Barbacka - djurplågeri?

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

Hammond

Vet inte om jagsatt tråden rätt, men då får någon flytta på den men INTE tag bort den. För jag måste veta.

Är det djurplågeri att rida barbacka?

Jag undrar detta för jag brukar ofta rida barbacka på min häst, liksom all slags ridning, dressyr, galoppträning osv. Mest för att det ska vara lättare för han att röra sig i gångarterna.

Men så var jag inne på en hemsida där en tjej sa att hon tänkte polisanmäla mej för djurplågeri för att jag rider min häst så mycket barbacka.
Jo, jag vet att det sliter mer på ryggen än vad det gör om man rider med sadel.
Men eftersom jag känner hur han har lättare att röra sig så vill jag gärna fortsätta rida honom utan sadel så ofta jag kan.

Den här tjejen som ville polisanmäla mej tyckte även att jag skulle köpa en bomlös sadel, men eftersom jag håller på att spara till en western sadel så har jag inte råd.

Och då sa hon "har man inte råd att köpa utrustning till sin häst så ska man inte ha häst"
men hallå, det gällde ju bara att jag inte har råd till en viss slags sadel...

Men hur som helst vill jag höra vad ni tycker, vill ju inte skada min häst.... Vart otroligt sårad när jag fick höra att jag var djurplågare etc.

Snälla - svara någon!

:bow: :bow: :confused: :( :bow:

Sv: Barbacka - djurplågeri?

Det är inte djurplågeri att rida sin häst barbacka... Vilket skitsnack... Bättre att rida barbacka än med en illasittande sadel. Vill du göra barbackaridningen bättre (för hästen) så köp en tryckfördelande pad som har till bomlösa sadlar (en Skitopad t.ex.) och sätt fast den med en täckesgjord. Kostar ca 1500 så det är inte så dyrt men då behöver du inte oroa dig för att skada hästen...

Rid på du, här rider maken alltid barbacka. Är hästen musklad så är det ingen fara, anser jag. Andra har andra åsikter.

Strunta i vad den andra tjejen säger, hon kanske är avundsjuk för att du kan rida barbacka på din häst.

Så fortsätt som du gör!

Lycka till!

tack för era svar :)

Nu känns det mycket bättre.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Nu fick jag det här mejlet av tjejen:

"Jag är äldre än dig och jag har pratat med andra om ditt beteende och
det är inte acceptabelt.
Din häst tar skada i längden och det kallas för "långsamt djurplågeri".."

:confused::confused::(:(:(:cry::cry:

Min veterinär tillät mig att ENDAST rida barbacka när min häst var konvalecent, just för att sadeln inte skulle "störa" ryggen.

Be tjejen förklara VARFÖR det skulle vara skadligt, troligen kan hon inte motivera sig alls.
Strunta i henne, du är ingen djurplågare!

Min veterinär tillät mig att ENDAST rida barbacka när min häst var konvalecent, just för att sadeln inte skulle "störa" ryggen.

Be tjejen förklara VARFÖR det skulle vara skadligt, troligen kan hon inte motivera sig alls.
Strunta i henne, du är ingen djurplågare!

ska göra det :) tack för tipset.

och tack för ditt stöd.

Jag kan inte annat än skratta... Seriöst, skit i den tjejen, även om hon kanske är äldre än dig verkar hon inte ha mycket bakom pannbenet. Det finns inget inom lagen som kallas för långsamt djurplågeri, och jag kan lova dig att du inte skulle kunna bli polisanmäld för djurplågeri om det enda argumentet hon har är att du rider din häst barbacka.

Och du - hälsa henne att det finns värre djurplågare är du.Jag rider min häst också barbacka ibland och min häst är DRÄKTIG till på köpet.
Hujedamej vad jag är hemsk:eek:
Att jag rider en dräktig häst överhuvudtaget:eek:

;)

Vilken människa :eek:! Avskyr när folk tror att de vet bäst bara för att de är äldre - kunskap har (oftast) inget med ålder att göra!

Jag var tvungen att BARA rida barbacka några månader i vintras/våras när jag inte hade passande sadel. Hade också funderingar då om det var farligt eller inte. (Skrev en tråd om det, tror jag.) Iaf så var jag ju tvungen - hon kunde ju inte bara stå och bli tjock. Och det funkade jättebra. Nu har jag sadel igen och jag har inte märkt nåt av att hon skulle ha tagit skada av barbacka-perioden.

Vet ju inte hur det skulle blivit om jag ridit barbacka varje dag i flera år, dock... Beror väl mycket på ryttarens balans och så.

tack för allas stöd.

Känner mej mycket bättre.
men flera får gärna skriva sina kommentarer om detta..

uppdateringar om vad hon skriver kommer att komma inom kort.

Barbackaridning har sina klara fördelar!
För det första så tränar du upp din balans, för det andra är det mycket lättare att känna hästen än med en sadel, och för det tredje så känner hästen av dig bättre också, vilket betyder att du behöver ge ännu subtilare hjälper.

Den enda nackdelen vid systematisk barbackaridning kan vara att man skapar ett punkttryck där sittbenen trycker ner i ryggen, men varvar man med en välsittande sadel också så har man absolut ingen anledning till varför man ej borde rida barbacka.

Det är aldrig ens i närheten av att kunna kallas djurplågeri, så strunta i människan, eller ännu hellre - be henne om en seriös förklaring till varför hon tycker så?

Jag håller med de föregående talare!vilket jädra skitsnack!Har aldrig hört att det ska vara skadligt för hästen men vad vet jag...:angel:

om du är orolig..Prata med en veterinär. Det kommer kännas bättre när du kan svara den andra tjejen, med kött på benen!

Lycka till och knäpp den otrevliga människan på näsan..:bump:

jo, jag ska höra med min sadelmakare på Wången...
se vad hon säger.
sen ska jag även lyssna på var vår veterinär säger.

tror att dom vet lite mer än vad den tjejen gör eftersom båda har utbildning inom häst

Tänk dej jag då, rider barbacka på min treåring! Usch vilken hämsk människa jag måste vara!

Skit i henne å be henne se efter sin egen djurhållning istället för att lägga sej i din. Kan hon motivera sitt påstående? Knappast...

Den flickan vet inte vad hon pratar om ,det är inte skadligt att rida på hästen barbacka däremot så kan man ju göra större skada genom att ha en dåligt inpassad sadel där hästen inte kan röra sig som den skall , dessutom måste hon ha missat ett inslag man hade på tv med en av värdens bästa hoppryttare som alltid rider fram sin häst utan sadel ..och om han kan göra det och hoppa på grand prix nivå, hästarna i den cirkusen är ju värda en och en annan miljon ..tror faktiskt inte han hade ridit sin 40 miljoners häst barbacka om det hade varit så skadligt .:banana:
Jag skulle fråga mäniskan vad hon har för belägg för att det skulle vara skadlig ..

Jag själv rider väldigt sällan barbacka. Men det är inte djurplågeri at rida barbacka!!!
Jag håller med dig om att man känner hästens rörelser bättre men det är ju rätt logiskt.

Sen så du ska ju köpa en sadel. och hur många köper två sadlar bara sådär? :angel:

Är det djurplågeri att rida barbacka?

Jag tror att om du är STOR och pållen liten och omusklad kanske det inte är såå bra i längden. Men jag tror nog att du själv märker hur din häst mår!?! Om du vet att den rör sig bra/bättre, så lita du på pållen.

Tänk på ridskolorna
sitsträning med ovana elever som bara faaar runt som studsbollar på hästarnas ryggar...
och ändå finns dessa övningar/lektioner med på schemat.

Nej, som sagt, lita du på din häst och din egen känsla.

Jag red min förra häst barbacka under två år efter min massör och ET rekomenderat det. Han byggde sig kanon och älskade det mer än när jag red med sadel (när jag äntligen fick köpa en :bump:) Min balans blev kanon och i dressyren satt jag tillslut som ljuten..en hoppig arab som kunde lägga på en tvärnit från 100 ute på ett fält och det var inte många gånger som jag for av under de två åren :banana: Var som om vi hade en inbygd sadel på honom och mina rudkompisar var mäkta imponerade kan jag säga :)
Så lycka till och strunta i henne, hon vet inte vad hon pratar om :cool:

moahaha:D dagens skämt att det är djurplågeri att rida barbacka!! det måste ju snarare va himla skönt för pållarna å slippa den där jobbiga sadelgjorden;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 089
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V