man byta sadel under utbildningens gång om hästen kommer upp mkt i ryggen.

Både min gamling och PREn jag red har sadlar som om man ser dem ligga på i gången är för raka. Men båda hästar är lite utbildade och ändrar form rejält vid jobb. Har vi mer svängda sadlar glider de då. Min equiterapeut (som också är sadelutprovare.. inte till mig dock)blev förvånad över vad min hade för sadel. Hon sa att han har ju inget ont/spänningar och måste alltså komma upp rejält med ryggen för att den sadeln skulle funka.

Nu pratar jag om verkliga elitryttare o deras timing 'r det inget st;rre fel p[.

vad har jag tryckt p[ nu d[:confused:

Haha.. är du också sjuk och virrig?;)

Jag förstod det. Och jo, jag tycker nog att man även där kan skönja brister. De gör det ju absolut bättre än mig! Men det finns de som håller på mer med just själva samlandet och gör just det bättre, också proffs. Och som genom att arbeta vid hand lite mer fått känna en annan känsla.
Spec om man är långt gången med skolorna ovan mark så vet man att piaffen inte är slutmålet alltid. Och då vet man till vilken kvalitet man kan få i piaffen och vad som krävs om piaffen ska vara en stege till någonting mer.
Men i Sverige har vi ju inte så många såna givetvis.:p

Du verkar ha väldigt bra koll på läget, skulle vara kul att få ett svar på min fråga tidigare i tråden :laugh: Hästen ifråga råder det stora delade meningar om- alla gissar på olika vad som felas för att få fram betéendet.

Är ju helt omöjligt att svara på utan att ha sett hästen på den lilla beskrivningen.

Fast att få en explosion just vid piaff behöver verkligen inte bero på sadeln, blir ju väldigt lätt lite för mkt tryck som gör att det slår över på en häst som inte är helt avslappnad utan är lite för på för att ladda ihop all energi på "ett" ställe det skall till väldigt lite för mkt tryck på en sådan för att få den att explodera var gränsen går behöver heller inte vara samma från dag till dag så inte lätt ens för proffsen att alltid hålla sig på rätt sida på en sådan.

Precis som Gylle skriver så lider många hästar av gjordtvång under ridmomentet och inte sadlingen /arrak

Håller med! Ju mer energi man sätter i dem utan att släppa fram i tempo/väg, desto mer lydnad krävs.
Blir samma i galopp som är riktigt samlad, så pass att man kan gå bredvid. Är inte hästen lydig och lätt och accepterar sits och hand så ballar det ur.
Ju mindre de får gå fram, desto mer lydnad krävs.

Nej jag skrev att det kan vara av den anledningen.

Eller en bidragande orsak.
det vet vi inte sålänge hästarna ej kan tala.

Intressant tråd. Har själv en 4 åring som tyvärr har sadeltvång. Vi har lärt oss hantera det vid sadling och uppsittning. Har haft henne hos duktig utbildare och när jag tog hem hästen blev sadeltvånget efter en vecka mkt värre. (Jag red henne själv sista månaden hos utbildaren, så jag kan rutinerna och har ej bytt utrustning) Hon var så spänd med sadel på att de var obehagligt att leda henne och hon exploderade och körde rodeo så man fick springa undan för att inte gå hästen över sig. Jag ringde klinik efter 4:e utbrottet och åkte och röntgade ryggen som såg bra ut. Däremot var hon väldigt spänd i rygg och har nu skrittat för han och blivit tömkörd 2 veckor, och samtidigt fått butta. I veckan är de dax att lägga på sadel igen. Hoppas verkligen på att hon inte får panik igen. Rida barbacka känns helt uteslutet.

Har du provar med hoppsadel o en gammal hederlig snörgjord? ... om de finns nuförtiden:confused:

Hoppsadel har hon haft men inte snörgjord. Skulle nog inte våga med snörgjord för då skulle vi få reaktion redan vid sadlingen. Har en Eric L T gjord, även lång gjord med hoppplatta har fungerat. Kan inte använda vanlig longergjord utan "har byggt" ihop en ponnygjord med lång hoppgjord med resår på båda sidor. På torsdag åker sadeln på igen, hoppas verkligen på lugn häst då.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka