Bära barn..

Sv: Bära barn..

Dra åt magbandet ordentligt och se till att benen är ordentligt vinklade, rumpan ska vara längst ner och benen som i ett M.

Men om du hade all tyngd i axlarna är det nog magbandet som är boven. Har du ett litet barn kan du behöva dra upp det så att det sitter i midjan á la 80-talet.

Och så att barnet ska vara nära dig.

Håller med ovanstående, det är nog höftbandet som spökar för dig. Se till att det är åtdraget ordentligt, så det inte slackar något. Barnet ska sitta i "kyss-i-pannan-höjd", alltså - du ska kunna kyssa barnet på pannan när du bär, utan att behöva böja dig framåt eller neråt.

Det heter höftbälte, men du kan, precis som vindvissla säger, sätta det runt midjan om bebis är liten.

Jag skulle behöva gå på nån sjalträff för att få visat hur man knyter sjal...
Har kollat på sjalbarn.se i forumet och de har träffar i sthlm men det är mest fikaträffar för mammor eller så är det i typ Uppsala.

Jag älskar min trikåsjal med Marimekko-panelen, verkligen. Den är som ett sömnmedel för lillen och känns mjukare, lättare och smidigare än sele nu såhär i början och när det är inomhus det ska bäras för att han ska somna och vara nöjd. Men den belastar ryggen, ändå väger han inte ens 5 kg än. Har hört mkt bra om sjalen så jag knyter den nog lite fel. Lillen verkar gilla knytningen iaf så han ligger bra! :laugh:

"Problemet" jag har, förutom att jag får lite ont i ryggen om jag går omkring, är panelen. Den är ju ganska stor (undra om denna sjal är bredare än de flesta trikåsjalar?) och inte elastisk. Den är lite svår när jag börjar knyta den... Sen när jag drar den över bebisen stöttar den inte huvudet så bra just pga den inte är elastisk, den står liksom ut från kroppen till skillnad från panelens nedre del. Det här är ju pga att jag har knutit den så, man drar den ju i ett kryss på ryggen och upp över axlarna, då vinklas ju panelen utåt där uppe.

Ta en bild och ladda upp så kan vi titta och försöka hjälpa dig! Men med långsjalar är det bara att öva och öva och öva tills man vet precis hur lång svans man får kvar efteråt för att sjalen ska sitta perfa :D (och då växer bebisen så att det ändå inte stämmer ;))

När du sätter an första gången mot bröstet se till att den kommer riktigt högt upp. Under armhålorna! Jag hade också problem med det när jag lade den för långt ned över magen när jag började knyta.

kl

Hoppar in här med en annan sjalfråga, hoppas det är ok.

Jag har tänkt att köpa en manduca till min lilla. Vill även ha en sjal när hon är nyfödd och att använda inne. Har förståt att en elastisk trikåsjal är det bästa då. Men många är så dyra och jag har inte råd att köpa både manducan och en dyrare sjal (har inte hittat ngr begagnade). Hittade en sjal som kostade 360 kr och det känns som ok pris. Det är Minimundus långa bärsjal av trikå, är den något att ha? Eller finns det andra bättre för ungefär det priset?

Nu satte jag panelen upp i armhålorna och den stöttar nu huvudet!
När Valle har det bakåt. När han lägger huvudet åt sidan, vilket han alltid gör när han somnar, lägger jag axelstycket runt hans huvud. På bilden har jag endast framstycket som stöd, det funkar okej men jag får ha lite koll.

Ser detta rätt knutet ut? Jag har ett litet svar-röd randigt linne med smala axelband, så det svarta ni ser är sjalen.

sjalenfram_anonym.jpg

sjalensidan_anonym.jpg

sjalenbak.jpg

Det är iaf som jag knyter ;) Jag bär ju fortfarande fast han väger 8 kg+ och det är inga problem för mig!

Men människa vad långt hår du har!! När jag träffade dig hade du nog helt kort hår???

Ja nu när jag ser det kommer jag ihåg att jag mest använde axelbandet som stöd för huvudet tills Sam kunde hålla upp det själv. Sen började jag använda Manducan när han var 4 månader.

Men det ser rätt knutet ut i alla fall, kanske var det bara som Brandgul sa att mitten skulle längre upp! Och Valle ser definitivt nöjd ut med läget :D

Det är iaf som jag knyter ;) Jag bär ju fortfarande fast han väger 8 kg+ och det är inga problem för mig!

Men människa vad långt hår du har!! När jag träffade dig hade du nog helt kort hår???

Nämen vänta för nu hänger jag ju inte med, som vanligt. :p
När har vi träffats?

Edit: Gick igenom mina gamla PM och nu hänger jag med!

Senast ändrad:

Då fortsätter jag knyta som jag gjort.
Idag har vi fått veta att Valle är ett riktigt bärbarn, ojoj!
Drog till Ringens köpcentrum på Söder, vi tänkte att det kanske är liite mindre folk där än inne i city iaf. Åkte in vid lunch med vagnen men sjal o sele blev kvar hemma, oj vad vi fick ångra det. Lillen bestämde sig för att INTE sova i vagnen, vilket han annars brukar göra.

Amma på toaletten, byta blöja på toalettstolen för inget skötrum fanns, sen bära bära bära för det var det enda som gillades av lillen. Var brukar ni amma när ni är på stan egentligen? Jag har ju ingen vana av det här. Foodcourten var trång och helt utan väggar (den ligger ju mitt i "ringen") och proppfull, så där kändes det inte helt rätt. Jag lyckades köpa 2 knivar inne på Duka med honom i famnen, jackan ovanpå honom och skötväskan runt axeln, utan att riva ut nåt! Vagnen fick stå vid ingången för pappa och storebror var i leksaksaffären.

Nästa gång blir det ingen vagn kan jag säga!!! T.o.m. på tunnelbanan var det bara famnen som gällde.

Jag har haft flaska med för sådana tillfällen. Men visst har jag kunnat amma på café/matställe också. Ibland har nöden ingen lag och man blir ju smidigare och diskretare med tiden! Blöja byter jag i vagnen om det behövs.

Fast nu är han bara en månad så han har inte börjat med flaska ännu.
Vågar man amma på lunchrestaurang/café eller får man sura blickar?
Jag råkade stöta till skon på en gammal tant med vagnen och fick en jättesur blick, mitt förlåt ändrade inte hennes min. :( Vänjer man sig efter ett tag och slutar bry sig eller?

Amma i sjalen! Mycket lättare än man tror! Eller det var det för mej i alla fall. Jag har till och med gjort det på ridtävlingar och ingen har märkt något haha. Men annars - flaska eller amma offentligt. Eftersom jag aldrig fått till sittandeamning har jag fått anpassa mitt liv så att jag varit hemma när han varit hungrig så vi kunnat ligga ner, eller tagit med mig flaska.
Men att amma på toaletten känns inte jättehygieniskt. Kunde ni inte gått till nån restaurang eller nåt? Visst säger lagen i Sverige också att man får amma var som helst? Så du kan inte bli utkastad nånstans ifrån bara för att du flashar tutten.

Han skrek så jag ville bara få i honom mat snabbt, det är ju otroligt stressande att gå omkring med en skrikande bebis i ett köpcentrum. Enda restaurangen där var denna food court mitt i smeten. Jag ska träna på att amma i sjalen hemma, få till knytningen. Har kollat en jättebralänk jag hittade på sjalbarn, jag fick inte till vaggknytningen alls, han gillade inte den. Sen ska det ammas överallt! :laugh:

Här är länken: http://www.youtube.com/watch?v=TLduLJFSJn4&NR=1

Amma i Manduca funkar också! Det har jag gjort på IKEA. :laugh:

Men annars ammar jag öppet, var jag än är. Gjort sen han var pyttebebis och gör fortfarande (nu 10½ mån), har aldrig kört med flaska.
Om jag var du skulle jag lägga en tunn filt över mig och bebis så det inte blir full insyn om jag kände mig osäker...

När han väl äter är det inga problem tycker jag, det är mecket med amningsnapp (eller när jag ska hjälpa honom få bra tag utan napp) som det blir lite flashigt...

Det är just det ni båda kommer att bli bättre på och då känns det bättre att amma in public!

Men på tal om att amma i sjal/sele. Hur små tuttar har ni eller? :p Jag skulle ju få vika bebis dubbel om han skulle nå ned dit :rofl:

Haha. Jag tycker mina tidigare små bröst numera är gigantiska amnings-bröst! Jag fyller ju en hel c-kupa! :p

Men framförallt har jag en lång rygg som underlättar vid selamning, när jag har hasat när höftbälte ordentligt ner på höften så är han nästan i amningsposition automatiskt! :cool:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har aldrig varit särskilt synlig här på buke, men har varit desto mer aktiv i bakgrunden och följt med i några år nu och läst. Men...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 913
Senast: Johanna_B
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar