Barbacka på sadeltvångshäst?

Sv: Barbacka på sadeltvångshäst?

Wiki är det vem som helst som skriver in uppgifterna på, inget du någonsin kan lita ett ord på att det är rätt utan att kontrollera en trovärdig källa.

Och i detta fallet har den helt fel sadeltvång kan ske precis när som helst under ett ridpass det är inget som är förknippat med sadling/uppsittning enbart. De hästar som har mindre slängar av sadeltvång är det vanligast att de får det i dessa sammanhang och det är också de som anses ha lindrig sadeltvång när det enbart är förknippat med sadling/uppsittning, men en riktig sadeltvångshäst får det som sagt precis när som under ett ridpass det är de hästarna man verkligen räknar som sadeltvångshästar.

Intressant! Jag har liksom flera här trott att sadeltvång kommer från åtdragningen av gjorden. Då jag är svårövertygad skulle jag vilja ha en källa till dina påståenden. Vart kan jag läsa mer om denna typ av sadeltvång?
Tack på förhand!

Att rida barbacka på en gjordtvångshäst är inte att rekommendera då många av dem är just extremt känsliga för att man kramar tag med skänklarna eller glider.

Min arab hade kraftigt gjordtvång. Och en obehaglig upplevelse under inridningen som extra grund för det.

Efter många år var det tämligen under kontroll, och jag kunde sadla hyfsat 'normalt' och sitta upp 'direkt på stallplanen' osv.

Jag red honom barbacka EN gång när vi nått såpass långt. Dels för att prova och 'dels för att ha gjort det'. Både häst och jag överlevde men var dock rörande överens om att nu hade vi gjort det och behövde INTE göra om det.

För precis som det Gylle skrev var problemet. Han blev spänd som en fiolsträng (antagligen för det kändes annorlunda) och det var 400 kg häst redo att explodera första 50 metrarna. Och när man sitter barbacka i det lägget så lägger man om benen för att ha en chans att iaf återfå kontrollen innan det barkar helt åt skogen OM det flippar. Och det gör inte saken bättre.

Sen släppte det och jag slappnade av och det var en okej skrittur (något annat hade inneburit totalflipp det insåg jag snart), men minsta jag kom på sniskan var fiolsträngen där igen...

Sen finns det säkerligen hästar som har mer sadelobehag/sadelproblem - och dessa kan mest troligt fungera tusen gånger bättre barbacka. En gjordtvångshäst däremot reagerar på allt som drar åt/klämmer åt 'runt magen'. (Min reagerade lika hårt på tömkörningsgjordar, lösa täckgjordar som inte var elastiska osv och höll på att fara i luften när jag första gången skulle mäta honom med ett viktmåttband..)

Nej sadeltvång är inte att hästen känner obehag vid sadling specifikt, att det sedan händer på många hästar vid just sadling är en annan femma.
Det är inte alls ovanligt med hästar som reagerar med sadeltvång mitt under ett ridpass på hästar som har sadeltvång skall det så ofantligt lite till för att utlösa det, det är anledningen att sadeltvång är ett så stort problem som det är hade det bara varit i samband med sadling hade det inte varit något att bry sig om alls.
Tex en så enkel sak som att du kramar till lite extra med skänkeln kan utlösa ett sadeltvång eller som det egentligen heter gjordtvång. Ofta kommer det när hästen är spänd eller det händer något lite överaskande. Ingen vet hundra exakt vad som utlöser dessa anfall det enda man vet säkert är att det totalt blockerar hästen. Nerverna under magen är en beståndsdel men om dessa är ensamt involverade tvistar de lärde. Man kan enkelt skilja på gjordtvång och vanligt bus/protest/dumheter. En häst som haft ett gjordtvång är krampaktigt stel i alla sina muskler när den stannar, ofta behöver de skritta en bit för att överhuvudtaget kunna slappna av i ryggen, det känns som att de går med rejält skjuten rygg rent stela.

Riktigt gjordtvång kommer inte av smärta, sen finns det ju klart hästar som kan protestera med utbrott men de har aldrig det typiska blockerade som en häst som får ett gjordtvång har.

Att rida barbacka på en gjordtvångshäst är inte att rekommendera då många av dem är just extremt känsliga för att man kramar tag med skänklarna eller glider.

Se där! Alltid lär man sig någonting nytt... :p

Okej sadeltvång och gjordtvång är det två olika saker?
känns som det har blivit samma sak nu helt plötligt. Jag har fått sadeltvång berättat för mig av en annan ryttare och hon sa att det har med att man kan klämma muskler i ryggen som kan ge upplopp till utbrott/ hästen kan sänka ryggen och till och med lägga sig?

stämmer det? :o

Är sadeltvång en medecinsktfel eller sitter det i phsyket hos hästen, alltså om det varit med om något läskigt innan? :o

Senast ändrad av en moderator:

Okej sadeltvång och gjordtvång är det två olika saker?
känns som det har blivit samma sak nu helt plötligt.
Jag har fått sadeltvång berättat för mig av en annan ryttare och hon sa att det har med att man kan klämma muskler i ryggen som kan ge upplopp till utbrott/ hästen kan sänka ryggen och till och med lägga sig?

stämmer det? :o

Är sadeltvång en medecinsktfel eller sitter det i phsyket hos hästen, alltså om det varit med om något läskigt innan? :o

Så tänkte jag också - sadeltvång är rädsla för/smärta av = spänning vid sadling. Gjordtvång = nerver ikläm, och starka reaktioner vid tryck i sadelgjordstaden.

Men jag är helt beredd att utveckla/ändra mina kunskaper, det är bara så jag tänkt tidigare.

Sadeltvång kan (så vitt jag vet) vara både medicinskt - alltså nerver som kläms, och psykiskt - rädsla baserad på tidigare smärta. Hästar har långt minne... har något otäckt/smärtsam hänt någongång så sitter den upplevelsen kvar i hjärnan på dem. Samma gäller ju människor som blir traumatiserade. :cool:

Tack Gylle!
Skulle precis författa ett liknande inlägg när ditt kom upp.
Har hört mycket bra om Eric le Tixerant gjorden för hästar med gjordtvång.
Några erfarenheter på den?

Intressant tråd här. Var det ngn med erfarenheter - eller är den överreklamerad?

Lägger till att jag hittat trådar - min inte direkt kopplad till ämnet i denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1107350&highlight=Eric+Tixerant

Senast ändrad:

Kl
Jag tror inte att det är trycket av gjorden som utlöser sadeltvång- utan trycket runt bröstkorgen, även om det just är när gjorden dras eller när ryttaren sitter upp som traumat sätter igång på diverse vis. En del lägger sig, men de flesta får uppenbar panik.

Förr hade man alltid hoppsadlar på unghästar som inte nyper åt bakom bogbladet på samma vis.

Resårgjordarna som aldrig slackar kan oxå vara en bidragande faktor även om syftet är gott.
det finns en anledning till att gjordar bör ha resår bara på ena sidan- man kan då inte lika LÄTT dra för hårt- som vi gör här i S.

I UK har man en lite annan syn o menar att gjorden inte behöver dras så hårt- OM sadeln passar väl.

Vi lär oss (iaf förr...) att man ska få in en hand mellan - mitt under. De flesta drar betydligt hårdare än så. Jag också tror jag - känner inte så ofta utan utgår från "där märkena finns", tar det emot blir det ett hål "lösare" - och tvärt om. Jag ska känna efter undertill ikväll så att jag inte drar för hårt.

Fick lånat hem en Eric Le Tixerant gjord till unghästen men sadelgjordstvång.
Det blev en markant skillnad och en likadan gjord ska införskaffas snarast :)

Fel. De allra flesta hästar som har sadeltvång (sadeltvång är inte det samma som ont i ryggen!!) reagerar på gjorden och känslan att ha något runt sin bröstkorg, inte på sadeln.

De brukar även reagera på skänklarna om man kommer åt magen/sidorna.

Jag skulle vara väldigt försiktig med att rida barbacka om hästen har svår sadeltvång.

En häst som har ont i ryggen får inte jucket utan sänker sig.
Ryggont är lätt att diagnosticera o man bör kolla stoppningen på sadlarna.
Stoppade om min gamla hoppsadel bara för att. fick tillbaka den knölig.

Den andra sadeln släppte stropparna på efter 14 dagae- livsfarligt:mad:

Min äldre häst som jag har haft sedan liten fick gjordångest när jag köpte en derssyrgjord där den feta änden hade spännena ända upp- fick kanten in i sidan.

sedan dess är den inte glad åt ngn gjorddragning fastän jag alltid har spännt väldigt löst o sen pö om pö.
Klart att man måste respektera vad de tycker.

Tänk själva att ha en BH gjord av läder som spänns HÅRT:eek:

Åååh, jag blev riktigt glad nu när jag hittade denna tråden!!

Jag köpte en 3-åring för ca 3 månader sen, som skulle vara riktigt fin och snäll att rida, vilket jag också upplevde när jag provred hästen. Den besiktades och jag köpte den! Efter 2,5 månader får hästen ett panik utbrott och slänger av mig ( hästen ramlar även själv ), jag upplevde att hästen var helt blockerad. Satt upp igen ( denna gången så hade jag en medhjälpare som hade hästen på longerlina ) och direkt jag klämde lite med skänklarna så börjar den att hoppa och bocka. Jag ramlade av åter igen. Jag satt upp en sista gång och då var hästen livrädd, kunde kanske ta ett steg i taget för att hästen inte skulle få något nytt utbrott ( hade en som höll i hästen hela tiden ) Sen dess har jag inte ridit då jag hittat lite information om hästen som jag inte visst om!

Hästen har varit hos en kille som ridit in henne, har pratat med honom och han säger att hästen gjort detta flera gånger, även på 3-årstestet. Att kolla upp protokoll från 3-årstest hade inte jag i tanken när jag köpte denna hästen, eftersom att den hade fått godkänt ridprov och bra poäng! Men nu så har man lyckats att få fram att i protokollet från ridprovet står det att hästen har sadeltvång! ...

Nu vet jag inte vad jag ska göra, vill inte häva köpet då jag har blivit för fäst vid hästen, som är underbar annars!
Så här såg en del av 3-årstestet ut : http://www.youtube.com/watch?v=2-AjWcJedKc
(en film som jag hittade efter köpet...)

Det jag borde göra är att skicka iväg hästen på tillridning, men det kostar pengar, vilket skulle bli ett stort problem...

Det där ser inte ut som sadeltvång, utan en idé som sen blir värre pga att ryttaren drar i den när den går uppåt. De t kan oxå komma av skänkeln.

Det är mkt bättre att peta på med spöt på en häst som håller på att ridas in eller rida ut- då man kan rida efter ngn annan o då slipper använda skänkeln plus att de sällan gör så när de har saker att titta på.

en sädan häst kan man snurra o vara mkt lättare i handen på samt berömma den!!!! när den väl går. inte bara jaga den.

För många år sedan såg jag en kanonfin 3-åring som knappt var inriden, hade rest långt o då skulle testridas. det gick först fint tills de bytte ridhus där hästen blev rädd för ngt o sen bar det av.:bump::bump:

Den reds sen av en skicklig hoppryttare o blev inriden o gjorde aldrig ngt, men sen när den rädde ägaren satt upp o höll i sig så började den igen.
Fick henne att börja rida ut o släppa tygeln. Den gjorde då inte så igen.

blev en finfin dressyrhäst som vann St.G.

Senast ändrad:

kl

Vi hade för länge sedan en ponny med sadeltvång, han gick bättre barbacka. Men vi fick bort rädslan/obehagskänslan till sist, men det tog lång tidoch krävde oerhört mkt tålamod och jobb bakom.

är det bara det som är skillnaden mellan en häst som har sadeltvång och en häst som "bara" beter sig på samma vis? Har nämligen en här hemma som fullkomligt exploderar likt en sadeltvångshäst, blir helt okontaktbar och "försvinner" liksom. Händer allt från första steget efter uppsittning till sista steget innan avsittning, barbacka eller sadel gör ingen skillnad. Helt röntgad och uppkollad från topp till tå- UA.
Men om en häst inte blir stel efter utbrottet, så är det fortfarande inte sadeltvång alltså?

Tänk själva att ha en BH gjord av läder som spänns HÅRT:eek:

Vi lär oss (iaf förr...) att man ska få in en hand mellan - mitt under. De flesta drar betydligt hårdare än så. Jag också tror jag - känner inte så ofta utan utgår från "där märkena finns", tar det emot blir det ett hål "lösare" - och tvärt om. Jag ska känna efter undertill ikväll så att jag inte drar för hårt.

Jag drog för hårt..... :o Från sidan kändes det OK - men undertill kändes det som den där BH:n du pratar om Axel. Hästen har inte sadeltvång, men spänner upp sig så han visar obehag. INTE GLÖMMA ATT DET ÄR UNDERTILL MAN SKA KOLLA. Sparkar mig på smalbenet.

En sak till med gjordar- de svängda.

På båda mina hästar så blir det tryck på enbart den främre .. eller bakre delen *kommer inte ihåg o den får alldeles för hårt punkttryck på bröstbenet.

Ja de är kasserade..

Det där är inget sadel/gjordtvång det är förlåt språket ren jävla dumhet. Är du inte tuff och skicklig själv så iväg med den till någon kamikazepilot som kan tala om för den var skåpet skall stå för där gäller det att någon väldigt tydligt kan göra klart för dem vem som har beslutsrätten innan det går för långt. För varje gång den vinner ju svårare blir det att få rätt på det. Det går absolut inte att mesa eller lirka med en sådan om den skall bli fungerande efter att ha börjat sådär, sådana dumheter är typiskt att de dyker upp när ryttaren som suttit på den när den provade första gången blivit osäker det känner de direkt, trots hos unghästar måste bemötas direkt annars sätter det sig snabbt och sen blir det farligt. Så hör dig för i ditt område efter någon riktigt erkänt duktig "problem"häst ryttare = någon som inte blir osäker och fegar ur utan kan bemöta direkt under pågående "strid" och inte bara efteråt för efteråt har det ingen effekt.

En sak till med gjordar- de svängda.

På båda mina hästar så blir det tryck på enbart den främre .. eller bakre delen *kommer inte ihåg o den får alldeles för hårt punkttryck på bröstbenet.

Ja de är kasserade..

När man använder svängda gjordar (vilket passar väldigt många hästar) så måste man kolla så att inte hästen har en helt rak maglinje finns några stycken som har det och på dessa händer just det du säger att trycket blir fel fördelat.
På unghästar fördrar jag klart svängda gjordar (på de som de passar) då de flesta unghästar jobbar mer avslappnat med dessa de verkar inte uppleva gjorden lika markant som med en rak.

För övrigt skulle jag inte drömma om att använd gjord utan resår eller gjord med bara en sidas resår blir alldeles för stumt. Alltid resår på båda sidorna dels för hästens skull men även för sadelns skull, vanligaste orsaken som finns till att sadlar blir snea är användandet av resår på en sida då de olika sidorna av sadeln får olika möjligheter att röra sig.

Där har du ju andra aspekter:bow: , men fortfarande får man då inte dra sig blå...

Vad ansåg du om ryttaren på 3-åringen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka