Banta hästen så ryggen lyfts...

Sv: Banta hästen så ryggen lyfts...

Varför visar inte slu-s undersökning det du säger då?

Det finns ju även elitidrottare som äter GI och presterar bra.

Är ponnyn gammal? Du nämner att den är svankig och att den fått ryggproblem. Det kan ju vara därför den inte sätter muskler över ryggen? Som de andra nämner kanske proteinbrist?

Mina hästar tål ej havre...Valacken jag har fick i början av vintern lite havre och vart helt galen. Någon vecka efter havren plockats bort så är han som en liten hund i grimskaftet, jmf med en galen hingst....

Men visst orkar hästar prestera på bara hö!

Kanske därför att ingen västlig häst i dag gör någon hård ansträngning???

Jag tycker att mina hästar alltid gått ganska hårt jmf med hur mkt andras ridhästar går. Men det är ju inte ens i närheten av max prestation. Tänk på arbetshästar förr i tiden (och fortfarande i u-länder), där kan vi snacka om hästar som arbetade hårt. Här finns massa gammla stenbrott och det är väldigt kuperat. Där travade de stackars hästarna med blytunga vagnar 3 mil till hamnen. Bara att hålla emot vagnen nedför de otroligt branta backerna (knapt så jag vågar rida där..) från vissa av brotten måste ha varit extremt hårt arbete. Och de gjorde flera turer per dag, man arbetade så länge det fanns ljus. De hästarna behövde havre!

Inte ens travare och galoppörer på toppnivå utsätts för så hård träning i dag, och garanterat inga ridhästar. TS ponny lär vara långt från att göra extremt hårt arbete.

9900013.jpg
[/URL][/IMG]

Här är ponnyn. Hoppas ni tar hänsyn till ägaren och inte säger elaka kommentarer.Bilden är ifrån somras, han var då i bättre skick än nu när han har stått mer stilla i vinter. Angående proteiner så får han extra tillskott av proteiner varje dag. Och ponnyn är 10 år.
Det var en hästfysioterapeut som var och tittade på den. Enligt henne så gör övervikten att magen tynger och drar ner ryggen. Vi har också fått övningar att göra med den. Den är inte i så dåligt skick att den inte kan ridas men vi ska inte ha sadel på några veckor och de ska ses över igen.

Senast ändrad:

Jag skulle nog inte lita på en "terapeut"(med okänd kort utbildning..) som påstår man kan förbättra en dålig rygg med bantning.:eek:

Även om hästen är döfet så lägger sig inte fettet under magen och drar ner ryggen!

Jag gissar på att den har ont!
Har hästen ont i ryggen kan det bero på hundra olika saker ,och troligen är det nåt som hänt(skada) ,eller en illasittande sadel ,felaktig träning,tandproblem ,hovproblem osv osv.:confused:
Jag tror INTE det har att göra med att den är fet..
Då skulle många hästar ha ont i ryggen..
Om terapeuten har kompetens vet jag ej,men lita inte på en människa.
Kolla hellre upp den av kunnig hästintresserad veterinär först.
Läste nåt gammalt inlägg att du haft problem med dragig box ,byte av box och dåligt underlag i ridhus osv.Mkt kan ha hänt där,och har du en dålig sadel dessutom...:crazy:Kanske har den halkat i hagen ?
Jag skulle rekommendera dig att hitta en seriös yrkesmänniska som kollar upp din häst och sen att du med hjälp av duktig tränare tränar upp hästen om den är svag sin rygg eller är omusklad.

Har din häst ont och du inte hittar orsaken kan du aldrig muskla upp hästens rygg,för att kunna jobba i rätt form och bygga muskler måste den va smärtfri.
Börja i rätt ände!Lycka till

På den där bilden så är ponnyn i utmärkt skick! :)
Har du ingen bild på hur den ser ut nu?

SpaderÄss, TACK för förklaringen! :bow:

Där ser ju ponnyn jättefin ut! Inte alls fet.

Om han vilat mkt i vinter så kanske han helt enkelt har tappat muskler och blivit lite tjock pga mindre träning?

Magfett tynger inte ner ryggen, däremot så kan avsaknad av mag och ryggmuskler göra att magen hänger mer. Många hästar som inte rids ser ut så utan för den delen vara varken feta eller ha proteinbrist.

Har du ingen bild på hur han ser ut nu? :)

Har inte tagit en enda bild på hela vinter....ska försöka jobba på saken. Återkommer.

Varför visar inte slu-s undersökning det du säger då?

Jag vet inte vilken SLU undersökning du avser. Kan du ge en länk?

Om du läser dessa två artiklar kanske du förstår varför högpresterande hästar måste ha tillskott av socker- och/eller stärkelserikt foder för att kunna arbeta maximalt:

http://traningslara.se/fysiologi-del-iv-anaerob-metabolism/

http://traningslara.se/fysiologi-del-v-aerob-metabolism/

Jag håller dock inte med författaren om följande:

“Lösningen på problemet ovan kan vara något som man kallar för “train low, compete high” vilket står för att man tränar med små glykogendepåer för att på så sätt maximera ens förmåga att använda sig av fett. När det sen är tävling så laddar man upp med massor av kolhydrater i hopp om att få det bästa av två världar, en maximerad fettmetabolism tillsammans med superkompenserade glykogendepåer.”

Tyvärr har det visat sig att detta inte fungerar.

Jag tycker att hästen fortfarande är i fint hull, definitivt inte tjock. Jag skulle fortsatt att rida på som vanligt utan förändringar i foderstaten. Om hsten vilat mycket i vinter är det troligtvis därför hästen lagt på sig lite extra och med regelbunden motion igen tror jag att han kommer att slimma ner lite.

Jag tror också mer på andra omständigheter eller möjligen bristande bukmuskler efter att den vilat. Men det senare känns ju mer som en anledning att man märker av småkrämpor tydligare, en musklad häst har lättare att kompensera för sina svagheter/obalanser.

Jag vet inte vilken SLU undersökning du avser. Kan du ge en länk?

Om du läser dessa två artiklar kanske du förstår varför högpresterande hästar måste ha tillskott av socker- och/eller stärkelserikt foder för att kunna arbeta maximalt:

http://traningslara.se/fysiologi-del-iv-anaerob-metabolism/

http://traningslara.se/fysiologi-del-v-aerob-metabolism/

Jag håller dock inte med författaren om följande:

“Lösningen på problemet ovan kan vara något som man kallar för “train low, compete high” vilket står för att man tränar med små glykogendepåer för att på så sätt maximera ens förmåga att använda sig av fett. När det sen är tävling så laddar man upp med massor av kolhydrater i hopp om att få det bästa av två världar, en maximerad fettmetabolism tillsammans med superkompenserade glykogendepåer.”

Tyvärr har det visat sig att detta inte fungerar.

Det står till exempel i senaste foderbladet att det inte finns några som helst belägg för att fritids eller sporthästar behöver något stärkelse eller sockerrikt fodermedel. Detta enligt docent Anna Jansson SLU

Sedan har du även testerna som utförs på travare i träning. De ges endast grovfoder. http://www.slu.se/sv/fakulteter/vh/...utfodring-och-vard/nyheter-huv/unghaststudie/

Jag tycker att ponnyn är alldeles för tjock, däremot ser den inte svankryggig ut på det här kortet i a f. Mindre foder och mer motion så är den snart i sitt gamla skick igen! :) Hur mycket mat får den?

Det står till exempel i senaste foderbladet att det inte finns några som helst belägg för att fritids eller sporthästar behöver något stärkelse eller sockerrikt fodermedel. Detta enligt docent Anna Jansson SLU[/url]

“Fritidshästar” är väl inte samma sak som högpresterande hästar. Fritidshästar klarar sig ofta alldeles utmärkt på ett bra grovfoder. Med högpresterande hästar menar jag tävlingshästar som ska prestera maximalt.

Eftersom du endast gav ett namn men ingen länk så googlade jag på Anna Jansson SLU och fann följande:

http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/utfodra-hasten-for-bade-halsa-och.htm

Hon säger bl.a. följande:

“Typ av prestation avgör
Hästar som arbetar förlorar energi och svett och förlusterna måste ersättas. Energikällorna i hästens foder är, precis som för människor, fett, protein och kolhydrater. För att sätta upp en bra foderstat måste man titta på vilken typ av prestation hästen utför. Är det en distanshäst? Är det en häst som ska gå väldigt snabbt på kort tid? Dressyrhäst? Hopphäst? Kan man förändra syreupptagning och mjölksyreproduktion i hästen kan man också förändra prestationen.
- Vilka effekter har vi av träning och arbete? Vi måste fodra för samspel med detta, säger Anna Jansson.
När hästen arbetar hårt och intensivt använder den glykogen (sockerart) som lagrats i musklerna, muskelglykogen. Om hästen förbrukar mycket muskelglykogen när den arbetar så blir den snabbare trött. En vältränad häst förbrukar mindre muskelglykogen än en otränad.”

Läs särskilt de tre sista raderna. Det är sant det hon säger att en vältränad häst förbrukar mindre muskelglykogen än en otränad som utför samma arbete men det som hon av någon anledning inte säger är att en häst som inte har tillräckligt med glykogen lagrat i muskelcellerna kan inte arbeta intensivt lika länge som en lika vältränad häst som har “laddats” med muskelglykogen. Ett grovfoder innehåller helt enkelt inte tillräckligt med socker och stärkelse för att fylla hästens glykogenförråd.

Sen drar hon helt felaktig slutsats beträffande det försök som hon relaterar i sista stycket, dvs. “Slutsatsen av försöket är att om hästen får en fettrik foderstat med mycket fibrer och socker (betfor innehåller både fibrer och socker) så är det bra för högpresterande hästar.” Detta är en helt felaktig slutsats men som tyvärr många gjorde för ett antal år sedan vilket gjorde “high-fat feeding” populärt. Artikeln är från 2006 så hon kanske har ändrat uppfattning beträffande en fettrik foderstat till högpresterande hästar.

Sedan har du även testerna som utförs på travare i träning. De ges endast grovfoder. http://www.slu.se/sv/fakulteter/vh/...utfodring-och-vard/nyheter-huv/unghaststudie/

Detta är väl ingen forskningsrapport utan en pågående studie. Dessutom en helt meningslös studie enligt min mening. Hästar har samma energiomvandlingssystem (energy pathways) som människor och det finns otaliga studier på sambandet mellan glykogen och prestationsförmåga. Här är en bra sammanfattning:

http://homepage.eircom.net/~irishacro/medical/glycogen.htm

Jag tycker nog den är för tjock, men inte extrem-fet. Hade minskat pa kraftfodret i första hand och mtionerat mer (behöver inte innebära ridning).

Du har väldigt mycket egna meningar och åsikter och jag hoppas att folk som läser dina inlägg förstår det.

Jag har inte påstått att det var en forskningrapport utan undersökning.

Fritids och sporthästar står det. Några andra hästar finns inte på bukefalos knappt. Är du inte rädd att det du skriver leder till att tonåringar helt felaktigt stoppar i sina hästar en massa kraftfoder och tror att det inte kan springa annars?

Du är för mig en helt okänd person som visserligen är stor i orden och verkar kunna en del men mest enligt "egen" vetenskap känns det som ibland.... Okända är inte de på slu.

Liknande trådar

Foder & Strö Detta är min första gång här, så om jag lägger dessa frågor under fel rubrik ber jag om ursäkt. Om någon kan flytta den till rätt plats...
Svar
3
· Visningar
1 482
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö Jag har under sommaren haft en 17-årig varmblodsvalack (varmblodig travhäst då för de som vill;)) på foder som sällskap åt mitt...
Svar
1
· Visningar
810
Senast: sthu
·
S
Foder & Strö En häst som har exem/kliar sig lite väl mycket, ska man väl vara försiktig med att stoppa i för mycket konstiga saker va? Det där var en...
Svar
7
· Visningar
1 224
Senast: Totola
·
P
Hästvård nu har ponnyn fått ont i ryggen igen, det kom helt plötsligt därför trodde jag att det skulle ge med sig lika fort men inte de .. min...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: phelle91
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama