Bantningskur!

C

Chough

Usch vad jag känner mig elak mot pållen nu, har dragit ner ännu ett kilo på hösilaget.

Just nu får han 6 kg hösilage om dagen (hua mig!), 1/2 kg betfor (kraffts pelletrerade), och 2,5 kg Guldhavre. Utöver detta får han extra salt, b-vitamin och chevinal..
Detta känns väldigt lite med tanke på att han i vintras fick 10 kg hösilage. Men då var det ju kallt o ruskigt också, nu finns det iaf lite gräs i hagen att gnaga på. :smirk: Hade iofs tänkt att öka höet när han fått bort några kilon, skulle helst vilja att han hade fri tillgång till hö men det funkar inte eftersom han är så lättfödd!

Är jag väldigt elak mot honom nu? :devil: :o Antar att han står på mer energi än han borde kanske? Funkar det att ha honom på denna lilla diet ett tag? Behöver få bort lite mer mage...
Har möjlighet att ge extra halm så han har något att tugga på. Är det bra, det är väl inte så mycket näring i det så han kommer gå upp i vikt på grund av halmen? Hur mkt halm kan jag ge?

Hästen är 165 cm tränas ordentligt varje dag, hopp, dressyr och intervallträning. Valack 7 år.

Analys på hösilaget:

Torrsubstans 61%
Smältbart råprotein 44g/kg
Energi 5,8 MJ/kg
Ca 2,6 g/kg
P 1,4 g/kg
Mg 0,8 g/kg
K 12,1 g/kg
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Råprotein 110 g/kg ts
Smältbart råprotein 72 g/kg ts
Energi 9,4 MJ/kg ts
Ca 4,5 g/kg ts
P 2,4 g/kg ts
Mg 1,4 g/kg ts
K 21,2 g/kg ts

Förresten, när man kollar värdena, vilka är de man ska titta på? De övre eller de undre? Alltså t.ex. smältbart råprotein står ju 2 gånger, vilket är det man skall gå efter?

Många frågor vart det, men jag är tacksam för alla svar!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bantningskur!

Dom övre värdena är per kg foder och dom undre är per kg turrsubstans.

Så din häst får egentligen bara 3,66 kg stråfoder vilket är till att be om magproblem.
Man ska för magen skulle ge minst 1 kg ts/100 kg häst(räknar med att din häst borde väga minst 500 kg),vilket med ditt hö ger 8 kg foder.

Eftersom din kvot på höet är 7,6(proteinet/enegin) vilket är helt ok, så hade jag bara tagit bort havren och betforen.

Men det är möjligt du att måste ge några mineraler har inte riktigt koll på hur jag räknar det, det får vi hoppas att någon annan kan komma och fylla i.

Mvh
Camilla

Din häst får en hel del kraftfoder, varför inte dra ner lite på det istället för på grovfodret?
Och innan du försvarar kraftfodermängden med att hästen tränar, har du provat någon gång att ge mindre kraftfoder? De flesta hästar klarar sig mycket bra utan stora mängder kraftfoder, det finns t.ex. travare som har fri tillgång på bra (!) grovfoder och något kg havre.. Och bra grovfoder har du ju! :idea:

Visst kan du ge halm istället för en del hösilage, man brukar räkna med att det innehåller 4-5 MJ/kg foder.

Hmmm, betforen kan jag iofs minska..

Han har gått på mindre kraftfoder förut, men jag upplever att han behöver en del kraftfoder..

Som sagt, detta var tänkt som en tillfällig bantningskur, någonting måste jag ju minska på för att han ska gå ner i vikt, och havren vill jag inte minska alltför mycket på...

Ja, det är elakt. Du har ett bra hösilage, varför inte ge rejält av det och dra ner på den fettande havren?

Varför behöver han kraftfoder? Med det silaget ska du utan problem kunna ge bara det och ändå få en pigg och glad häst.
Prova att ta bort havren. Min häst fungerar mycket bättre nu utan en massa kraftfoder. Hon får två olika silage ett med en kvot på 8 och ett med en kvot på 8,9. Hon är piggare nu än någonsin tidigare och mår mentalt mycket bättre. Min häst får alltså rejält proteinöverskott och är trots det pigg och glad utan gallor eller andra problem. Då jag köpte min häst för tre år sedan så var hon extremt slö och "behövde" krafftfoder och fick det också. Jag tog bort det och hästen piggnade till.
Din häst borde väga ca 600 kg (min är 150 och väger 500kg korsning halvblod/arab). Han behöver då MINST 9,8kg silage för att få sitt tuggbehov tillgodosett gärna 12 kg.
Om hästen får 12 kg av silaget så får den 69,6 MJ. Den borde behöva mer än det då min lilla dam (normalfödd) får 72 MJ och inte rids överdrivet hårt.

Okej!
Men om jag ger honom 12 kilo nu så kommer han att rulla fram, jag vill inte ha en överviktig häst då detta orsakar problem, eftersom benen ansträngs onödigt mycket.

jag vill banta ner honom nu under några veckor, + träna honom så jag får honom lite mer "slimmad", sen kan jag mer än gärna gå över till mer hö då det blivit kallare, mindre bete och han är i bättre form..

Kan säkert även minska havren då med.
Men som det är nu, måste hästen bantas, och det vore omöjligt med 10 kg hösilage... han har ätit 7-8 kg hela hösten och är enligt mig och andra för tjock. Han har även stått på mindre kraftfoder, ca 1 kg havre om dan..

Eftersom det inte fungerar som du gör nu varför inte lyssna på de som kan ta bort kraftfodret ? Ge honom minimal giva hö dvs 9-10 kg och inget kraftfoder och se vad som händer. Det kanske fungerar gör det inte de kan du ju alltid ge kraftfoder igen.

Problemet är att din häst riskerar att bli sjuk på den foderstat du har nu. Den får på tok för lite grovfoder och en häst är trots allt en grovfoder omvandlare. Hästar som får för lite grovfoder kan få ett antal problem kolik, olater, magsår osv.
Om jag går in på Freefarm och tittar (detta program är känt för att räkna lågt) så får jag resultat att en häst som väger 600 kg, är halvblod, fet och tränar behöver 73 MJ/dag. Din häst får idag ungefär 70 MJ varav 35 MJ kommer från kraftfoder och 35 MJ från grovfodret. Om du ger den 12 kg silage och inget kraftfoder mer än lite skrammel i krubban så får den också ungefär 70 MJ. Den kommer alltså få samma mängd energi och ska alltså inte bli fetare på den foderstaten än på den du har idag. Hästen kommer må bättre och kommer troligen gå ner i vikt eftersom den får den typ av foder hans mage är gjord för att hantera.

Håller med! Man ska passa sig för att ge för lite grovfoder.

Varför måste han få krafftfoder? I mina ögon är 2.5 kg havre väldigt mkt... Hade jag ett grovfoder med så bra kvot skulle jag vara överlycklig och bara ge silage. Det skulle nästan vara för bra kvot för mina hästar som är väldigt lättfödda.

Har ett hö med kvot 6 nu och mitt vbl äter bara hö + lite betfor/fibergi (ca 0.2 kg resp 0.3 kg) för att hon ska få lite då alla andra får och skölja ner vitaminer med. ;)
Hon får nu 11½ kg hö/dag + motion och minskar i vikt på det. Även hon är överviktig efter en sommar med kraftigt bete + vila (pga trassligt ben).

12 kg hösilage skulle ge din häst knappt 70 MJ. Det lär han knappast rulla fram av. Det är nästan exakt vad du ger idag med 6 kg silage, 2,5 kg guldhavre och ½ kg betfor...

Jag skulle inte kalla en häst som kan äta 2,5 kg havre för lättfödd!
6 kg hösilage anser då jag som för lite grovfoder åt en så stor häst eftersom grovfodret är grunden i foderstaten.
Det låter iallafall som inte som någon nyttig bantningsmetod för en häst. :mad:

Ta bort kraftfodret och RID honom slimmad. :idea:

Om vi säger att din häst väger 550 kg. Så räknar du på ett behov för , vi säger 525 kg, eftersom den ska gå ner.
Då behöver din häst:
MJ: 58 g omsättningsbar energi per dag. + 29 för arbete, alltså 87.
Protein: 348+174 = 522
MJ : 87
Protein: 522
Kalcium:33.9
Fosfor:23,75
Sen får du utgå från det och plussa ihop, från analyserna. man ska alltid försöka täcka det mesta med grovfodret och ge minst 1kg torrsubstans per 100 kg häst.

Torrsubstans 61%
Smältbart råprotein 44g/kg
Energi 5,8 MJ/kg
Ca 2,6 g/kg
P 1,4 g/kg
Mg 0,8 g/kg
K 12,1 g/kg
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Råprotein 110 g/kg ts
Smältbart råprotein 72 g/kg ts
Energi 9,4 MJ/kg ts
Ca 4,5 g/kg ts
P 2,4 g/kg ts
Mg 1,4 g/kg ts
K 21,2 g/kg ts

Håller helt med tidigare inlägg...Varför ge kraftfoder över huvud taget? 2,5 kg havre/dag ÄR mycket. Ta bort, säger jag bara. Havre är grymt fett!! Han/hon klarar ju sig på ensilaget :)

Shaggy skrev:
Problemet är att din häst riskerar att bli sjuk på den foderstat du har nu. Den får på tok för lite grovfoder och en häst är trots allt en grovfoder omvandlare. Hästar som får för lite grovfoder kan få ett antal problem kolik, olater, magsår osv.

Håller helt med.

Ta bort kraftfodret o se vad som händer. Måste hästen ändå banta mer så är det motion som behövs.

Ger honom 2 kg halm nu också..
Får bara kritik på min lilla bantningskur ser jag.. =D
Har även dragit ner betforn nu får han 1/4 kg betfor.

Jag har haft ett antal hästar innan som jag nästan bara gett hö och knappt någon havre, de har stått på ca 12 kg hösilage allihopa.
Tyvärr så upplever jag min häst som seg och loj om han endast äter silaget. Han får ändå väldigt omväxlande ridning så det är inte därför han är seg.
Märker skillnad i "pigghet" om han äter havre..

Men jag gör ett experiment denna vecka, han får stå på denna foderstat, sen får jag se hur jag ska göra..

En vecka är lite kort tid för att utvärdera hur det funkar. Varför ge 2 kg halm, det ger lika mycket energi som 1½ kg av ditt hösilage, varför då inte ge den mändgen hösilage? Då ger du alltså inte knappt 70 MJ längre, utan närmare 78 MJ, och så minus 1/4 kg betfor, 75 MJ då.

Varför inte våga prova att ge hösilage och mindre mängd havre och låta honom få vänja sig vid det ungefär tre veckor-en månad? Kankse lojheten är något övergående medan magen vänjer sig?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 611
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 319
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka