Bara för skoj skull...

YorkWann

Trådstartare
Vad hade ni rekommenderat för hund till en person med kraven/önskemål som ser ut såhär:

- Inte mycket pälsvård, lite finlir, borstning, osv går bra, även pälsbollar alá Samojed går bort.

- Mellanstor storlek (Inte helt viktigt, men ingen pyttehund eller jättehund.)

- Ska funka till (träna, tävla) viltspår/bruksspår, lydnad.

- Ha ganska mycket will to please, men ingen brukshund som kräver hjärngympa och mycket fysisk aktivitet varje dag (ingen malle..)

- Ingen vinthund (ska kunna följa med till stallet X antal timmar utan att frysa ihjäl)

- Frisk, sund ras.

- Bra mentalitet, stabil och orädd.

Lite mer oviktiga önskemål är stort föremålsintresse tex.

Sv: Bara för skoj skull...

Flatcoated Retriever :)

Cancer är det största problemet inom rasen, men i övrigt inga stora rasbundna sjukdomar om man kollar på rätt linjer.

Hur ser det ut på tävlingfronten med lydnaden där? Har de mycket will to please?

squarepants: Om du skulle jämföra med andra reteriverraser då? Varför ska man välja flatte då?

Aktivitetsnivån är ca, spår två gånger i veckan, två, tre lydnadspass, (två dagar i veckan på klubben).

Stallet från 2 - 6 timmar om dagen, promenad dit och hem oftast. Sen beror ju det på årstid med, mer fysisk aktivitet på vår/sommar.

Senast ändrad:

Det är ju en vallhund, så nog finns där will to please ;)

Ungtiken min som jag tränade vallning med såldes ju när vi slutade med fåren och hon har gjort följande sedan dess:

Lydnadsprov NAT. SBK

Klass 1: 1
Poäng: 168

LYDNADSPROV NAT. SBK

Klass 1: 2
Poäng: 156

LYDNADSPROV NAT. SBK

Klass 1: 2
Poäng: 147,5

Förutom en hög med uställningar (SUCH, NUCH, NV2008), vallning, rallylydnad, agillity, svampletande och gudars vet allt annat som hennes underbart aktiva matte hittar på :D

Senast ändrad:

- Ska funka till (träna, tävla) viltspår/bruksspår, lydnad.
På vilken nivå, att harva i evighet i klass 1 o 2 eller elitsatsning?

Lite mer oviktiga önskemål är stort föremålsintresse tex.
Ja, då finns det ju bara en sak som gäller - retriever:p För övrigt är ett medfött föremålsintresse till väldigt stor nytta inom både lydnad o bruks, så oviktigt är det ju inte om man vill tävla!

nä, men STORT föremålsintresse är ju inget krav för att tävla lydnad? :)

Tja SM satsning handlar det väl inte om, men ingen harvning i ettan för evigt heller. Mellanting?

Senast ändrad:

Jag har valt flatten framför labbe och golden för att jag vill ha en allroundhund. Någon som funkar i alla möjliga discipliner, och dessutom i utställningsringen. Något som jaktlabbe och jaktgolden inte gör.

Oavsett vilken av dessa tre raser man väljer har man en stor kapacitet och en hund som kan komma långt i dom flesta grenar! Förutsatt att man tittar på rätt linjer :)

Okej, inte så intresserad av utställning, men väl värt att ha med i tanken! tack :)

pumah; Absolut, men fortfarande inget jag har som "krav". :)

Det är en smaksak vilken av retrieverraserna man väljer. Jag föredrar labben alla gånger, jag tycker de har mest hjärna av de tre. Flatten är väl snabbare i både reaktion och handling och golden är "mjukast". Nårgra exemplar av jaktgolden kan också vara så gasade att de blir svåra att ha i möblerade hem. Men det skiljer så mycket från individ till individ, att man mycket väl kan få tag i en pantad och raketsnabb labbe, och en betongskalle till golden.

Jag har valt flatten framför labbe och golden för att jag vill ha en allroundhund. Någon som funkar i alla möjliga discipliner, och dessutom i utställningsringen. Något som jaktlabbe och jaktgolden inte gör.

En DP-golden funkar både i arbete och i ringen.

Men håller med cillamuffins om att det gäller då att välja linje noga.

Men retriever låter ju ändå rätt för TS i den frågeställningen.

Sant, då ligger nog, flatte eller golden mig närmre, men endast för jag gillar pälsen hos dem bättre :)

vi hade golden i familjen när jag var yngre (utställningssak?) som vägrade mer fysisk motion än en timmes promenad typ :crazy: MÅSTE ha en hund som aldrig bangar aktivitet!

Tollare? Har sett några å tycker de verkar riktigt roliga att jobba med men inte för mycket. Dessutom är de ju underbart söta. :love:

Det är en smaksak vilken av retrieverraserna man väljer. Jag föredrar labben alla gånger, jag tycker de har mest hjärna av de tre. Flatten är väl snabbare i både reaktion och handling och golden är "mjukast". Nårgra exemplar av jaktgolden kan också vara så gasade att de blir svåra att ha i möblerade hem. Men det skiljer så mycket från individ till individ, att man mycket väl kan få tag i en pantad och raketsnabb labbe, och en betongskalle till golden.
Då kan jag inte låta bli att undra hur många jaktgolden du egentligen har träffat? Jag har, under alla år som uppfödare, aldrig träffat en enda jaktgolden som varit på det viset!! En bra jaktgolden är ju avlad för att ta det lugnt när inget händer, den omtalade "av- och påknappen", vet du;) Så det där måste gälla väldigt få individer i så fall!

TS: Jag har träffat rätt många retrievers; golden, labbar och flattar, under både jakt- och lydnadsträning och på prov, och mitt intryck är att flattar och tollare är klart flamsigast och har svårast att koncentrera sig, de har också många gånger problem med passiviteten. Det är klart att inte alla är så, men ganska vanligt är det, tyvärr.
Golden och labbar av dp-typ, ja där köper man nog ofta grisen i säcken, det är mycket svårt att veta vad man får - man kan få en hund som är jätteduktig och trevlig på alla sätt och vis, men det kan precis lika gärna bli tvärtom.

För övrigt, när det gäller golden och labbar av jakttyp, så har nog väldigt många helt fel uppfattning om dem! Många tror att de är hispiga och kräver massor av träning - men så är det helt enkelt inte, om de har rätt egenskaper, och det är ju det vi uppfödare ska se till att de har. Det är klart att de mår allra bäst om de får jobba ordentligt, men det handlar inte om timmar om dan. Ett par ordentliga pass i veckan + lite hjärngympa, och sen är de hur lugna och behagliga som helst. Och den stora fördelen är att man har en hund som alltid är med på noterna och vill träna när matte/husse har lust, när, var och hur som helst!

Då kan jag inte låta bli att undra hur många jaktgolden du egentligen har träffat? Jag har, under alla år som uppfödare, aldrig träffat en enda jaktgolden som varit på det viset!! En bra jaktgolden är ju avlad för att ta det lugnt när inget händer, den omtalade "av- och påknappen", vet du;) Så det där måste gälla väldigt få individer i så fall!

Aldrig? Det förvånar mig för jag har stött på flertalet under mina 5år som jaktgoldenägare. Hade ett exemplar hemma själv och har hört att flertalet avkommor från samma linjer var "lite likadana". Träffat ett par själv och kunnat bekräfta det.

Aldrig? Det förvånar mig för jag har stött på flertalet under mina 5år som jaktgoldenägare. Hade ett exemplar hemma själv och har hört att flertalet avkommor från samma linjer var "lite likadana". Träffat ett par själv och kunnat bekräfta det.
Ja, det är ju just det - det är skillnad på linjer och linjer - och även på uppfödare. Kanske inte så förvånande att de flesta du har sett kommer ifrån samma ställe?
Och nej, jag har aldrig träffat någon jaktgolden som har varit på det viset.

Senast ändrad:

Ja, det är ju just det - det är skillnad på linjer och linjer - och även på uppfödare. Och nej, jag har aldrig träffat någon jaktgolden som har varit på det viset.

Fast jag menade inte att de jag träffat enbart har varit sådana har kommit från samma uppfödare eller linjer, nej de har inte kommit ifrån samma ställe. Jag HAR faktiskt träffat andra goldens också... Gått ganska många kurser för olika instruktörer både norr om och söder om stockholm och fått träffa hundar från olika ställen.
Dock jag fick jag "min egen linje" bekräftad av andra hundar också.

Men att det är så ovanligt som du påstår för att du inte har sett någon sådan hund kan jag inte hålla med om.

För övrigt, när det gäller golden och labbar av jakttyp, så har nog väldigt många helt fel uppfattning om dem! Många tror att de är hispiga och kräver massor av träning - men så är det helt enkelt inte, om de har rätt egenskaper, och det är ju det vi uppfödare ska se till att de har. Det är klart att de mår allra bäst om de får jobba ordentligt, men det handlar inte om timmar om dan. Ett par ordentliga pass i veckan + lite hjärngympa, och sen är de hur lugna och behagliga som helst. Och den stora fördelen är att man har en hund som alltid är med på noterna och vill träna när matte/husse har lust, när, var och hur som helst!

Det är verkligen skillnad på hur mycket det skiljer bland dom individerna man träffar! Jag umgås regelbundet med en jaktgolden som är precis så hispig och krävande som många verkar tro, även om han är ett ljus när dom tränar. Precis som jag har träffat en hel del andra helt sönderstressade/hispiga golden vid flera andra tillfällen (mycket på träningar etc och då tycker ofta deras ägare att dom är lugna jämfört med hur dom är hemma). Så mycket kanske handlar om vad man vill se/vad man jämför med och vad man själv har för kriterier för att tycka att någon är för hispig etc? :)

TS: Jag skulle nog också satsa på en Golden, men som sagt, kolla linjerna noga och kanske inte gå på dom som är mest avlade mot jakt men inte heller mest avlade mot att vara vita soffpotatisar

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 347
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 374
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Allsmäktige Buke, dags för ännu en "vilken ras ska vi ha-tråd" :D Har sökt och sökt efter vilka raser som skulle kunna tänkas passa oss...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 356
Hundavel & Ras Då framtiden för vår lilla hund är väldigt oviss p.g.a. trassel i ena höften, så har jag börjat nosa på tanken att skaffa en till. Hade...
2
Svar
34
· Visningar
3 050
Senast: Explorer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka