Bara svart eller vitt, ingen gråzon!

YorkWann

Trådstartare
Hade en diskussion med en person igår.

Hon menade på att för hundar finns bara ja eller nej, alltså är allt svart eller vitt för dem. Det finns inget ibland eller kanske. (Eller att det gör det hela så mycket svårare att lära in, då man ej är konsekvent) Vilket jag kan hålla med om, upprätthåller man konsekvent regler tex blir det oerhört mycket lättare.

Men,

hon tyckte då att jag gjorde fel när mina hundar får vara i soffan ibland. Dvs de får be om att komma upp och får då ett varsågod eller ett nej. De går aldrig upp i soffan på eget bevåg. Jag anser det vara gasnka svart eller vitt, dvs de ber om lov, så får de ett ja eller nej.

Har ni några regler där "ibland" gäller, och hur funkar det?

Sv: Bara svart eller vitt, ingen gråzon!

Hm... Jag har nog en hel del "ibland", troligtvis fler än jag är riktigt medveten om.
Det enda som jag är helt medveten om är det där med att sova i sängen. Jag gillar att ha hundarna i sängen, men sover jag i en liten säng så vill jag bara ha en av dem i sängen och är det väldigt varmt vill jag inte ha någon där. De accepterar det hela finfint.

Min hund får inte alltid vara i sängen, hon får bara hoppa upp om jag säger det. Då blir ju den konsekventa regeln att det är på mitt kommando det är tillåtet. Verkar inte vara några problem alls :)
Kan tillägga att hon är uppvuxen med ett absolut förbud, tror det är lättare att gå ifrån att aldrig fått vara i sängen till ibland än att gå från att alltid få vara i sängen till ibland.

Kan tillägga att hon är uppvuxen med ett absolut förbud, tror det är lättare att gå ifrån att aldrig fått vara i sängen till ibland än att gå från att alltid få vara i sängen till ibland.

Min unghund är uppvuxen med att "bo" i sängen (dvs, hon låg i sängen även på dagarna, hellre än i egna bädden..) och gammelhunden var på kennel där det inte fanns någon säng, men när hon väl var i "sängrum" fick hon alltid, alltid vara i sängen hur mycket som helst. Det är först nu i år som jag börjat med att de inte alltid får vara i sängen (pga att jag nu har en 90cm smal säng och det blir TRÅNGT). Sålänge de har någon hundbädd de trivs i så går det utmärkt. :)

Jag gör precis som dig, min hund måste fråga om lov innan han hoppar upp i soffan, fåtöljen eller sängen hemma hos mig. Hos mamma där han bor på veckorna har han ett soffhörn som bara är hans och en soffa där han inte alls får vara. Han verkar inte ett dugg förvirrad utan vet vilka regler som gäller.

Min unghund är uppvuxen med att "bo" i sängen (dvs, hon låg i sängen även på dagarna, hellre än i egna bädden..) och gammelhunden var på kennel där det inte fanns någon säng, men när hon väl var i "sängrum" fick hon alltid, alltid vara i sängen hur mycket som helst. Det är först nu i år som jag börjat med att de inte alltid får vara i sängen (pga att jag nu har en 90cm smal säng och det blir TRÅNGT). Sålänge de har någon hundbädd de trivs i så går det utmärkt. :)

Som jag skrev så tror jag att det är lättare att gå från andra hållet ;)
Men dina hundar lägger sig aldrig i en säng om de inte fått tillåtelse heller då?

Hundar är smartare än man tror dem om.
Mina har alltid vetat att hemma får man vara i alla möbler, men sällan hos andra, icke hundägare, eller i hem där hundar inte får vara i möbler.

För många år sedan var jag husvakt i några år hos mina föräldrar när de arbetade utomlands, hundarna fick vara överallt, dock var de mycket medvetna om att när föräldrarna då o då kom hem så var det möbelförbud som gällde, behövde aldrig lära dem det.
Jag har aldrig haft hundar som tiggt vid bordet, utom just hos min salig mor, som bredde leverpastejsmörgåsar o tärnade åt dem o matade dem vid bordet
:rofl:

Men dina hundar lägger sig aldrig i en säng om de inte fått tillåtelse heller då?

Jo, men inte om jag är i den :p På kvällarna går inte någon av dem upp i sängen innan jag lagt mig och de "frågat" och fått ett okay.
Dagtid är sängen deras, men säger jag åt dem att gå ner så gör de det på en gång och det känns inte som om det skulle vara någon överdriven svårighet att lära dem att sängen inte är "fri zon" om jag ville lära dem det.

Vet min saluki sov alltid i sängen förr men ja han har blivit lite väl stor nu för att få plats, och han accepterade redan första natten att han får sova i sin bädd och sen dess har det aldrig varit på tal om saken han har inte ens försökt hoppa upp på nätterna heller. Men på morgonen bruka han var välkommen upp och lägga sig mysa lite innan man ska ut.

mina hundar lever i en ganska grå värld, hanens är dock mer svart-vit än tikens eftersom han inte kan hantera för mycket grått (det blir vitt hela tiden). det är väldigt mycket kanske, så de får fråga först. det tycker jag är himla smidigt eftersom det är få saker som alltid är okej, och några saker som ibland måste vara tillåtna.

Vi har endel kanske här, absolut. Lättare på rottisen än på cockern som gärna tar allt som är "ibland" som "alltid". Vi har som regel att hundarna får vara i sängen/soffan om jag inte säger annat. Skulle jag be dem att gå ner är det inga diskussioner, dock en lite sur blick från cockern ibland :D
Rottisen skulle aldrig få för sig att "tjata", utan säger man nej så tar hon det. Cockern däremot tar alla små tecken som skulle kunna vara ett ja som ett godkännande, egentligen borde jag vara benhård med henne, men ibland viker jag mig :)

Hade en diskussion med en person igår.

Hon menade på att för hundar finns bara ja eller nej, alltså är allt svart eller vitt för dem. Det finns inget ibland eller kanske. (Eller att det gör det hela så mycket svårare att lära in, då man ej är konsekvent) Vilket jag kan hålla med om, upprätthåller man konsekvent regler tex blir det oerhört mycket lättare.

Men,

hon tyckte då att jag gjorde fel när mina hundar får vara i soffan ibland. Dvs de får be om att komma upp och får då ett varsågod eller ett nej. De går aldrig upp i soffan på eget bevåg. Jag anser det vara gasnka svart eller vitt, dvs de ber om lov, så får de ett ja eller nej.

Har ni några regler där "ibland" gäller, och hur funkar det?

För mig är det där två olika saker! För mig känns det som att din vän missuppfattat lite eller...?

Att saker bör vara antingen svart eller vitt för hundar betyder inte att vad som är tillåtet inte kan variera från dag till dag eller situation till situation.

Svart eller vitt-tänket (eller rött/grönt som jag kallar det) handlar mer om att säger jag ja så är det ja och nej är nej, inte att vad som är tillåtet inte kan variera. Det är det som är ledarskap för mig, att jag bestämmer vad som gäller i varje given situation. Hunden ska känna sig trygg med att jag menar vad jag säger.

Inte att jag exempelvis säger till hunden att den inte får hoppa upp i soffan, när den ändå gör det så rycker jag på axlarna. Då har jag ju inte menat vad jag sagt.

Senast ändrad av en moderator:

Mycket bra förklarat, tycker jag!

knapp

Vill bara instämma vad Diskurs sa.
Jag har inga problem med en grå värld med min hund, jag har börjat ge honom lite smakprover från bordet när jag äter.
Det betyder inte att det är okey att tigga, och säger jag åt honom att gå och lägga sig någon annanstans så gör han det utan protester.
Det går inte lika lätt för övriga familjen. För mig är ett nej ett nej, och jag ser till att hålla det också.

Däremot så tror jag att det är rätt mycket individanpassat, en del hundar klarar av en mer grå vardag, andra behöver lite strängare förodningar för att inte bli osäkra.

Däremot så tror jag att det är rätt mycket individanpassat, en del hundar klarar av en mer grå vardag, andra behöver lite strängare förodningar för att inte bli osäkra.
PRECIS så upplever jag att det är! :) Det märks tydligast hos oss nu när vi har två hundar som har helt olika behov av det här med ordning o så. Izaac vår omplacering vill ha tydliga regler som inte ändras. Vår tik som vi har haft sen hon var 9 veckor har inga sådana behov. Hon anpassar sig helt till den personen som just nu är hemma eller bestämmer...

Din bekant kanske var inspirerad av Görels Hundskola. :) Om det nu är någon mer än jag som tycker att det var ett hysteriskt roligt program.

Det där med soffan skulle man väl kunna jämföra med att till exempel gå ut genom dörren? Hunden står öppen men får inte gå ut förän den får ett varsågod. Eller hoppa ur bilen för den delen! Min hund fattar i alla fall att han inte får hoppa ur förän jag säger varsågod.

Och dina hundar fattar ju uppenbarligen vad du menar så där har du ett levande bevis på att det fungerar.

Det där med soffan skulle man väl kunna jämföra med att till exempel gå ut genom dörren? Hunden står öppen men får inte gå ut förän den får ett varsågod. Eller hoppa ur bilen för den delen! Min hund fattar i alla fall att han inte får hoppa ur förän jag säger varsågod.

Jo visst, :)

Jag tycker det beror på hur man säger det till hunden. När det inte passat har jag bett mina hundar. Inte vrålande kastat ned dem från sängen. Jag har snällt sagt att det inte passar just nu. Mina hundar har aldrig tagit illa upp av det, men kanske lite förnärmade :angel:

Däremot har något varit förbjudet så har det. Då har jag inte bett utan sagt NEJ.

Så har det varit med andra saker hemma också. Ibland har det inte passat och då har jag pratat med dem.

Kom nu hundskräller jag rooopar ju på dig!
Eller:
NEJ kom HIT

Helt olika innebörd som de förstått :)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 558
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 759
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 223
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka