Kissing Spine

Trådstartare
Jag blir tokig! De har knappt haft något bete senaste tiden och ändå så är hästskrället fet! :mad: Nu får de hösilage ute också eftersom unghästen måste käka... Och Arjan måste ju också få mat för att orka! Hur sjutton ska jag göra! Hjälp mig :crazy:

Sv: Bantning!

Hästen är antagligen bukig av för lite mat om den gått på magert bete och ändå är "fet". Ge den mera grovfoder och beräkna en foderstat så ska du se att magen minskar så småningom. Tänk på att det tar tid bara, man ser inga förändringar över en natt.

Fast han var lika tjock när de hade bra bete :crazy:. Tvärtom är han mindre bukig nu men fortfarande inte bra... Han går hårt i stort sett varje dag, får 4 liter havre, 1 dl mineraler, ca 1 liter betfor (mkt vatten). Förut har det varit jättesvårt att få honom i hull men nu när han har mer muskler så lägger han på sig mkt lättare. Jaja, annars får han väl leva med det :D

Du kan ju inte förvänta dig att hästen ska gå ned i vikt på ingenting att äta..menar att: kroppen är funtad på detta vis att: när tillgången på mat minskar rejält så ställer kroppen in sig på kristider...villket medför noll viktminskning och detta ganska länge. Ge hästen den den ska ha och dra ned 10% eller nåt istället. Då ska du nog se den minskar i vikt.

Hehe, han FÅR mat :smirk:. Sen står han inne på halm också så han käkar en del sånt. Men då fick jag en förklaring iaf! Får väl se vad som händer nu... Som tur är är han inte så road av att äta hösilaget så...

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 065
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar