E
Ericson
Har nyligen börjat rida ett sto, och hon är verkligen ett Sto med stort S. Hon är allmänt tjurig mot andra hästar, och det kan jag ju inte direkt ändra på. Men det som gör mig galen är att när hon väl börjat pipa och kicka, så går det inte att få henne att sluta! Hon blir bara mer och mer sur ju mer man går på henne med röst, skänkel och spö. Det är lite samma situation när jag rider ut, hon är väldigt tittig, och hon tänker bakåt när hon tycker att tex en sten ser livsfarlig ut. Rider man då med ett annat ekipage, så backar hon självklart in i dem och börjar kicka. Börjar bli lite smått galen på detta beteende. Det jag funderar över är om det kan vara så att hon är lite bortskämd, det är nämligen ägarens dotter som ridit henne pga av att hon (ägaren) har en skada och ska in på operation. Kan det vara så att hästen lärt sig vad hon kommer undan med? Jag vet att min lilla dam brukar göra "ko sparkar" när dottern försöker fatta galopp, vilket gör att hon blir rädd och låter hästen komma undan. Eller kan hon ha ont någonstans? :S
Slutligen så vill jag fråga efter några tips vad gäller tittiga hästar.. Vad är det bästa att göra, om dem vägrar att gå förbi föremålet? Och, finns det något jag kan göra åt hennes attityd gentemot andra hästar?
/Becka
Slutligen så vill jag fråga efter några tips vad gäller tittiga hästar.. Vad är det bästa att göra, om dem vägrar att gå förbi föremålet? Och, finns det något jag kan göra åt hennes attityd gentemot andra hästar?
/Becka