Sv: Banta hästen så ryggen lyfts...
Hej!
Jag känner mig manad att svara med anledning av det du skrev under den första bilden som lades upp, där en hästfysioterapeut sagt att fetman på magen ger ryggproblemen för att det drar ner ryggen med sin tyngd.
Min första reaktion var "Jösses! Förklarade h*n inte bättre än så för er som hästägare?" och min andra tanke var "Hoppas verkligen inte att terapeuten trodde sig själv, om detta var vad denne faktiskt menade".
Jag är själv dipl. fysioterapeut för häst, jag har även utbildat inom ämnet, och jag vill säga två saker om det som denne sk. "kollega" som besökt er, har sagt:
1) Även till alla er som säger att bukfett på en häst inte drar ned ryggen: Jo, det gör det, enligt de mest grundläggande fysiska lagar som finns, så någon som hänger på undersidan, drar med en viss kraft (i regel mätt i Newton (N)) det som det hänger i, nedåt. Superenkelt. Buken lär ju inte pressa ryggen uppåt med sin tyngd, eller..? (Rent retorisk fråga, ev. svar blir säkert mest ironi..
)
2) I detta fallet, som i de flesta fall (jo, det finns extremfall med hästar så feta att det påverkar deras rygghälsa, men de verkar vara extremt få och jag har själv endast stött på ett enda under 25 år), är det med all sannorlikhet inte troligt att det är det som gett er ponny problem. Er ponny är INTE så tjock.
Den hästfysiolog ni haft ut, som påstått att relativt låga övervikt er ponny ser ut att ha, är orsak till problemen, kan inte, bara KAN inte, komma från min skola. Gör h*n det blir jag besviken på riktigt..
H*n borde hittat andra troliga anledningar, och om inga andra troliga anledningar hittats, skulle detta ändå inte nämts som bidragande orsak till ryggproblemen. Det är ju ingen Barbapappa till ponny ni har!
Nej, lyssna på alla kloka ord gällande fodret, och den massören som varit ut (som verkar vara någon annan än fysioterapeuten (och om inte så är denne schizofren)) och Stort Lycka till på vägen!
// Mvh - J