Banta hästen så ryggen lyfts...

Sv: Banta hästen så ryggen lyfts...

Människor kan ladda kolhydrater men det kan inte hästar enligt Cecilia Muller SLU,(alltså inte samma) men du kanske vet bättre där med??

Är du inte rädd att det du skriver leder till att tonåringar helt felaktigt stoppar i sina hästar en massa kraftfoder och tror att det inte kan springa annars?

Det hoppas jag verkligen inte. Dom som läser inlägg här kan säkerligen skilja på en hobbyhäst och en högpresterande tävlingshäst. Menar du att jag medvetet skulle ljuga och säga att inga hästar behöver tillskott av kraftfoder?

Du är för mig en helt okänd person som visserligen är stor i orden och verkar kunna en del men mest enligt "egen" vetenskap känns det som ibland.... Okända är inte de på slu.

Är du inte lite orättvis nu? Jag har givit dig flera länkar där du kan läsa och bilda dig en egen uppfattning.

Du däremot påstår saker utan att ge några länkar. T.ex. säger du följande:

”Varför visar inte slu-s undersökning det du säger då?”

”Alltså behövs inte kraftfoder.”

“Det står till exempel i senaste foderbladet att det inte finns några som helst belägg för att fritids eller sporthästar behöver något stärkelse eller sockerrikt fodermedel. Detta enligt docent Anna Jansson SLU”

Enligt följande artikel säger dock den person som du hänvisar till, docent Anna Jansson SLU, någonting helt annat än det du påstår. Hon säger precis samma sak som jag:

“slutsatsen av studien är att det inte går att rekommendera hårt arbetande travhästar en diet utan kraftfoder.”

http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/enbart-grovfoder-funkar-samre.htm

Så kontentan av det du säger är att en häst som tex skall gå Grand National behöver några kg havre på morgonen innan löpet för att det skall finnas tillräcklig glukos för musklerna att arbeta med?

Problemet med att säga att de måste ha kraftfoder är som jag ser det att folk tror att deras hästar är högpresterande bara för att de tävlar msv dressyr eller 130 hoppning. Och därav öser på med kraftfoder så deras hästar skall "orka", till den grad att hästen får väldigt lite hö och massa kraft. Trots att dessa hästar inte ens är i närheten av att vara högpresterande och får magsår, kolik, kf, och fång av denna överutfodring med stärkelserikt foder.

TS; Jag tycker den ser tjock ut, men det kan vara svårt att se på en ridbild då de ofta blir kortare och mer kompakta i kroppen. Vore bra med en uppställd bild utan utrustning! Och undrar som kryddan, hur mkt foder får han egt?

han får alltså hö 3 gånger om dagen (stallet mäter inte upp det utan ger en "lämplig mängd")hans foderstat är beräknat på höets värden, och då får han morgon- 0,5 l Racing pony (som jag linkat till tidigare), kl 13- 0,5 l detsamma, kl 20- 0,5 l havre+ 1dl olja, 1dl proteinpellets, 1 dl linfrökross + mineraler
Vår målsättning har varit att byta till havre enbart.

Men det är ju omöjligt att veta hur mycket näring hästen får när höet inte vägs. Det kan slå hur tokigt som helst och får hästen för lite protein så bygger den inga muskler heller.

Kan du uppskatta hur mycket hö den får?

Föreslår att ni själva börjar väga upp ponnyns mat varje dygn (och lägger det i t e x Ikeakassar) så att ni vet vad den äter egentligen. Be den som fodrar att lägga upp tre högar, frukost, lunch och kväll. Sen tar du alltihop och väger det för att se hur mycket det är. Därefter så får du göra en beräkning på vad den får i sig av MJ och SMRP och allt annat. För mycket mat är det i vilket fall. Varför får han olja?
Om han går med andra hästar när han äter lunch så kanske han tar en hel del av deras hö också? I så fall kan man kanske ge mindre lunchhö och lägga in en del som eftermiddagshö i boxarna istället?

Han har en individuellt anpassad foderstat och analyserat hö. Men han är ännu också för tjock, behöver tappa vikt och bygga upp ryggen.

...han får alltså hö 3 gånger om dagen (stallet mäter inte upp det utan ger en "lämplig mängd")hans foderstat är beräknat på höets värden, ...

Men hur i hela friden går detta ihop? Hur kan ni räkna en foderstat när ni inte vet hur mycket hästen får? Eftersom den är för tjock, får den uppenbarligen för mycket. D v s foderstaten fungerar inte.

Vet ni inte hur mycket hö hästen får, kan ni ju inte ens börja räkna foderstat.

9926239.jpg
[/URL][/IMG]

Bild utan ryttare. Hade en massör där idag. Hon tyckte inte situationen var så allvarlig. Menade att detta är ett vanligt problem efter vintern, med mer vila och dessutom kan kanske eventuella täcken hindra rörelsefriheten göra att de spänner ryggen mer än vanligt. Nå nu börjar vi säsongen igen med nya tag.

Senast ändrad:

Nu är du orättvis av ngn anledning. Det SÄ skriver låter rimligt om man bara hänger med lite.. som jag.

Fråga proffstränare om de bara ger hösilage. Nej det gör de inte. de behöver göda upp dem under vintern för att ha att ta av under tävlingssäsongen. Just nu ser man t o m ngt runda travhästar.

Hultman gav minst 3 kg av ngt.

Sen har vi galoppsporten. Gissa vad de ger:D Knappast endast grovfoder.

Snygga som fasen är de oxå.:love:

Vilken fin häst ni har. Våra får fritt med analyserat hösilage som innehåller mycket smrp och lite MJ - de går i lösdrift. De klarar sig väldigt bra på grovfodret och får någon dl betfor samt mineral och linfröolja, morot o äpplen ibland. De har mycket bra kondition och behöver inte mer än detta. Betforn ger energi och minskar mjölksyran vid ansträngning.

Vilken fin ponny! :love:

Tycker också att ponnyn är lite fet, men inte extremt på något sätt. Men ta för sjutton reda på hur mycket grovfoder han får! Det låter helt galet att han bara får på en höft, då kan det ju bli hur mycket eller lite som helst och olika från dag till dag. Jag skulle personligen dra ner på kraftfodret, jag tycker att 1,5 liter låter jättemycket, plus olja och feta linfrön på det. Med normal motion, mycket grovfoder och endast "krubbskrammel" (någon näve kraftfoder eller en morot per giva) så lär han vara i fin form snart igen. Det är ingen universallösning, det bästa är såklart att räkna ut foderstaten, men generellt sett så är det en ekvation som brukar gå ihop för de flesta hobbyekipage.

Hej!

Jag känner mig manad att svara med anledning av det du skrev under den första bilden som lades upp, där en hästfysioterapeut sagt att fetman på magen ger ryggproblemen för att det drar ner ryggen med sin tyngd.

Min första reaktion var "Jösses! Förklarade h*n inte bättre än så för er som hästägare?" och min andra tanke var "Hoppas verkligen inte att terapeuten trodde sig själv, om detta var vad denne faktiskt menade".

Jag är själv dipl. fysioterapeut för häst, jag har även utbildat inom ämnet, och jag vill säga två saker om det som denne sk. "kollega" som besökt er, har sagt:

1) Även till alla er som säger att bukfett på en häst inte drar ned ryggen: Jo, det gör det, enligt de mest grundläggande fysiska lagar som finns, så någon som hänger på undersidan, drar med en viss kraft (i regel mätt i Newton (N)) det som det hänger i, nedåt. Superenkelt. Buken lär ju inte pressa ryggen uppåt med sin tyngd, eller..? (Rent retorisk fråga, ev. svar blir säkert mest ironi.. :D)

2) I detta fallet, som i de flesta fall (jo, det finns extremfall med hästar så feta att det påverkar deras rygghälsa, men de verkar vara extremt få och jag har själv endast stött på ett enda under 25 år), är det med all sannorlikhet inte troligt att det är det som gett er ponny problem. Er ponny är INTE så tjock.

Den hästfysiolog ni haft ut, som påstått att relativt låga övervikt er ponny ser ut att ha, är orsak till problemen, kan inte, bara KAN inte, komma från min skola. Gör h*n det blir jag besviken på riktigt.. :crazy:
H*n borde hittat andra troliga anledningar, och om inga andra troliga anledningar hittats, skulle detta ändå inte nämts som bidragande orsak till ryggproblemen. Det är ju ingen Barbapappa till ponny ni har! :p

Nej, lyssna på alla kloka ord gällande fodret, och den massören som varit ut (som verkar vara någon annan än fysioterapeuten (och om inte så är denne schizofren)) och Stort Lycka till på vägen!

// Mvh - J

Senast ändrad av en moderator:

Tycker nog inte att man kan kalla det för bukfett, utan att buken är stor o tung.
en fet häst har sällan endast tung buk.
En häst kan ha stor o tung buk om den får dåligt o näringsfattigt stråfoder= måste äta massor för att försöka få i sig tillräckligt o det hjälper inte ändå. Den är tunn över övriga kroppen. Det behöver inte alls vara pga proteinbrist. Tunn häst= för lite energi- fett. Beror nog även mer på stor maskbörda.

sen är det oxå beroende av om hästen använder sina bukmuskler vid träning o/ eller om den har haft många föl.

Ponnyn ifråga ser fullkomligt normal ut o om man är seriös så tittar man på den även under arbete.

Tack för din åsikt. Ett problem han har är ju också att ryggmusklerna igen måste byggas upp. Återkommande problem hos oss. Ryggen och sadlarna har varit krångligt hela tiden sen vi fick honom. Så nu kör vi ryggstärkande övningar igen, våren har kommit och man kan rida ut igen och klättra runt i skogarna. Sadeln måste kollas över igen....fast de har ridit väldigt mycket barbacka hela året, säkert tre gånger i veckan, så jag har svårt att tro att sadlarna gör så himla mycket skada.
Fysioterapeuten gav också ryggövningar att göra, där man ska trycka på ställen under magen så han lyfter ryggen och jumpa så. Vi tänker inte byta stall igen och vet att det inte lönar sig att börja tjafsa om hövägning. Man kan önska mer eller mindre förstås. De andra hästarna är inte för tjocka eller för smala och har inget fel i ryggen så jag tror inte det är avgörande! Detta säger jag för när vissa är så upprörda när de ger med ögonmått höet. Han äter upp sitt hö, då är det lagom. Tidigare på ett annat stall så fick han typ 8 kg hö i dagen och det lämnade han och åt inte upp.

Jag förstår ert problem när det gäller vägning av grovfodret. Det är svårt att ändra en del personers rutiner, så ni får väl utgå från ett ungefärligt värde helt enkelt. Visst har hästen några kilo för mycket, men inte alls så att jag skulle anse att det skulle tära på ryggen. hästen Har dock en ganska ordentlig hals och det skulle jag vara lite orolig för. Vår ponny hade alltid "jättefin" hals (såg ut som er hästs lite grann) Något som visade sig vara tecken på fångrisk (ponnyn fick tyvärr fång till slut som resulterade i avlivning). Hur som helst skulle ni kunna ta bort kraftfoder och olja helt och se vad som händer. Fantastiskt läcker ponny annars :)

:) tack så snällt sagt! Han har nu masserats flera gånger ,och laserbehandlats och ridits utan sadel och nu är han redan bättre. Sadelkillen kommer snart och kollar sadeln. Tagit bort kraftfodret med hälften tills vidare.

Liknande trådar

Foder & Strö Detta är min första gång här, så om jag lägger dessa frågor under fel rubrik ber jag om ursäkt. Om någon kan flytta den till rätt plats...
Svar
3
· Visningar
1 482
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö Jag har under sommaren haft en 17-årig varmblodsvalack (varmblodig travhäst då för de som vill;)) på foder som sällskap åt mitt...
Svar
1
· Visningar
810
Senast: sthu
·
S
Foder & Strö En häst som har exem/kliar sig lite väl mycket, ska man väl vara försiktig med att stoppa i för mycket konstiga saker va? Det där var en...
Svar
7
· Visningar
1 224
Senast: Totola
·
P
Hästvård nu har ponnyn fått ont i ryggen igen, det kom helt plötsligt därför trodde jag att det skulle ge med sig lika fort men inte de .. min...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: phelle91
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama