Banta/slimma ner shettis?

Quinnie

Trådstartare
Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny!

Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan vilket oroar mig. Ägaren har nu bett mig om råd och jag har sagt att jag kan hjälpa till och motionera den, till den grad som går för min del. Alltså tömköra, longera och promenera! Vill också tillägga att han såg ut så när han kom till de som har han nu, vi jobbar tillsammans med att försöka banta honom!

Det är alltså en shettis det handlar om och jag behöver hjälp för ponnyn verkar inte röra sig ett kilo i rätt riktning när det kommer till vikten. Han är rätt stor för en shettis, kanske runt 110cm? Vet inte hur gammal exakt men mot ålders höst skulle jag tippa. Runt 17-20 år?

Han får 1,5kg hö på morgonen i hagen, 2kg vid lunch/eftermiddag och sedan 2-3kg på kvällen när han kommer in. Han går alltså inte på fritillgång utan vi har stenkoll på mängden han äter. Sen får han en halv dl lucern med massor med vatten och en halv dl mineraler. Inget godis alls då han är så fruktansvärt tiggig!
Kan tillägga att vi inte har tillgång till halm där vi bor, så det är inte ett alternativ tyvärr…

Hans ryttare rider 2-3 gånger i veckan och jag försöker motionera honom när jag har tid, så allt som allt kanske det blir 4-5 pass i veckan.

Förstår verkligen inte varför han inte går ner!
Innan han kom till de som har han nu stog han som hagprydnad i några år men innan det blev han körd och riden.

Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan vilket oroar mig. Ägaren har nu bett mig om råd och jag har sagt att jag kan hjälpa till och motionera den, till den grad som går för min del. Alltså tömköra, longera och promenera! Vill också tillägga att han såg ut så när han kom till de som har han nu, vi jobbar tillsammans med att försöka banta honom!

Det är alltså en shettis det handlar om och jag behöver hjälp för ponnyn verkar inte röra sig ett kilo i rätt riktning när det kommer till vikten. Han är rätt stor för en shettis, kanske runt 110cm? Vet inte hur gammal exakt men mot ålders höst skulle jag tippa. Runt 17-20 år?

Han får 1,5kg hö på morgonen i hagen, 2kg vid lunch/eftermiddag och sedan 2-3kg på kvällen när han kommer in. Han går alltså inte på fritillgång utan vi har stenkoll på mängden han äter. Sen får han en halv dl lucern med massor med vatten och en halv dl mineraler. Inget godis alls då han är så fruktansvärt tiggig!
Kan tillägga att vi inte har tillgång till halm där vi bor, så det är inte ett alternativ tyvärr…

Hans ryttare rider 2-3 gånger i veckan och jag försöker motionera honom när jag har tid, så allt som allt kanske det blir 4-5 pass i veckan.

Innan han kom till de som har han nu stog han som hagprydnad i några år men innan det blev han körd och riden.
Höet låter lite väl mycket för en shettis på bantning, även om det såklart blir svårt med ättiden. Har ni kollat med blodprov så att värdena stämmer och att det inte finns några brister/överskott? Kommer inte ihåg vilken men det finns en mineral som kan ge övervikt om det är för mycket/lite och undervikt i det andra läget. Testat för EMS/PPID? Bägge verkar kunna ge övervikt, samt uppkommer ofta vid fetma.

Analysera grovfodret och gör en foderstatsberäkning. Låter som det är för mycket hö.
Min c-ponny, visserligen en nätt sådan på 250 kg på våg, men han ska enligt min uträknade foderstat äta 6 kg hösilage, hyffsat lågt MJ och mer jobb än shettisen. Så det där låter som han får i sig alldeles för mycket MJ.
Börja så, med analys och uträkning.
Är det för mycket socker kommer han också ha svårare att gå ner i vikt.

Ingen analys gjord nyligen men det är äldre marker och alla rapporter innan har visat på lågt näringsvärde. Så höet är jag nog inte så oroad för och vill inte att han ska få bristande tuggtid då det är det enda han får i hagen under dagen och inne på natten.

Har frågat om ny analys men den har inte gjort oss klokare de senaste åren tyvärr

Höet låter lite väl mycket för en shettis på bantning, även om det såklart blir svårt med ättiden. Har ni kollat med blodprov så att värdena stämmer och att det inte finns några brister/överskott? Kommer inte ihåg vilken men det finns en mineral som kan ge övervikt om det är för mycket/lite och undervikt i det andra läget. Testat för EMS/PPID? Bägge verkar kunna ge övervikt, samt uppkommer ofta vid fetma.
Han är inte kollad vad jag vet, sen har jag inte så mycket utrymme att bestämma men ska absolut ta upp eventuella sjukdomar med ägaren!

Även vår B-ponny får mindre hö än då. Lite pill med många fordringar, hönöt och div påhitt för att öka tuggtiden.

Men gammal vall och dåliga värden, får den verkligen i sig det proteinet som behövs?

Kan du lägga upp en bild på ponnyn så man kan se om den är fet eller bukig?
Så är jag nyfiken på i viken del av Sverige det inte finns halm att uppbringa. Större delen av Sverige hade ett kanonår map hö/halm i år.

Hur länge har ni försökt få ner ponnyn i vikt?
En nia på hullskalan är ju oerhört stor övervikt. Har du mätt ponnyn med ett viktmåttband? Ibland kan förändringar vara svåra att se, och då är mäta ett bra verktyg.
Hömängden låter tyvärr stor, men förstår dilemmat med ättid.

Håller med de andra som skrivit att han får alldeles för mycket hö. Han får lika mycket hö som vår maxade c-ponny.
Vår shettis som vi hade tidigare var 107 i mkh, gick enbart i stor hage åt 2-3 kg hö beroende på värdet, plus halm.
Hon hade PPID och det var viktigt att hålla henne i bra hull pga fångrisk.

Jag köpte en mycket överviktig ponny för många år sedan. Den var hungrig hela tiden och ägaren sa att de alltid slitit med att banta den. Det som hjälpte för oss var en uträknad foderstat med mineraler i balans. Hon blev mycket lugnare och började gå ner sakta i vikt.

Idag äter hon hälften halm, hälften hö och potatisprotein för att få i sig tillräckligt med protein. Jag tycker att halm är räddningen för tjockisar så jag hade verkligen kämpat för att hitta det. Sen har det ju också visat sig att motion som ökar pulsen är viktigt.

Ingen analys gjord nyligen men det är äldre marker och alla rapporter innan har visat på lågt näringsvärde. Så höet är jag nog inte så oroad för och vill inte att han ska få bristande tuggtid då det är det enda han får i hagen under dagen och inne på natten.

Har frågat om ny analys men den har inte gjort oss klokare de senaste åren tyvärr
Analys är nödvändigt för att veta.
Energin kan vara för hög och då kommer den aldrig gå ner. Är det mycket socker så är det också ett problem. Så börja med en analys

Oj vad mycket hö! Är ju samma som min fjordhäst står på just nu i skogshage innan snön och kylan kommer. Inte lustigt hästen inte går ner i vikt. Säger också analys.

Kan du lägga upp en bild på ponnyn så man kan se om den är fet eller bukig?
Så är jag nyfiken på i viken del av Sverige det inte finns halm att uppbringa. Större delen av Sverige hade ett kanonår map hö/halm i år.
Har tyvärr ingen bild då det inte är min ponny. Men han är tydligt fet över ryggen och har fettnacke. Såklart är han bukig men jag vet skillnaden på fet och bukig, och han är garanterat rejält överviktig. Vi håller hus på kusten i Västernorrland och hade otroligt mycket regn denna sommar. De bondar som lyckats få bra halm vill inte sälja/använder det som strö till korna.

Hur länge har ni försökt få ner ponnyn i vikt?
En nia på hullskalan är ju oerhört stor övervikt. Har du mätt ponnyn med ett viktmåttband? Ibland kan förändringar vara svåra att se, och då är mäta ett bra verktyg.
Hömängden låter tyvärr stor, men förstår dilemmat med ättid.
Tror de försökt sen slutet av augusti, jag har endast kommit in på ett hörn nu på slutet så jag har inte riktigt koll på hur länge de ”aktivt” försökt få ner honom. Han är rejält fluffig just nu så måttbandet visar olika varje gång, men han ska klippas nu i veckan och efter det ska vi mäta om och gå efter det måttet!

Det blir nog väldigt svårt att få mer hästen i vikt utan analys, speciellt när ni enbart ger hö som grovfoder. Det är lite som att försöka gå ner i vikt genom att gå till gymmet några gånger i veckan men ändå äta snabbmat och en chokladkaka dagligen, träningen kan inte kompensera för mängden energi man äter.

Säger också analys och alldeles för mycket hö, som det ser ut just nu.

Mina d-ponnys äter 9 kilo per dag och det är mycket för d-ponnysar. Jag har bra hö (för mina hästar) och det är dessutom hingstar så de bränner mer bara på det.
Den förra d-ponnyn, också fjordhäst men valack, skulle gå på ca 6-7 kilo, max. Vilket var jättesvårt med tanke på att han var krubbitare och hade lätt att lägga på sig. Det fick bli en herrans massa motion istället.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 195
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka