Bära svansen?

Sv: Bära svansen?

Ja det finns det säkert. Han kniper ju inte med den, utan han bara låter den "va" och hänga. hade han knipit med den hade jag nog sett det ganska tydligt, plus att han skulle skjuta upp ryggen/korset.

aha men det 'är väl olika från individid till individ,

Kan ju vara så, men som vi var inne på så hålls ju svansen efter hur ryggen jobbar, inte ordagrant men på ett ungefär. Och då är det klart att man vill ha en häst som bär upp sin rygg=bär upp svansen. Men som sagt, jag har ingen aning :crazy:

Men det är väl bara arabiska fullblod som bär svansen naturligt hela tiden. Det händer väl för andra hästar någon gång då och då

Min häst bär alltid svansen vid arbete och i hagen. Bara i boxen den är "nere" :p och hon är ett varmblod..

Jag tror att svansen visar lite hur "ärligt" hästen arbetar. Har bara haft en häst som in bärde svansen. Visades senare att hon hade lätt ks och haft lite små ont. Med ny sadel, vila och ändring i ridning började hon också bära svansen utan problem.

Men samtidigt tror jag att vissa individer är annorlunda. Man får nog gå på känslan. :o

Har sett fler hästar som haft svansen "in till" dock har dessa visat att det tydligt är stressade och obekväma med situationen. (ryttaren pressar ner dem i "form" med grama samtidigt som denna skänklar och har sig) :cool:

Tycker du din häst känns fin övrig så ska det nog inte vara någon fara:laugh:

okejokej jo det låter ju vettigt att den bär svansen när ryggen arbetar bra och det kan nog stämma. Visst kniper den då är ju ngt fel säkerligen men om den lyfter svansen bara lite grann hela tiden så är väl det helt normalt ? eller jag vet inte , van att rida arabkorsningar och arabiska fullblod som hela tiden har svansen relativt högt :P

Min häst, varmblod, bär svansen högt i trav och galopp, i så hage som när man rider, longerar eller tömkör. Han har mycket bra ryggmuskler och går oftast i en korrekt form nuförtiden. Förut, när han hade ryggproblem, var den slickad längs rumpan på han.
Men jag tror också, att det kan variera från häst till häst hur svansen bärs o.s.v. Min shettis har ju inga ryggmuskler, och inte går han i form heller, han är bara två, så har inga stora krav på han ännu.
Men ändå är svansen högt upp.
Har också varit med om hästar som haft rejäla ryggmuskler, och ändå haft en svans som bara hänger..
Tror inte det är någon som helst fara med din :)

Min häst, varmblod, bär svansen högt i trav och galopp, i så hage som när man rider, longerar eller tömkör. Han har mycket bra ryggmuskler och går oftast i en korrekt form nuförtiden. Förut, när han hade ryggproblem, var den slickad längs rumpan på han.
Men jag tror också, att det kan variera från häst till häst hur svansen bärs o.s.v. Min shettis har ju inga ryggmuskler, och inte går han i form heller, han är bara två, så har inga stora krav på han ännu.
Har också varit med om hästar som haft rejäla ryggmuskler, och ändå haft en svans som bara hänger..

Ok. Jag har inte märkt att min häst visar symtom på ryggsmärtor, men det är väl inte alltid man märker heller iofs. Men så länge han känns bra så är det nog ingen fara ;)

jag kom och tänka på en sak.. Du sa att hästen höll svansen högt och gick i låg form när du tömkörde, men att allt det försvann när du satt upp. Tror du inte att hästen på något sätt blir låst av sadel/ryttare, eller liknande? prova oh rid barbacka och se vad som händer, eller prova att låta en annan rida hästen och se hur den reagerar, då får du ju även se själv från marken hur hästen jobbar med ryttare. Dessutom skulle jag nog vilja få ryggen igenomkollad, för säkerhetens skull.:) Det var lite tankar som dök upp i mitt huvud, jag menar absolut inte att du är dålig hästägare på något sätt, men ibland blir man lite "hemmablind" på ngt vänster, hoppas du kommer underfund med detta! :D lycka till!

jag kom och tänka på en sak.. Du sa att hästen höll svansen högt och gick i låg form när du tömkörde, men att allt det försvann när du satt upp. Tror du inte att hästen på något sätt blir låst av sadel/ryttare, eller liknande? prova oh rid barbacka och se vad som händer, eller prova att låta en annan rida hästen och se hur den reagerar, då får du ju även se själv från marken hur hästen jobbar med ryttare. Dessutom skulle jag nog vilja få ryggen igenomkollad, för säkerhetens skull.:) Det var lite tankar som dök upp i mitt huvud, jag menar absolut inte att du är dålig hästägare på något sätt, men ibland blir man lite "hemmablind" på ngt vänster, hoppas du kommer underfund med detta! :D lycka till!

Ja, han bär upp den bättre när man tömkör/longerar, men det är när han själv hittar formen (helst nere med nosen i backen) då kan den åka upp ;) Men jag förstår precis din tankegång. Jag har tänkt att kolla ryggen på honom i samband med böjprov/longering jag tänkte göra i sommar när jag ska till kliniken. Besiktigande han när jag tog hem honom och det var då ua. Men det var ju i för sig ett tag sen.

Jag tänkte faktiskt att jag skulle prova rida barbacka för att se, kan ju vara sadeln, vet att den inte ligger helt 100 (är på jakt efter en ny). Har tyvärr ingen annan som kan rida hästen, ingen i min närvaro sysslar med hästar, annars hade det, precis som du sa, varit nyttigt att stå och se hur hästen arbetar. Har försökt filma någon gång för att se, men det har aldrig blivit någon bra film då kameran bara står på ett o samma ställe. Får be någon filma mig så kan jag ju se hur han arbetar den vägen ;)

Slänger in ett kort, så du förstår vad jag menar. Det var väldigt halt, varav steget ;) Han brukar sätta ner nosen i backen nästan, då går han bäst, han gör det dock inte här.

26044855.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Fast det har inte med styrkan i ryggen att göra, utan om ryggen jobbar avslappnat och om hästen är liksidig. En välmusklad rygg kan vara lika spänd som en omusklad.

Din häst kanske inte är tillräcklilgt stark för att gå i en högre form än den som är på longeringsfotot. Hur hör form begär du av din häst under ryttare? Det kan nog vara bra att få se det hela på bild eller film.

Din häst kanske inte är tillräcklilgt stark för att gå i en högre form än den som är på longeringsfotot. Hur hör form begär du av din häst under ryttare? Det kan nog vara bra att få se det hela på bild eller film.

Ja, det är nog säkert så att han inte är tillräckligt stark ännu. Men jag tränar på det. Han går i en högre form i ridningen än vad han gör i longering/tömkörning, men det är inte så mkt som skiljer. I galoppen försöker han söka sig neråt, men tappar fort balansen, så man märker att han inte är stark nog. Ska försöka fixa en film när jag rider så du får se. Har en bild där jag tycker att han känns bra, är väl ungefär sån här "form" han söker i ridningen. Ska försöka fixa mer bilder/film så fort isen och all slask har gått bort.

25453710.jpg

Tror som du säger det är olika från häst till häst precis som oss människor. Alla människor gör ju inte likadant och så är det med djur över huvudtaget. Dom är med olika individer... :rofl:

Om sadeln irriterar mycketkanske du skulle kunna se skillnad om du tömkör med resp utan sadel. Det borde vara så pass lätt att testa att det kan vara värt ett försök, även om det kanske inte är särskilt troligt att du får ett solkart svar.

Om sadeln irriterar mycketkanske du skulle kunna se skillnad om du tömkör med resp utan sadel. Det borde vara så pass lätt att testa att det kan vara värt ett försök, även om det kanske inte är särskilt troligt att du får ett solkart svar.

Jo, jag har gjort detta men märker ingen skillnad. Filmade häromdagen när jag red. Ska försöka slänga ut den så ni förstår va jag menar ;)

Så, nu har jag fixat videon som någon ville se. Hade tyvärr ingen som kunde filma så jag fick ställa filmkameran, så det blev inte så jättebra. Har försökt korta ner den, men den är ändå på 5 min. Rider barbacka för att kolla om sadeln kunde "spärrat" honom, men märkte ingen skillnad. Jaja här kommer den:

http://www.youtube.com/watch?v=XQLBBAD7Wvg

Glömde skriva detta...Jag vet att han behöver lite mer "driv" men det var is under snön så jag tog det lugnt.

Min bär alltid sin svans om han inte är riktigt sur...men han är arab och dom bär väl alltid vad jag vet. Berömmer man honom mycket bär han den ännu högre :)

Vet inte riktigt vad du ska göra åt "problemet" men om han tränar musklerna kommer det nog med tiden, eller så är det bara så han är skapt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: slant98
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 073
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama