Barbacka på sadeltvångshäst?

dressyrglasyr

Trådstartare
Hej!
Min häst har kraftigt sadeltvång.

Dock bara när man rider (inte när man sadlar). Han har lugnat sig mycket och reagerar inte när jag rider/sitter upp i min nuvarande sadel (luftstoppade bates innova+helstretchig luftpanelssadelgjord från winec).

Har åkt några rejäla rundor när han fått panik, då snackar vi inte små bochsprång, utan mer amerikansk rodeohäst style, haha ;) Senaste gången kunde jag inte gå på två veckor..

Men fick ett grymt sug att rida barbacka på honom nu, är detta helgalet?? har hängt på honom lite halvt, då har han inte reagerat.

Vad tycker ni bukare, ska jag skippa min ide eller fullfölja den och antagligen flyga..?

Om ni röstar för att jag ska testa, vad bör jag då tänka på??

Mvh Maria

Sv: Barbacka på sadeltvångshäst?

Tycker du ska testa. Du kan ju ha en kompis som har hästen i en longerlina som en extra broms. Även om du nog lära åka av ändå om han lägger den sidan till brukar det ofta lindras lite om det finns en extra broms.

Förutom en hjälm är en säkerhetsväst också en bra idé.

Spontan tanke bara, du är säker på att det inte är så att hästen faktiskt får ont med ryttare på?

Vad jag vet så har sadeltvång att göra med gjorden och dess tryck på känsliga punkter. Med en ryttare i sadeln borde trycket från gjorden minska ju.

Jag skulle VERKLIGEN kolla hästen noga på klinik innan jag fortsatte försöka rida alls.

Spontan tanke bara, du är säker på att det inte är så att hästen faktiskt får ont med ryttare på?

Vad jag vet så har sadeltvång att göra med gjorden och dess tryck på känsliga punkter. Med en ryttare i sadeln borde trycket från gjorden minska ju.

Jag skulle VERKLIGEN kolla hästen noga på klinik innan jag fortsatte försöka rida alls.

Håller med.
Något är fel på hästen.

Min häst har kraftigt sadeltvång.

Dock bara när man rider (inte när man sadlar). Han har lugnat sig mycket och reagerar inte när jag rider/sitter upp i min nuvarande sadel (luftstoppade bates innova+helstretchig luftpanelssadelgjord från winec).

Fast... sadeltvång är ju per definition att hästen känner obehag vid sadling.

Om den är lugn vid sadling, men "bråkar" under ridning så är det inte sadeltvång utan någonting annat.

Har åkt några rejäla rundor när han fått panik, då snackar vi inte små bochsprång, utan mer amerikansk rodeohäst style, haha ;) Senaste gången kunde jag inte gå på två veckor..

Får han panik bara sådär, helt plötsligt, och börjar bocka? Det låter ju som om det är något fel, antingen med sadelns inpassning (den kanske klämmer åt/trycker när han utför vissa rörelser), med ridningen, eller med hans rygg.

Men fick ett grymt sug att rida barbacka på honom nu, är detta helgalet?? har hängt på honom lite halvt, då har han inte reagerat.

Vad tycker ni bukare, ska jag skippa min ide eller fullfölja den och antagligen flyga..?

Om ni röstar för att jag ska testa, vad bör jag då tänka på??

Det du skriver om ovan skulle jag inte beteckna som sadeltvång, det är något annat som är fel.

Om problemen kommer sig av tryck från sadeln så kommer han gissningsvis funka fint barbacka, då får du skaffa en ny sadel. Men det kan ju också vara en faktisk skada/smärta i ryggen - och då kommer han ju troligen slänga av dig. En helt onödig risk, både för dig, och för honom. Kolla upp det först så du vet vad du har att göra med.

Senast ändrad:

Nej sadeltvång är inte att hästen känner obehag vid sadling specifikt, att det sedan händer på många hästar vid just sadling är en annan femma.
Det är inte alls ovanligt med hästar som reagerar med sadeltvång mitt under ett ridpass på hästar som har sadeltvång skall det så ofantligt lite till för att utlösa det, det är anledningen att sadeltvång är ett så stort problem som det är hade det bara varit i samband med sadling hade det inte varit något att bry sig om alls.
Tex en så enkel sak som att du kramar till lite extra med skänkeln kan utlösa ett sadeltvång eller som det egentligen heter gjordtvång. Ofta kommer det när hästen är spänd eller det händer något lite överaskande. Ingen vet hundra exakt vad som utlöser dessa anfall det enda man vet säkert är att det totalt blockerar hästen. Nerverna under magen är en beståndsdel men om dessa är ensamt involverade tvistar de lärde. Man kan enkelt skilja på gjordtvång och vanligt bus/protest/dumheter. En häst som haft ett gjordtvång är krampaktigt stel i alla sina muskler när den stannar, ofta behöver de skritta en bit för att överhuvudtaget kunna slappna av i ryggen, det känns som att de går med rejält skjuten rygg rent stela.

Riktigt gjordtvång kommer inte av smärta, sen finns det ju klart hästar som kan protestera med utbrott men de har aldrig det typiska blockerade som en häst som får ett gjordtvång har.

Att rida barbacka på en gjordtvångshäst är inte att rekommendera då många av dem är just extremt känsliga för att man kramar tag med skänklarna eller glider.

Tack Gylle!
Skulle precis författa ett liknande inlägg när ditt kom upp.
Har hört mycket bra om Eric le Tixerant gjorden för hästar med gjordtvång.
Några erfarenheter på den?

Det är ju intressant förstås men hade det varit min häst hade jag ändå velat utesluta ett kliniskt problem innan jag började fundera över mera diffusa saker som gjordtvång.

Det är inget fel på hästen, han är röntgad och upptittad på klinik. Dessutom kommer en hästsjukgymnast/teraput till honom varannan vecka och masserar, lasrar honom mm. :)

Tussinussen: Du måste nog läsa på lite om det är det du tror sadeltvång är ;)

Som jag skrev reagerar han inte på sin nuvarande sadel som är utpassade av en sadelprovare, under den har han en renskinnsfäll. Han har en gjord som liknar den franska. Hela gjorden är stretchig och utformad mycket för sadeltvångshästar.
Det är de andra sadlarna han haft och de andra gjordana!

Alla andra sadlar förutom sin hoppsadel och dressyrsadeln då, reagerar han på genom att spränga och få panik, man hinner knappt sitta upp (Varje gång han fått panik så har han stått och darrat på stället i kanske 20 sek när man suttit upp) innan han drar iväg. Sitter fresten upp från en pall så jag drar inte i sadeln innan.
Så han är inte bråkig (det är en jättesnäll häst), och han har inte ont iaf!

Senast ändrad:

Tussinussen: Du måste nog läsa på lite om det är det du tror sadeltvång är ;)

"Sadeltvång är ett obehag som en häst eller ponny kan känna vid sadling och eventuellt också vid uppsittning.
"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sadeltv%C3%A5ng

Bara wiki, men iaf. Med tanke på att du beskrev din häst som ok vid sadling, men exploderande vid ridning så är det inte konstigt att tussinussen tänker på något annat än sadeltvång hos din häst

Jaha, jag läste tydligen bara dethär:

Halft kl

Jag upplever att den hjälpt på två hästar jag ridit regelbundet som haft gjordtvång. Och även på andra som rört sig lite låst av gjorden.

Den ena svarade med att bli blockerad på ett mindre farligt sätt än den andra om det triggades under ridning. Han mer spände sig och försvann in i sig själv och kunde slå.
Min unghäst fullkomligt exploderade vid uppsittning ibland och även om något hände så han hoppade till och spände till sig. Då blev det full rodeo.
Min ser jag på de dagar han är sämre. Han ser då mer uppdragen ut i buken vid sadling även om man spänner gjorden sakta och gradvis på båda sidor under lång tid. Han ser knipt ut ut ljumsken de dagarna under sadling.
Båda hästar var vet-kollade, min på klinik ordentligt. Jag bytte sadel på båda med. Det upplevde jag också hjälpte något.

Något jag tycker hjälper på såna hästar är att hålla dem varma och försöka hålla dem lösgjorda genom gymnasticerande ridning. Vissa hästar med gjordtvång reagerar ju mer på tryck runt om hela buken/under och andra mer känsliga verkar reagera även för skänkeln. Första typen blir ju bättre utan sadel, andra är man kanske tom mer körd iom att hästen känner skänkeln bättre.

Med sadeltvångshästar verkar ju besvären också variera lite från dag till dag med samma individ. Vissa dagar kan de vara bättre och andra sämre. Så en dag kanske barbacka funkar skitbra, för att nästa vara en katastrof i gjordproblem igen. De kanske varit mer spända psykiskt och/eller fysiskt den dagen etc. Så man ska aldrig slappna av och tro att saken är ur världen på dem.

Har två sadeltvångshästar.

Den ena är en arab som i samband med när vi köpte henne hade så kraftigt tvång så hon stegrade rätt upp efter uppsittning. När man spänner gjorden måste man verkligen ta hål för hål för annars får hon panik och kastar sig! Nu har vi lyckats minska hennes sadel/sadelgjordstvång en hel del men problemet finns ju alltid där. Men det är väldigt viktigt att man har en sadel och en sadelgjord som hästen trivs med. Ang barbackaridning så rids hon MKT barbacka! hon känns faktiskt avspänd barbacka. Det är just i samband man sitterm upp som hon kan skjuta rygg och man måste då sitta het stilla och inte göra ngn reaktion på det utan bara låta henne släppna ner en på ryggen. När hon märker att man inte reglerar henne så slappnar hon av fort, brukar bara ta 10 steg ungefär och sedan visar hon inget mer alls.

Den andra hästen köptes också med grovt sadel/sadelgjordsvång. Den var tvungen att longeras i 20 min innan uppsittning men det var ngt jag fort arbetade bort. Som sagt, hitta sadel som hästen trivs med! och i hans fall var sadelgjorden MKT viktig. Breda gjordar med magplatta som fördelar tryck. Märkte stor skillnad när man hittade rätt gjord. Nu förtiden visar han bara tvång vid uppsittning. Brukar då göra som så att jag spänner klart gjorden steg för steg och sedan skrittar fram han för hand en stund. Vid uppsittning sedan så kan han reagera precis som araben, kanske 10 steg. Jätteviktigt att sitta helt stilla och inte "ta i hästen", för då slappnar den av fortare. Vi har även börjat kunna sitta upp direkt ibland utan att skritta fram för hand utan ngn större reaktion. Så jag tror att detta kommer kunna försvinna till 90% med tiden, bara man är försiktig. Han är riden barbacka ngt enstaka tillfälle. (unghäst, så det är väl inget man gjort så mkt ännu)

Om du upplever detta sadeltvång längre stunder under ridpass etc så känns det som det är ngt mer än tvång, och detta bör nog utredas hos veterinär. Tänk även på att även om tex sadel är utprovad så kanske den inte är helt rätt ändå. En sadeltvång/sadelgjordstvånghäst är i slutändan den som avgör.

"Sadeltvång är ett obehag som en häst eller ponny kan känna vid sadling och eventuellt också vid uppsittning.
"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sadeltv%C3%A5ng

Bara wiki, men iaf. Med tanke på att du beskrev din häst som ok vid sadling, men exploderande vid ridning så är det inte konstigt att tussinussen tänker på något annat än sadeltvång hos din häst

Wiki är det vem som helst som skriver in uppgifterna på, inget du någonsin kan lita ett ord på att det är rätt utan att kontrollera en trovärdig källa.

Och i detta fallet har den helt fel sadeltvång kan ske precis när som helst under ett ridpass det är inget som är förknippat med sadling/uppsittning enbart. De hästar som har mindre slängar av sadeltvång är det vanligast att de får det i dessa sammanhang och det är också de som anses ha lindrig sadeltvång när det enbart är förknippat med sadling/uppsittning, men en riktig sadeltvångshäst får det som sagt precis när som under ett ridpass det är de hästarna man verkligen räknar som sadeltvångshästar.

Är hästen alltså röntgad i ryggen?

Om hästen har sadeltvång så lär du ju inte riskera att ramla av när du rider barbacka. Såvida inte hästen blir helknäpp av att vara "fri" ;)

Hej!

Ville bara säga att de hästar jag träffat som haft sadelgjordstvång när man ridit en stund alla har haft någon typ av skada- antingen i ryggen eller (som den senaste) i benen.

Nu är ts häst kollad, så då får man hoppas att de inte missat nåt:-).

Min sadelgjortstvång-light häst var jättespänd i början när vi red barbacka, men har efter mycket försiktig och långvarig träning blivit nästan helt ok med det (galopp är ff lite otäckt, men hoppa går bra!:laugh:).

Om hästen reagerar mer på sadeln än på gjorden vete 17 om jag hade vågat rida barbacka, men det är ju bara att testa försiktigt och se vad som händer:-)

Lycka till!

/Lavinia, som mest promenerar nu för tiden

Kolla upp på klinik! Min förra häst hade var jag trodde var sadeltvång men inte vid sadling. Kollades upp på klinik o röntgade rygg efter ett rejält utbrott = kissinge spines. Efter 1 år av enbart tömkörning och behandling togs hästen bort.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka