Banta +Sjukvila

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare caroline_star
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 687
C

caroline_star

Hejsan.. Min häst ska bantas ned lite nu då hon har fått fång och veterinären säger att hon få¨r inte gå upp ngt kg utan helst gå ned liute. men hon står ju i sin sjukhage och jag kan inte motionera henne på det viset. Hur ska jag få ned henne i vikt? jag har sänt hennes hösilagegiva till ca 11 kg per dag..

mvh carrooo

Sv: Banta +Sjukvila

Vad är det för storlek på hästen? Värden på hösilaget?

Ta bort allt vad kraftfoder heter

hade oxå problem att få ner vikten på halt häst som inte skulle ha motion.
har en nordsvenk brukshäst som stod på 12 kg hösilage och 0.3 kg kross+ mineraler.
eftersom kraftfodergivan redan är så liten så tog jag inte bort den.
däremot minskade jag hösilaget till 9 kg och började ge havrehalm för att han skulle ha lite att göra när högivan inte räcker så länge.
Nu är han igång som vanligt igen men båda mina kallblod får fortfarande en del av hösilaget utbytt mot halm,för att jag skall kunna hålla dem i bra hull eftersom att hösilaget jag fått i år var ovanligt bra.
de har gått ner i vikt båda två
lycka till

hejsan. Jag har inte fått min analys på hösligaget än. sitter o funderar vart det har tagit vägen. hon får se 3 dl kornkross per dag utedelat på 3 fodringstider. detta bara för att hon ska få i sig minerlaer o lite annat.
Hon är ett halvblodssto på 500 kg =)
mvh carrooo:rofl:

Byt ut en del av höet mot lusern och halm.
Man kan på det viset sänka energimängden medan man behåller mängden protein.
Proteinet är nödvändigt för att hästen skall kunna bli frisk igen.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 003
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 084
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 090
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka