Bara stelhet eller spatt?

carolineartemis

Trådstartare
Jag har en oroskänsla angående min foderhäst.

Hästen i fråga är ett 14 år gammalt halvblod. Världens goaste och snällaste häst som jag verkligen har fastnat för. Dock känner jag på mig att något inte riktigt står rätt till. När man rider henne är hon jättefin i skritten men sedan när hon börjar trava är det som att hon går orent i kanske 20 meter sedan släpper det. Hon har väldigt kort steg och ser stel ut i traven, som att hon inte vinklar hasen ordentligt. I galoppen ser man ingenting konstigt. Hon är väldigt pigg, glad och samarbetsvillig.

Ägaren har ägt henne i ca:9 år och hon har alltid varit sådan så hon tror inte det är något fel på henne ,jag känner mig dock tveksam :crazy:

Kan en häst helt enkelt bara vara stel, ha kort steg och dålig bekbensaktivitet eller beror det alltid på något? Är det någon som har en film med en häst som har spatt så hade det varit jätteintressant att se!

Mvh/Caroline

Sv: Bara stelhet eller spatt?

Gjordes inte en besiktning när du tog hem hästen? För om det var spatt eller så så borde väl vet. ha misstänkt något. Misstänktes inget då och hästen alltid vart så så är det kanske helt enkelt ridningen, man får försöka få loss hästen varje dag och mjuka upp den, få den att länga och att ta ut steget.

Vissa hästar blir ju väldigt lätt stela. Beror såklart på hur mycket hästen går ute och hur den rör sig då.

Sen så anser jag nog att det beror alltid på något, oftast beror dålig bakbensaktivitet och stelare häst att ryttaren hämmar hästen. Hästar förloror otroligt snabbt sina fina gångarter med en ryttare som hämmar dom.

Hej och tack för ditt svar

Nej det gjordes ingen besiktning utav hästen utan det har vi kommit överens om att göra ifall jag ska köpa henne.

Hon går ute mellan 6.30- 20.30 oftast, i en stor platt hage. Hon rör väl sig inte direkt så mycket, inga hagrace iaf ;)

Menar du att allt släpper efter 20 meter, alltså att också stegen blir längre & vinklarna bättre? Eller menar du att hon känns oren i 20 meter, blir sedan ren men med fortsatt kort stelt steg?

När min fd häst lånades ut till storasyster och hon hade honom på ridskolan (inte mycket vistelse i hage) så såg denna häst ut som han var halt de första 30 min varje ridpass. Sen gick han rent och var mjuk. Det var konstaterat spatt som, om jag fattat det rätt, kallas utläkt spatt eller ej aktiv spatt.

Med mycket vistelse i hage krävdes det knappt 15 min innan hästen gick rent.

Jag tycker väl att du ska röntga och undersöka om du är nervös, för det kan ju vara spatt.

Hon känns oren 20 meter och sedan släpper det. Stelheten och det korta steget blir bättre och bättre ju längre man rider

Nu är vi ju alla olika, men för mig personligen tycker jag att det förstör mycket av nöjet med ridning om man är osäker på om hästen hämmas av något fysiskt. Så jag hade definitivt försökt gå vidare, och spattröntgen känns ju naturligt om du börjat fundera på detta. Om det varit på tapeten att du ev ska köpa hästen framöver ska det ju ändå göras. Kanske du och ägaren kan förhandla om att dela på priset av undersökningen på något lämpligt sätt, beroende på utfall och eventuellt köp. Men sedan får du ju vara beredd på att stelheten kan bero på 1000 andra saker, eller inget alls. Någonstans där är jag med min häst just nu :confused:

Gjordes inte en besiktning när du tog hem hästen? För om det var spatt eller så så borde väl vet. ha misstänkt något. Misstänktes inget då och hästen alltid vart så så är det kanske helt enkelt ridningen, man får försöka få loss hästen varje dag och mjuka upp den, få den att länga och att ta ut steget.

Vissa hästar blir ju väldigt lätt stela. Beror såklart på hur mycket hästen går ute och hur den rör sig då.

Sen så anser jag nog att det beror alltid på något, oftast beror dålig bakbensaktivitet och stelare häst att ryttaren hämmar hästen. Hästar förloror otroligt snabbt sina fina gångarter med en ryttare som hämmar dom.

Dum fråga kanske men hur mjukar man upp hästen som du skriver? Och hur får man hästen att länga och ta ut stegen?

På vilket vis kan ryttaren hämma hästen så den blir stel? Missförstå mig inte för jag håller helt o hållet med dig men anledning till att jag frågar är för att jag tror jag ev hämmar min häst lite men hur vet jag inte, därför jag undrar :)

Puttar upp tråden igen.

Skulle gärna vilja höra lite från er som har egna erfarenheter av spatt. Hur märkte ni det osv? Vilka är de typiska symptomen?

MIn har spatt HB , blev halt VF dvs diagonalhälta. Gick lite orent, såg ut som en rörelsestörning mest. Men hade tydliga röntgenbilder på gammal spatt i nedre lederna. Går numera alldeles fint med snäll ridning. Går på lösdrift och är aldrig stel som när han stod på stall.

Puttar upp tråden igen.

Skulle gärna vilja höra lite från er som har egna erfarenheter av spatt. Hur märkte ni det osv? Vilka är de typiska symptomen?

Min gamla häst fick spatt vid 9 års ålder, märkte det på galoppen, han ville inte ta stöd på höger bak, utan satte ner vänster väldigt fort. Sen gick det i perioder hur han var att rida, jag hade honom i 9 år efter det att spatten konstaterades, och upp till 14-15 år var han periodvis jättefin, hoppade upp till 140 på träning, men sen blev han liksom gammal fort, fortfarande fin att dressyra på men hoppningen fick vi trappa ner på, eller på höjderna iaf. Man märkte att han, när han skulle hoppa högre, alltid gled åt ena hållet, att han sköt ifrån mer med ena bakbenet.

Vissa dagar gick det inte att sitta i galoppen, för den var så dålig, då fick man anpassa ridningen och bara köra lite mjukgörande. Vi hade 'tur' under våra 9 spattår hade vi bara ett större skov, annars var han bara lite stel i perioder. Sista 2 åren fick han glucosamin, vet inte om det var inbillning, men jag tyckte att han blev mycket bättre av det och vågade inte sluta.

Fick tyvärr ta bort honom i våras pga skador på gaffelbandsfästet.

Känner du på dig att nåt är fel så är det nog så....
Ta den till en veterinär så får du ju veta och slipper gå omkring o vara orolig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 163
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 009
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 916
Senast: lizzie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka