Bångstyrig4åring.

G

GoldenHeart

Är ägare av en helt underbar Isabellfärgad 4åring. så socker söt och jätte snäll :p Hon går efter mig som en hund och är otroligt charmig. Men har igentligen 2 problem med henne .

1.Kratsa hovarna på henne har aldrig varit en höjdare ;) ( När jag köpte henne 3år var hon "nästan" ohanterad ) Nu får jag kratsa fram utan problem. Men bak sparkar hon med och har även träffat mig :mad: Tips på hur jag ska få henne att sluta?

2. Lite allvarligare problem . Skrev ett tidigare inlägg om klåda och när hon har klådan och jag leder henne kan hon bara få ryck och stegra ( hon är bara 4år och har därför ingen vidare koll på sina ben än ) och har även där träffat mig :( DET kan vara riktigt farligt och hon måste sluta omedelbart. hon gör så även vid ridning . tips ?

Mitt tålamod börjar ta slut :devil:
 
Sv: Bångstyrig4åring.

Oj - det där lät inte kul!
Träna att lyfta bakfötterna med grimskaftet istället för med händerna. Då är du säkrare och kan tåla lite mer "sparkar". Håll tills hästen slappnar av och släpp sedan försiktigt ner foten igen. SLäpper man bara blir hästen rädd och då blir det etter värre nästa gång. Se också till att hästen inte står med hela sin tyngd på det ben som du vill ta upp. Då hjälper inte all kraft i världen om hästen inte vill lyfta. Man kan se rätt väl vilket ben de "vilar på". OCh för att få "rätt ben" att vara vilande kan du backa hästen ett halvt steg.

Vad gäller klådan tycker jag verkligen att din häst behöver hjälp med det. Tänk om det kliade på dig så att du höll på att bli vansinnig! då skulle ingen tillrättasägning i världen hjälpa!! Så där är ju givetvis lösningen en veterinär som kan hjälpa dig med medicin till hästen!
 
Sv: Bångstyrig4åring.

Jaa, Min hovslagare och jag tränade lite på det där :rofl:
Och han vissade att man ska lyfta upp benet lite högre än normalt då får dom inte den kraften till att få in en spark . Aaa, var längesen minns inte riktigt :p


Joo , Håller på att letar hjälp mot klådan :/ proppar i henne B-vitamin och duschar i olika schampon :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 892
Senast: liiinnea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp