Bantningsfoder

T

tottenham

Är det nån som vet nåt bra "bantningsfoder" dvs kraftfoder med alla vitaminer, mineraler och annat nyttigt men inte så mycket som gör att hästar lägger på sig.
Nu när pållan ska startas upp igen efter Lååång vila så behöver vi hjälp på traven.

Sv: Bantningsfoder

Så lite kraftfoder som möjligt, och en foderstat beräknad på hästens normala vikt. Dvs, så mycket energi (MJ) som hästen förbrukar i normalhull.

Inget kraftfoder, mineraler och vitaminer att köpa rent att ge som tillskott OM hästen behöver det.

Varför kraftfoder då hästen är överviktig ? Det är ju som att om jag bar på övervikt skulle förbättra min vikt genom att äta pizza tex. Ta hellre bort kraftfodret samt motionera tills hästen gått ned till önskad vikt. Därefter kan du tänka på kraftfoder.

Mynta2 skrev:
Varför kraftfoder då hästen är överviktig ? Det är ju som att om jag bar på övervikt skulle förbättra min vikt genom att äta pizza tex. Ta hellre bort kraftfodret samt motionera tills hästen gått ned till önskad vikt. Därefter kan du tänka på kraftfoder.

Kraftfoder för att få energi till motionen...fast det är inte säkert det behövs. Dessutom för att de andra hästarna får det o det känns inte så bra att hon får stå helt utan.

Vet ju att det finns bra kraftfoder till överviktiga hästar/ponnyer i England.

Kraftfoder för att få energi till motionen...

Det finns energi i grovfoder också, ett normalt hö innehåller 7-8 MJ/kg foder. :idea: Energi är kroppens bränsle, utan det överlever ingen. Men ett överskott lägger sig på hullet, så varför ge mer än nödvändigt? Och hästar är grovfoderomvandlare, så att ta bort hö för att "få plats" med kraftfoder är lite dumt...

Satsa på en foderstat beräknad på hästens normala vikt, och lägg bara till så mycket kraftfoder som eventuellt krävs för att väga upp höets brister, inte ett gram mer.

Att hästen känns slö i ridningen hänger säkert ihop med att den är lite överviktig, men kan även ha med ren bristande arbetslust bristande engagemang att göra. Satsa på att jobba varierande och med roliga saker istället för att trycka i hästen kraftfoder. Fast vissa "havreheta" hästar verkar tycka att vad som helst är skoj... ;)

När hästen gått ned i vikt så kommer den ha energi till att utföra det den ska. Någonstans måste du väl börja, och du kan ju liksom inte börja att ge mer energirik mat då den ska ned i vikt ? När du fått en viktnedgång som är lämplig kommer hästen att ha mer energi samt vara piggare då den slipper övervikten, då kan du börja ge kraftfoder..om det behövs. Jag tror inte hästen blir ledsen för att den inte får kraftfoder..detta är bara mänskliga känslor övverfört på ett djur. Ge den morötter då om den promt måste ha något.

Räkna på hästens ideal vikt och kanske något under i underhållsbehovet..
det är viktigt att inta bara "ta bort" utan att se till att foderstaten fortfarande är balancerad
Hitta om möjligt ett passande till hästens behov som har en bra kvot

Min ena häst är rätt fet efter betet nu ocj jag kämpar för att få honom att gå ner. Vi bska rida fälttävlan nästa söndag så jag kommer lätt ha fetaste hästen där. Men men... eftersom min är en tävlingshäst får han inte för mkt hö utan äter 7 kg om dagen. Han får 0.75 havre som inte innehåller så mkt fett dock energi. Det får man tänka på. Dessutom får han betfor som även det ger energi. Man måste se till at träna bort fettet. Det finns inga mirakelkurer tyvärr.

Jag vet att om två veckor kommer min häst nått sin matchvikt. Nu har han ca 50 kg till att gå ner plus att han måste förbättra kondisen...

Nja....det är sant. Men man måste balansera upp det utav motion! Tex så är grund ett foder som lägger sig på hullet på hästarna.

För min häst är havre det bästa även om det inte är optimalt.

Vad jag menar är alltså att fettet i havre är energi och av en annan karaktär än det som finns i tex Krafftprodukterna.

Allt fett är energi. Jag har inte sagt något annat heller.
Bara att havre inte sätter sig på hullet på samma sätt som tex krafft.

Jag har 2 av världens lättföddaste hästar. De går på kontrollerat gräs, jag flyttar tråden och de får ett par m2 gräs om dagen (står inne på nätterna), lite hö och en handfull kraftfoder om jag inte ska träna eller tävla. Vid träning måste jag dock ge den ena kraft foder plus havre annars är jag tröttare än hästen när vi tränat färdigt. Hon får speciellt foder för hästar som har lätt att lägga på sig men som ändå behöver något för att orka plus att jag tillsätter lite havre. Jag ger det ca ett dygn innan träning/tävling. Jag önskar att jag hade hästar jag kunde stoppa i utan att behöva tänka på deras vikt hela tiden, men det är ju klart billigare att ha lättfödda hästar.

Narcissa__Malfoy skrev:
eftersom min är en tävlingshäst får han inte för mkt hö utan äter 7 kg om dagen. Han får 0.75 havre som inte innehåller så mkt fett dock energi. Det får man tänka på. Dessutom får han betfor som även det ger energi. Man måste se till at träna bort fettet. Det finns inga mirakelkurer tyvärr.

Jag vet att om två veckor kommer min häst nått sin matchvikt. Nu har han ca 50 kg till att gå ner plus att han måste förbättra kondisen...

Varför skulle hästen inte kunna få mkt hö (utifrån sitt energibehov) för att det är en tävlingshäst?

Tänker du banta bort 50 kg på två veckor? Det kan knappast vara nyttigt.... Vatten och muskler är det som kommer att försvinna...

Havre innehåller energi likaså betfor och (hör och häpna) HÖ.
För mycket energi (mäts i MJ och kommer ifrån fett, kolhydrater och protein) i förhållande till vad en varelse gör av med omvandlas till fett och lagras för "sämre tider".
Input och output.
Kan inte förstå varför man måste ge en häst (överviktig eller ej) nåt den inte är gjord för att äta och då vara tvungen att TA BORT sånt den ÄR gjord för att äta (eller snarare har anpassats för att äta).
Jag ser iallafall inte logiken i det...

Nä, jag förstår att du inte förstår det.

Självklart ska hästarna ha hö men som min ena som lätt lägger på sig ska inte ha mer hö än ca 6 kg om dagen. Resten består av havre och betfor.

50 kg på två-tre veckor är inte så mkt för en häst och nä, det är inte som jag egentligen ska banta bort utan som ska tränas bort.

Den här hästen blir otroligt fet om han får för mkt foder.

Elithästarna i hoppning får ca 5 kg hö per dag och de mår inte dåligt. Jag kan också tycka att det kanske är lite lite men men....

Jag brukar inte protestera, men har du några som helst kunskaper inom området foder till hästar? :confused:

Narcissa__Malfoy skrev:
Självklart ska hästarna ha hö men som min ena som lätt lägger på sig ska inte ha mer hö än ca 6 kg om dagen. Resten består av havre och betfor.
.....

Elithästarna i hoppning får ca 5 kg hö per dag och de mår inte dåligt. Jag kan också tycka att det kanske är lite lite men men....

Menar du på fullt allvar att hästen skulle lägga på sig mer om MJ kommer från hö än från kraftfoder?! Du MÅSTE skoja...

Ditt påstående om elithästarna - vad har du för belägg för det? Har du kontrollerat status på dessa hästar? Magsår/-katarr, beteende etc?

Varför inte ta del av den UPPSJÖ av forskning som finns runt hästar och deras kost. Eller ännu hellre, testa sunt förnuft...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama