bara vaccinera en häst i stallet?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tokmaja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 921
T

Tokmaja

Är det jättedumt.
Till saken hör att den jag inte vill vaccinera är 25 bast nu snart å går på "lånad tid".
Hon ska inte resa något mer i sitt liv, sista resan görs inte i livet.
Visst är vi ute och rider, men hon är inte inne i andra hästars stall och hon hälsar inte på andra hästar.

Den andra är tanken att jag ska träna med under våren.
Men inte heller under träningen är vi inne i stallar eller träffar andra hästar (men henne ska jag ju givetvis vaccinera).

Utsätter jag gammeltanten för onödigt stora risker??
KÄnns bara lite meningslöst på nått sätt att slänga ut pengarna på just vaccin (stelkramp har hon) när hon bara är promenadhäst och inte har allt för många år kvar ändå.

Givetvis vill jag att hon ska vara frisk, och det är just därför jag frågar här :banana: !!

Hur skulle ni ha gjort?

Sv: bara vaccinera en häst i stallet?!

Det är en bar fråga. UTAN vaccin har hon inte stora chanser alls att klara en influensa. Samtidigt så är vaccinet inget skydd för att hon INTE ska på influensa, utan 'bara' att hon får det lindrigare. Med maximal otur kan hon dessutom bli dålig av vaccinet.

Jag skulle nog inte ha vaccinerat henne, däremot, omd u nu vill vaccinera men är rädd åldern ska vara ett problem så kan jag berätta att jag vaccinerade en 31-åring (han skulle på ridläger för första gången i sitt liv och då är det vacckrav) utan minsta lilla problem =)

Jag skulle nog ha vaccinerat för att ha varit på den säkra sidan. Min tjugoåring vaccineras och det gör de äldre halvbloden i stallet också (24 och 25 år tror jag att de är), och de klarar vaccinen bra.

Men det är ju upp till dig hur du vill göra!

Mvh Huntress :)

Jag skulle också vaccinerat.. 25 åringen i pållens stall vaccineras ännu och han är frisk och fräsch och har än många år kvar!

Jag skulle vaccinera. Läste om vaccin i senaste Ridsport. Där stod det (om jag minns rätt) att man skulle vaccinera ALLA hästar i ett stall. Det var p ga att de ovaccinerade blev sjuka och gjorde de vaccinerade hästarna sjukare än nödvändigt. Aja... Läs Ridsport istället kanske :D

Jag satt i samma sits som du för ett par år sen,slutade vaccinera min gammla "loppan" vid ca 20 års ålder och resonerade som du. Men när jag bytte veterinär blev hon upprörd över mitt resonemang och sa att om de andra släpar hem nåt otyg, (är supernoga på tävling, träning, ingen får ens klappa för jag har smittfobi") så är det den gammla som kommer att bli sjukast. Lydig som jag är så revaccinerade jag henne året senare och gör fortfarande, visst blir det dyrare när man har många hästar, men vad gör man inte.........

Kan tillägga att jag har ridit två hästar upp till 25-årsåldern, de har varit vaccinerade ända tills de togs bort.

Min gamla tanta fyller 25 till våren och hon vaccineras fortfarande. För mig är det en självklarhet att hon ska ha samma skydd och behandling som de andra så länge hon lever. Hon bär ju runt på mig nästan varje dag.

Min förra foderhäst, ett halvblod, blev nästan 24 år och hon vaccinerades "in i det sista". Och det ifrågasatte jag aldrig. Det kändes helt naturligt, alla andra hästar i stallet vaccinerades ju. Nu har vi två foderhästar och den ena av dem vaccineras inte. Det är ett varmblod på 15 år som inte blivit vaccinerat de senaste tre-fyra åren. När vårt kollektivstall skulle vaccinera ringde jag varmblodets ägarinna (en äldre dam) och frågade efter vaccinationskortet men då sa hon att hästen inte skulle vaccineras. jag dubbelkollade med veterinären när han kom ut om det verkligen var OK att vaccinera alla hästar utom en i samma stall. Han sa då att för smittoriskens del var det ingen fara. Jag utsatte inte de andra hästarna för någon risk. Däremot var ju mitt varmblod helt oskyddat men det var upp till mig, eller rättare sagt ägarinnan. Och hon vill absolut inte vaccinera, av någon anledning som jag inte fattat. Själv tycker jag att hon ska vara vaccinerad så vi startar nog med grundvaccinationerna till senvåren om jag bara kan övertyga ägarinnan...

/FiaLotta

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 181
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 984
Senast: Takire
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 084
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 075
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka