bantningstips någon? :D

E

emlundgren

Hejhejhallå!
Nu har min häst äntligen fårr kommit ut på sommarbete, men nu är ju nackdelen att han är ju väldigt tjock dåra.
Så jag tänkte varför inte be om lite hjälp. Så nu vill jag att ni ger mig era bästa bantningstips för hästar! Det hade varit suuuuupersnällt, är i stort behov av hjälp! :D

Pusss emelie :)[/CENTER]​

Sv: bantningstips någon? :D

Ut och GÅ, GÅ, och GÅ med hästen ;D Motion är nog det enda som hjälper när dom har fri tillgång till mat och blir tjocka. Skritt är superbra. Gå förhand eller sitt på. :)

meeen kanon tackar :)
Han går ju ute året runt den här hästen så han har alltid fri tillgång till mat.
Men nu är han rentutav fet så måste banta ner han så han orkar med tävlingsterminen :D

enkelt svar:

Mindre mat. Mer motion.

du får gå dygnet runt om du ska banta en häst som har obegränsat med mat.

viktigt vid bantning är att banta långsiktigt, dvs inga svält kurer helt plötsligt, utan dra ner på mat och öka motion i en vettig takt. Annars blir det ohälsosamt för hästen om man krash-bantar den.

Att ej släppa hästen på bete eller på ett mkt magert "bete" och massor av motion

Om du har möjlighet kan du ju ställa in honom i box/matfri hage några timmar om dagen...
Tex. före/efter ridpasset?:)

Släpp hästen på magrare bete och motionera mera. Eller eventuellt flytta till bantingshage på natten eller box?

Magert bete och motion. Men jag brukar släppa min på mkt bete kanske bara ngr dagar för att hon tycker det är gått och så att betet i den magra hagen inte ska ta helt slut.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 644
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar