Bara en pungkula.. kastrera?

aemaria

Trådstartare
Mina katter (hane och hona) är snart 5 månader och jag tänkte kastrera dem vid halvåret. Grejen är bara att hanen bara har en pungkula nere. Jag förstår ju att ingreppet blir mer komplicerat då. Visst måste de skära upp buken för att hitta kula nr. 2?
Kan den tänkas trilla ner eller borde de ha gjort det vid det här laget?
Hur länge bör man vänta? Och hur mycket svårare och dyrare kan kastreringen tänkas bli?

//aemaria

Sv: Bara en pungkula.. kastrera?

Man kan inte veta i förväg om det krävs ett bukingrepp för att hitta den andra kulan, den kan lika gärna ligga i inguinalkanalen, dvs i den kanal där kulorna vandrar till pungen. Då kan det räcka med ett litet snitt vid ljumsken för att ta bort den. Den kan komma ner av sig själv, men är katten redan 6 månader och det inte hänt, tror jag inte att den kommer göra det.
Kastrerar du inte katten, riskerar du att han får en testikeltumör då det är för varmt inne i kroppen för den.
Ring och prata med din veterinär om vad han/hon tycker ang att vänta samt för prisuppgift - just priset varierar så pass mkt från veterinär till veterinär att det är helt ointressant att prata om här.

Jo självklart ska jag kastrera hursomhelst! Men man vill ju inte att missen ska behöva utsättas för större ingrepp än nödvändigt. Sen tror jag nog att min uppfödare betalar mellanskillnaden eftersom de såldes till sällskap och med villkor att de ska kastreras.

//aemaria

hur stort ingreppet blir, kan bara din veterinär avgöra. det är inte säkert att det går att känna om kulan ligger utanför buken, utan man kanske blir tvungen att provöppna för att se helt enkelt... i vilket fall, blir det inte ett större ingrepp än om du haft en honkatt som du låtit kastrera. Visst finns det risker med narkos , men när det gäller narkosen så är det samma narkos som en honkatt resp hankatt ligger i under kastrationen, så där är ingen skillnad.

Som sagt, det är omöjligt att veta hur omfattande ingrepp det kommer bli. Det vet inte veterinären förrän han/hon har satt igång. Det är inte heller alltid någon andra kula går att finna.

Ingreppet blir dock knappast mer omfattande än en honkattskastrering och kostanden brukar väl vara ungefär densamma.

Ville bara berätta hur det var för min sons katt... En hittekatt så ålder är omöjlig att veta, men han och hans pappa har haft honom i 3år.
Dom har även en hona och det är kärleksparet dä hemma.
Han var hos en vet. som sa att det var omöjligt att kastrera när han bara har en kula så dom vägrade ta emot honom. Men sen var det en annan som iaf. tog emot katten. Kulan satt precis så vet. bara kunde plocka ut den och det kostade som vanlig kastrering. Så allt var frid och fröjd efter det.
Sven som katten heter slutade med en gång att kissa på olämpliga ställen och nu skötter han lådan som han ska.
Sen till det skojiga av historien..
Sven lyckades pricka rätt efter flera års övande på honkatten Molly,1månad efter kastreringen så fanns det 2 Molly katter och 2 Sven katter :rofl:
Molly löper antagligen tyst och Sven har antagligen vetat att hans juveler skulle tas bort- så på sista försöket lyckades han:rofl:

Nu är det han som ligger i korgen hos kattungarna och "ammar" dom små liven hehe Ganska skojigt att se :)

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 175
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 343
Senast: LovingLife
·
Däggdjur Hej! Vi har en kastrerad hane på 2.5 år och en hona på 2. De har bott i hop i ett år snart och trivs fint och mår bra. Jag är lite velig...
Svar
7
· Visningar
2 426
Senast: Twister2007
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama