Bära svansen?

P

Precious

Hej!

Min häst "vägrar" att bära sin svans i ridningen, han kan göra det ibland när man tömkör och han är riktigt lösgjord, annars går han med den helt platt mot rumpan. Ska hästar som går i form bära upp sin svans? Kan det i så fall bero på ryggsmärta eller ej lösgjord häst som inte bär sin svans? Har jobbat mycket lösgörande arbete de sista månaderna så han är inte tillräckligt stark i ryggen ännu för att gå i form helt och hållet, gör det mer och mer för varje dag.

En fråga jag satt och tänkte på bara (uttråkad) :)

Sv: Bära svansen?

Det är olika från häst till häst.
Sluta fokusera på svansen så kommer den nog med automatiskt när han är i bättre trim! ;)

Det är olika från häst till häst.
Sluta fokusera på svansen så kommer den nog med automatiskt när han är i bättre trim! ;)

Det är inget jag direkt har problem med utan snarare något jag bara satt och funderade på :) Men det kommer nog med tiden!

*Raderat* *Raderat*

Senast ändrad av en moderator:

Har du testat svansmassage? :) Det får hästen mer avslappnad :D Kan mycket väl hjälpa tror jag.:D

Nä, det har jag faktiskt aldrig hört talas om. Hur gör man det? :confused: Har bara stretchat ryggmusklerna genom att dra i svansroten.. :) För övrigt lyfter han fint på svansen när han ska bajsa, och han bajsar när han går och hade han haft ont i ryggen hade han nog valt att stanna.

Gud detta var svårt att förklara. Gick på en klinik som Carola Lind höll i. Där fick vi lära oss olika massagemetoder. Man börjar vid svansroten och gör stora cirklar med svansen i höger varv. Sedan hoppar man ner en kota och gör lika dant så några varv och fortsätter hela svansen ut. Man ska självklart vara försiktig och inte "veva" allt vad man pallar utan göra det lungt och försiktigt. Ta med hästen till en hästmassör. Eller kolla den med varmekamera och sedan kör laser på den. Det kan oxo hjälpa om hästen har spänningar. :D

Men det är väl bara arabiska fullblod som bär svansen naturligt hela tiden. Det händer väl för andra hästar någon gång då och då

Gud detta var svårt att förklara. Gick på en klinik som Carola Lind höll i. Där fick vi lära oss olika massagemetoder. Man börjar vid svansroten och gör stora cirklar med svansen i höger varv. Sedan hoppar man ner en kota och gör lika dant så några varv och fortsätter hela svansen ut. Man ska självklart vara försiktig och inte "veva" allt vad man pallar utan göra det lungt och försiktigt. Ta med hästen till en hästmassör. Eller kolla den med varmekamera och sedan kör laser på den. Det kan oxo hjälpa om hästen har spänningar. :D

Ok. Tack...Förstår att det är svårt att förklara. Jag har aldrig märkt att han haft spänningar eller problem med ryggen innan. Han är inte riktigt stark och byggd ännu, har bara möjlighet att rida 3-4 ggr i veckan, förut hade jag bara möjlighet till 2..Sen har han haft mycket vila osv, så det är nu jag ska köra igång "for real" tänkte jag =)

Att ha en plan är alltid bra att ha :D Skadar inte om man kollar igenom hästen någon gång om året, det kostar ju lite, men hittar man något i tid så är det värt varenda krona :D Tror att ditt problem kommer att lösa sig när hästen väl fått mer muskler, så bara kämpa på :)

ja, det verkar ju inte så bra att den kniper med svansen. är hästen överviktig? isf så kan det se ut som den kniper fast det egentligen är rumpan som liksom "fyller ut för mkt":P

Att ha en plan är alltid bra att ha :D Skadar inte om man kollar igenom hästen någon gång om året, det kostar ju lite, men hittar man något i tid så är det värt varenda krona :D Tror att ditt problem kommer att lösa sig när hästen väl fått mer muskler, så bara kämpa på :)

Ja det ska jag verkligen göra ;) Tack för tipsen!

ja, det verkar ju inte så bra att den kniper med svansen. är hästen överviktig? isf så kan det se ut som den kniper fast det egentligen är rumpan som liksom "fyller ut för mkt":P

Nja, överviktig är han väl inte, snarare lite rund. han brukar alltid bli ganska tunn på vintrarna men den här vintern har han varit superfin (har bytt foder) så jag låter han vara lite rund =)

Slänger in en bild så ni får se :) Jag tycker han är ganska fin i hullet.

Så här har han svansen när vi rider, jag vet inte om han kniper med den eller om han bara har den hängande.

26024236.jpg

Men det är väl bara arabiska fullblod som bär svansen naturligt hela tiden. Det händer väl för andra hästar någon gång då och då

Mitt halvblod går och vresar upp röven hela tiden så det har nog inte med rasen att göra :angel:

Öh, what? :rofl:

Till TS

Jag har hört i min ungdom något i stil med att som svansen hålls, så jobbar ryggen. Enligt min erfarenhet ligger det en hel del i det, men undantag finns naturligvis. Känns hästen lösgjord och fräch i övrigt hade jag inte brytt mig om det.

Öh, what? :rofl:

Till TS

Jag har hört i min ungdom något i stil med att som svansen hålls, så jobbar ryggen. Enligt min erfarenhet ligger det en hel del i det, men undantag finns naturligvis. Känns hästen lösgjord och fräch i övrigt hade jag inte brytt mig om det.

Jo men precis, det är i dom banorna jag tänker också. Med tanke på att ryggen "följs" ut i svansen. Har aldrig lagt märke till det förut men det slog mig bara idag när jag först tömkörde = bar svansen när han var i mycket låg form och sen red = platt som en pannkaka ;)

Som sagt, undantag finns säkert.

Jag tänkte då på min häst som alltid bär svansen när jag rider även om han har huvudet upp i luften och springer som en älg. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: slant98
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 073
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama