Bantningsfoder

Sv: Bantningsfoder

Jepp....jag har kunskaper om hästarnas utfodring. I höet finns inte den energi jag vill ha till mina hästar. Och min ena blir fet av höet men inte av havren. Fullblodet jag har kan äta så mkt hö hon vill och blir inte fet. Det är individuellt. När ska folk fatta det?

Jag har kollat tävlingshästarna så pass att de inte ser ut att må dåligt. Kanske gör de det.

Då jag träffar ganska mkt elitryttare och de tipsar om att inte ge för mkt stråfoder väljer jag att hålla en medelväg. Många av dessa ryttare menar att hästen ändå skiter ut allt de inte tar upp så det är bara onödigt och dyrt att ge hästarna för mkt hö.

Mitt fullblod får 10 kg hö om dagen och mitt andra halvblod 9 kg. På dem passar det utmärkt att äta mer men inte på den som så lätt lägger på sig.

Den som inte tror på att mina hästar är välmående och fina är välkomna ut och titta på dem. Om inte annat så för att bevisa att hästar kan må bra fast de bara går i hagen mellan 3-5 timmar och får 6 kg hö.

Tja...här märks det tydligt att man måste sålla bland vilka veterinärer man tror på. Tur man inte lyssnar på allt skit folk försöker lura på en.

Elithästarna i hoppning får ca 5 kg hö per dag

Högprestrerande hästar brukar oftast få Lusern för att kompensera den lilla hö givan. Så man ska inte stirra sig totalt blind på elitens hästars högiva då det oftast förekommer Lusern i deras foderstat.

dyrt att ge hästarna för mkt hö

Kraftfoder kostar vanligen mellan 3-8 :-/kg...Vanligt hö kan man få för 0,50 - 3:-/kg

Senast ändrad:

Grovfoder jäser hästarna i tjocktarmen och blindtarmen och kan därför få ut mycket energi ur det.
Spannmål tas förhoppningsvis upp i tunntarmen, om man inte ger för mycket eller av fel sort då det kan gå vidare till tjocktarmen och orsaka kolik och annat elände.
Spannmålet har dessutom ganska svårt att ta sig från magsäcken utan kan behöva "lifta" med grovfodret för att komma vidare ordentligt.
Man ska därför ALDRIG ge mindre än 1kg torrsubstans/100 kg häst och man BÖR inte
understiga 1,5 kg/100 häst av grovfoder.
Ska man tolka det som att dagens hopphästar väger mindre än 350 kg hela bunten ?
Hur är det med Baron Gruff sjuka ?
Kolik ?
Beteendestörning pga för kort ät-tid vid fodringar ?
Magsår ?
Är inte detta saker som händer tävlingshästar...

*Knapplån*

Den här tråden var intressant! Någon som vet hur många MJ ett kilo hästfett är? Eller snarare, hur många MJ måste man dra ner för att banta en häst max? Hur mycket kan den gå ner på, låt säga en vecka.

Alltså, jag tänker mig motsvarigheten till det grova "människomåttet", ett kilo fettvävnad är cirka 7500 kcal, därför är en viktminskning ungefär 1 kilo per vecka om man minskar intaget med 1000 kcal/dag.

/Jane

*knapplån*

En kompis till mig har precis rådfrågat sin veterinär om hur hon bäst ska banta sitt överviktiga Irish Draught-sto. Han sade att en viktminskning på 7kg/vecka är lämpligt, stoet behöver tappa ca 70 kg så det bör alltså ta 10 veckor. Han sade vidare att hon måste få gå ute MINST 4h varje dag (på gräs), längre om man kan anordna "strip grazing" eller om detta inte är möjligt så bör man använda en grazing muzzle för att reglera intaget. Lägg till detta ca 6kg hö som blötts i 24h, 500g Lucern/dag samt 1kg kraftfoder (jag har glömt vilken sort min kompis använder, det är nåt från Dodson & Horrell iaf). Sedan sade han att hon skall ridas varje dag, 60-90 min, helst lågintensivt alltså mycket skritt.

Det ÄR svårt att ha en lättfödd häst. Jag har en av varje och även om fullblodet är bra mycket dyrare i drift så är hon också bra mycket lättare eftersom hon kan stå på fri tillgång på hö och kan vara ute hela somrarna utan att lägga på sig. Valacken, som är en irländsk sporthäst med mkt cob i sig, blir fet av att TITTA på gräset :D .

Och hur gör man när man har gräs året runt i hagarna, och det inte är lönt att analysera höet eftersom leverantören skiftar regelbundet?
Analyserar man marken då för att få fram mineralvärden osv?
Om hästen går ute 10-12h/dag i gräshage, hur mkt hö måste den sedan ha under natten om den nu är överviktig?
Jag ger för närvarande 2kg plus ett halvt kilo lucernpellets och känner mig jätteelak eftersom han glufsar i sig detta på kort tid trots dubbla småhåliga hönät och en sån där "snak-a-ball" som de måste fösa runt på golvet så att pelletserna trillar ut en och en. Men fick han fri tillgång under natten så skulle han se ut som en ballong! Och att gå ute 24/7 är det inte ens tal om...

Usch vad svårt :(

Förresten, TS, så gillar jag Allen & Page foder, de gör bl.a. en muesli som heter Slim & Healthy som iaf funkar rätt bra för mig. Låg energi, hög fiber, och innehåller alla vitaminer/mineraler. Vet inte om du kan få tag på det i Sverige dock? :confused:

Jag blev bara så väldigt upprörd över folk som ger sina hästar på tok för lite grovfoder... en 500 kg häst ska absolut MINST 6 kg hö, även om det är en hopp/tävlingshäst.

Ok, jag förstår vad du menar. Men man ska ju ge minst 1 kg TS per 100 kg/dag..Lusern räknas ju som ett grovfoder det med, så även om det ser fjuttigt ut med tex: 5 kg hö, så kan man ändå komma upp i rätt giva TS om det finns Lusern inblandad i foderstaten. Så det blir ju rätt ändå, det negativa är väl med så små givor att tuggbehovet inte riktigt blir tillfredsställt....sedan vet man ju inte om en del hästar står på halm också. Då kan ju även detta behov uppfyllas. Så, om man bara ser 5 kg hö, så kan man säga det ser för lite ut, men börjar man kolla upp hur mycket TS man tillför när man räknat in det jag sa, då kan foderstaten helt plötsligt se annorlunda ut.

Jag har snart 20 års erfarenhet av att hålla lättfödda hästar smala, eller banta dem om du så vill.
Och jag kan bara konstatera att du snackar skit i detta fallet.

Du kanske kan rida, men inte kan du då utfodra hästar.
Så mycket dynga var det länge sedan jag läste i en och samma tråd.

Hästarnas behov av protein, vitminer och mineraler måste uppfyllas.
Det enda som man kan och skall dra ner på är energimängden.
Varifrån denna energi kommer är egalt. (Egalt = spelar ingen roll)
Krafft groov (inte grund) är ett utmärkt och proteinrikt foder till detta.
Man kan blanda detta, eller lusern, med halm och på det viset komma upp i 50% mera fibrer på energin.

Halm 4MJ,
Lusern 8MJ och 120g SMBRP.
2kg halm + 1 kg lusern = 16MJ och 120g SMBPR.
Dessa 3 kg motvarar 2kg bra hö med ett värde på 8MJ och 60g SMBPR per kilo.

Jag har precis samma problem med mitt stora sto, hon är lite fet men vafan det är bara att rida mer isåfall. Hon har säkert oxå ca 50kg övervikt men det försvinner väl till slut, jag vill inte låta henne svälta iallafall men jag har tagit bort ett kg havre iallafall och det märks inte så stor skillnad på energin att hon skulle bli tröttare på något sätt. Så nu får hon 2kg havre om dagen + 10kg hö+ lite bete+equilibra.
Nu har ju din häst vilat så det blir ju en annan sak men jag vet ju att mitt sto blir smalare när hon tränas mer, men just nu är jag extremt lat på den fronten med just henne.

Det innebär att du tagit bort ung. 10% av energin, vilket är precis lagom.
Har du räknat så att hästen får tillräckligt med protein?

Ja det har jag och det fick hon iallfall, nu vet jag faktiskt inte för jag har precis flyttat och det finns ingen analys på det höet som används just nu :( . Vi skall ha hösilage sedan när hästarna kommer in för hösten och det är iallfall analyserat. Men hon är inte smalare/fetare nu än vad hon brukar vara :o

Inte_Ung skrev:
Jag har snart 20 års erfarenhet av att hålla lättfödda hästar smala, eller banta dem om du så vill.
Och jag kan bara konstatera att du snackar skit i detta fallet.

Du kanske kan rida, men inte kan du då utfodra hästar.
Så mycket dynga var det länge sedan jag läste i en och samma tråd.

Hästarnas behov av protein, vitminer och mineraler måste uppfyllas.
Det enda som man kan och skall dra ner på är energimängden.
Varifrån denna energi kommer är egalt. (Egalt = spelar ingen roll)
Krafft groov (inte grund) är ett utmärkt och proteinrikt foder till detta.
Man kan blanda detta, eller lusern, med halm och på det viset komma upp i 50% mera fibrer på energin.

Halm 4MJ,
Lusern 8MJ och 120g SMBRP.
2kg halm + 1 kg lusern = 16MJ och 120g SMBPR.
Dessa 3 kg motvarar 2kg bra hö med ett värde på 8MJ och 60g SMBPR per kilo.
:bow: :bow: :bow:

Jag känner också till flera duktiga ryttare, däribland tränare som inte verkar ha baskunskaper om foder.
Särskilt hoppryttare av någon anledning. :confused: 5 kilo hö och 5 kg kraftfoder verkar vara standard. :crazy:

Förvånasvärt många verkar också strunta i att analysera sitt foder.
Eller också bryr de sig inte om att det kommer nya partier hö/hösilage varje gång.
Fattar inte heller hur man samtidigt vågar vräka på med massa olika sammansatta kraftfoder och lucern som många gör*tänker på ca-p kvoten*.

Bara för man är duktig på att rida så betyder det inte att man automatiskt är bra på allt inom hästhållning.

Spillers har flera fodervarianter som passar till feta hästar bla High Fibre Herbal Mix, High Fibre Cubes osv. De har högt fiberinnehåll och låg energi. De har också flera olika chaff. Horsehage har också chaff. De har något som heter apple chaff, och det är perfekt om man vill att ens häst skall få något i krubban när alla andra får. Eller för att dryga ut kraftfodret för hästar som slukar maten.

Ett problem med att inte ge något kraftfoder, är väl att de flesta grovfoder på ett eller annat sätt måste kompletteras för att foderstaten skall bli riktig. Hur gör man annars med ett hö som innehåller 7 MJ och 20 g smb rp? Då hjälper det inte att hästen är fet. Den måste ha kraftfoder.

Om jag börjar rida en avställd häst som är fet, då börjar jag även ge kraftfoder. Dels för att hästen skall få energi till att jobba, men framför allt för att inte hästen skall gå ner får snabbt. Ett foder jag gärna ger är Spillers Senior Maintenance Mix. Det är högt i fibrer och protein. Det innehåller även glucosamin, vilket jag tror underlättar för lederna att komma igång efter en längre tids vila.

Det är skillnad om man har en ridhäst som är och förblir fet trots att den rids, då ger man för mycket och/eller fel mat.

Spillers har även högenergifoder anpassat för hästar som står på liten giva grovfoder. De flesta har inget behov av ett sådant foder. Ridning på elitnivå är trots allt inget vi vanliga dödliga håller på med. Skall man ge lite grovfoder måste hästens hela livsituation anpassas därefter.

Varför inte börja med analysera höet istället för att lägga till kraftfoder per automatik. Eller har du alltid låg kvot på höet?

Man kan ju också göra som så att man ser till att köpa grovfoder som man vet har bra (Utifrån behoven) värden så slipper man få en chock när analysen kommer.

Vårt hösilage hade en kvot på ca 8 förra året och det behövdes inget kraftfoder för att komplettera det.

Det är inte alltid man kan välja hö. Har man eget hö försöker man använda det. Här i trakten regnade mycket av gödningen bort i våras, och proteinhalterna är därför ovanligt låga. Höt jag nämnde tidigare är tack och lov inte vårt.

Har man sedan olika typer av hästar i stallet skulle man behöva flera hösorter, vilket inte alltid är praktiskt.

Ibland vet man inte ens vad grovfodret innehåller. Våra hästar går fortfarande på bete, och det kommer de att göra i minst en månad till.

Det är inte rimligt att tro att enbart hö skall uppfylla ridhästens näringsbehov. Inte unghästens heller för den delen. Risken med en sådan ensidig foderstat är stor. (Dagens hö kommer sällan från naturliga ängar där floran är varierande). Vi kan aldrig få en analys som visar alla näringsämnen. Inte heller vet vi exakt vad hästen egentligen behöver. Jag tycker att man skall ge en allsidig foderstat bestående av ett grovfoder som bas och sedan komplettera med ett lämpligt kraftfoder samt vid behov ett mineral- och vitaminfoder.

Även en fet häst behöver ha mat. Kroppen tar mycket stryk av alltför snabb viktförlust.

Gunther skrev:
Jag känner också till flera duktiga ryttare, däribland tränare som inte verkar ha baskunskaper om foder.
Särskilt hoppryttare av någon anledning. :confused: 5 kilo hö och 5 kg kraftfoder verkar vara standard. :crazy:
Men det fungerar faktiskt på t.ex. en kapplöpningshäst i full träning.
Travaren fick en foderstar på 6kg hö och 6kg Krafft Groov och det blev alldeles rätt ner på minsta micromineral.

Det _är_ lättare att fodra hästar som behöver mycket mat.

Egentligen är det väl ganska logiskt... någonting måste de ju ha utgått från när de satte samman alla dessa kraftfoder, så det är väl ett bra betyg åt Krafft.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama