bära sig i galoppen

V

victoriiiaaaa

någon som kan ge ett tips på hur man lär en 5 hårig häst att bära sig mer i galoppen !

Sv: bära sig i galoppen

någon som kan ge ett tips på hur man lär en 5 hårig häst att bära sig mer i galoppen !

Träna galoppfattningar! Din häst behöver stärka just de musklerna som den använder i fattningen, inte galoppera varv efter varv.

Om den inte är som min häst som gör klockrena fattningar och orkar galoppa ett varv i den fina hållningen innan det bryts av till slängtrav pga mjölksyra.

Honom har jag galopperat massor för att först få upp flåset på honom (galopperat utan krav på form ute och på galoppbana, på ridbana har jag bara krävt tempo av honom och gjort mycket tempoväxlingar i galopp).

Nu gör han klockrena fattningar och orkar hålla formen bärig och fin varv efter varv... Det tog mig ca en månads tid av cantring 2-3 gånger i veckan för att bygga upp honom för att senare orka galoppera i form.

Dessutom är min häst inte den smalaste och jag har jobbat månader nu på att få ner honom i vikt och nu försöker jag hålla det. All ridning blir ju helt klart lättare för hästen om den inte bär runt på massa övervikt :)

Detta lät intressant för min del!

Min häst gör precis så som din gjorde tidigare, med en jätteansträngning från mig så går det få honom att bibehålla galoppen men den blir spänd och ansträngd. En av anledningarna är att han skjuter ut med bogen vet jag men sen kommer det till själva orken. Är man ute och rider så har han en helt annan frammåtbjudning och med hjälp av den orkar han hålla igång, så jag tror problemet ligger i att galoppera på böjt spår. Några tips förutom att plocka in bogen (vilket jag redan håller på med)?

Min häst gjorde så att han körde upp huvudet och ökade när det blev för jobbigt... tänk slängtrav fast "slänggalopp" typ... Ibland blev det rent av dragkamp, inte kul men det gick inte att få stopp på honom, han tog bettet och stack.... :(

Hur botar man en häst från att vilja springa fort? Man kör in den till täby och låter den springa :devil:

Som jag skrev så började jag galoppa honom mer ute och och galoppbanan och när vi begav oss till ridbana igen så la jag ut galoppbommar på öppna delen av volten, två stycken. Detta gjorde att han inte kunde få några egna ideer om att öka farten hur som helst, fungerade riktigt bra!

Min häst har tidigare skjutit ut bogen hit och dit men nu har jag även hittat en tränare jag trivs med och fått mer egen kroppsmedvetenhet själv om hur jag kan påverka hästen. Vi började i skritt och trav eftersom galoppen inte fungerade då...

Men nu sedan ett par veckor tillbaka har jag börjat kunna kontrollera galoppen mer och mer också.. Men jag är helt säker att för min del är det själva cantringen och att hästens mjölksyrenivå har höjts som gjort de största framstegen just vad det gäller galoppen!

Men det är ju vi det ;) Svårt att säga såhär hur någon annan ska göra eller inte göra.. Så jag skriver bara min erfarenhet inom området hehe

ut och långgaloppera

1 000 000 fattningar under ridpassen, bara några steg åt gången

förvänd galopp! Där tycker jag att jag får mer koll på bogarna..

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: Lejd
·
Övr. Barn Lilltroll har lekt frisör på sig själv och har nu hår i alla möjliga längder 🙈 Så behöver alla tips ni har på korta frisyrer för en 5...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama