Bantningstips?

Evenstar

Trådstartare
Är det någon som har några bra tips på övningar eller liknande som är bra när hästen ska gå ner i vikt? Min pålle har en rejäl buk nu efter sommaren... Har hört att trava långa sträckor är bra?

När hon väl kommer in på nätterna också blir det ju lättare att reglera hur mycket hon får i sig. Men eftersom hon är väldigt lättfödd så brukar det dröja ett bra tag innan hon är i fin form! Så kom med era tips på hur man bäst rider om man vill få en smalare häst...

Sv: Bantningstips?

Vad får hon när hon står inne? Blanda halm/hö eller vad du nu ger för något.Bara lite av höet. :p

Hon står på spån och får hösilage. För ett par år sen stod hon på halm och jisses vilken buk hon fick...:angel:

Galopparbete ger nya magmuskler som stramar upp buken. Galoppera i lugnt tempo långre sträckor, och varva med att träna galoppfattningar, båda galopperna. Se bara till att underlaget är bra, och träna inte så mer än ett par ggr i veckan. Skritta och småjogga längre rundor några ggr i veckan så blir du av med extra fett på hästen. :)

intervallträning är bra, men banta inte hästen genom att minska på grovfodret, ta bort kraften istället och rid mer, rid hästen i rätt form så den arbetar med magmusklerna då försvinner också buken.

Håller med, men då får man se till att ha koll på att man har ett hö med mkt protein, annars blir man snuvad på en massa muskler också och får en pluffsig häst som ser tjock ut ändå, hur man än bantar. Man måste behålla minst 1,2 kg ts per 100 kg kroppsvikt för magen skull av höet, men sen måste man ibland lägga lite krafft eller byta mot lucern ändå om man inte haft tur med höet. :)

jo de e ju klart, är inte höt tillräckligt bra får man ju ge extra men ofta så räcker de med fri tillgång på silage..iallafall har de gjort de hos mej än så länge.

Läste nånstans att det mest effektiva var att skritta i RASKT tempo i 30 min, men kommer inte ihåg hur många ggr per vecka det var man skulle göra det..
Ska se om jag kan hitta den artikeln igen..

så vid hon är igång och du trappar upp träningen, ta bort kraftdoret och ge bara grovfoder, rid fiorm så hästen får jobba med rygg och buk muskler då ser hästen smalare ut. Hästen har inte proteinbrist då ?
Tänk oxå på att de flesta hästar ser mkt tjockare ut när de står och slappnar av i hagen än när de rids och jobbas.

Proteinbrist? Bara halm ger inget protein och då blir hästen bukig.

Bantingstips från "tjockis-ponny"ägare:
  • Ta det lugnt. Det tar tid att förbränna fett
  • "Power-skritta", mycket effektivt!
  • Se över foderstaten; får hästen i sig vad just den behöver?
  • Motion, motion, motion.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 110
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
834
Senast: Kristall10
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar