Bantningskur!

Sv: Bantningskur!

Håller med ovanstående inlägg om att man skall akta sig för att ge förlite grovfoder, likväl att Regel nr 1 vid bantning är att man FÖRST minskar på kraftfodret SEDAN minskar på grovfodret... Och inte mindre än 1kg TS/ 100 kg kroppsvikt.

Men vad gäller antal kg TS så måste jag "försvara" trådskaparen något, allt grovfoder skall räknas, även den halm och det GRÄS som hästen äter. Hur mkt det är vet bara hon/han. Det står ju i ursprungsinlägget att det fortfarande finns gräs i hagen.
Många vinterhagar har stått oröda hela sommaren och är fulla av gräs (även om de inte innehåller så mkt näring).
/M

Ta bort kraftfodret - det är inget han behöver. Är han tjock så orkar han ändå inte prestera något.

Det räcker du ger höet i den mängd som sägs ovan och så kan du ge 2-2,5 dl betfor, blött blir det ju en del att äta, med lite morötter, äpplen o mineraler. Med tiden kommer han bli piggelin igen.

Klättra o galoppera intervallt är bra. Många hästar är trötta nu när de lägger päls.

Hej!

jag hade en likadan häst för ett antal år sedan. Han var helt "omöjlig" att få till en foderstat till. Vi fodrar alltid med mycket grovfoder och minimalt med kraftfoder, för ofta behövs det inte så mycket om man har ett bra grovfoder.
Denna hästen var av naturen en otroligt seg och loj häst. Det var bara inne på hoppbanan (endast vid tävling!!) han tände till. Vi prövade med vad som kändes som allt i foderväg för att få igång honom.
Till slut gick jag emot mina principer och satte honom på ca 9 kg hö. 2,5 kgavre och 1 kg Krafft Turbo vet inte om Turbon finns fortfarande). Givetvis fick han mineraler, vitaminer etc etc. denna foderstat fungerade han bäst på men han var och förblev en mycket flegmatisk häst.

Mvh / A

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 611
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 319
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama