Bandage eller inte?

squarepants

Trådstartare
I lördags fick min flat ett sår på bakbenet, ovanför stora trampdynan mot hasen. Ca 2cm brett och en ficka som ett upp och nervänt U, öppningen är Alltså nedåt.
Enligt vet inget att sy.

Hittills har jag lagt om med sorbact närmast såret, sedan kompress och fästat med gasbinda + en strumpa på för att han tuggar på bandaget. Det vätskar sig något och blöder ibland.

Funderade förut på om det är bättre att bara ha strumpa och byta den och tvätta någon gång om dagen?

Sv: Bandage eller inte?

Om det fortfarande blöder och vätskar efter två dagar skulle jag nog välja att köra med bara strumpa så att det får torka ordentligt. Bara se till att tyget inte torkar fast.

Sårspray vore kanske en idé? Svårt att gissa när man ingenting ser, men jag har stor tro på att 'lufta' sår.

Stackars jycken!

Kanske kan jag ta bara sorbact och tejpa på framsidan (Inte över såret) + strumpa då? För då kan ju inget fastna i såret.. Det är tyvärr så att det går upp i tid och otid eftersom han är "lite" vild :angel:

Sår ska inte torka ut, utan hållas fuktiga på rätt sätt. Annars torkar översta lagret och så har det jättesvårt att få ny bra epitelisering.
Sorbact-gel som återfuktar och håller bakterier borta är bra, ett sånt ska sitta ett par dagar utan att det byts. Borde gå att köpa på apoteket.

Jag erkänner mig rättad om det är så det går till nuförtiden. Härhemma har vi oftast valt att lämna såren 'öppna' om miljön inte varit alltför skitig, men det är kanske dags att läsa på om nya råd och rön!

Smart med sorbactgel! Får kila till apoteket imorgon.
Lägger jag sådan, och sedan som jag gjort nu med sorbactväv och gasbinda?

Jag erkänner mig rättad om det är så det går till nuförtiden. Härhemma har vi oftast valt att lämna såren 'öppna' om miljön inte varit alltför skitig, men det är kanske dags att läsa på om nya råd och rön!

Gick kurs i sårvård i höstas, så får hoppas att de som höll i kursen (leg.vet och bolag som ordnar kurser för folk inom djursjukvården) var uppdaterade ;).

Här finns bra läsning. Enkelt men bra. Vet dock inte hur mycket som finns på apoteket för privatpersoner eller om vissa saker bara kan beställas av veterinär. Erkänner min okunnighet på det...

Låter hunden tassen vara?

Har snarlikt på schäferns framtass men han rör det inte så vi har bara skyddssko på när han är ute. Han rör inte såret så det är en ren fröjd att vara vårdare :laugh:

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 805
Senast: höstmåne
·
Hästvård Hur kan man lägga ett luftigt bandage som andas? Funkar det om man bara tar en kompres och sen lindar en gasbinda runt? Eller måste det...
2
Svar
27
· Visningar
4 163
T
Hästvård Min 9 månaders hingst har ett sår på h.b. Det ser ut som en spark. Såret är ca 3 cm brett och 1,5 cm högt och är "halvdjupt". Han har ej...
Svar
9
· Visningar
1 658
Senast: TantEster
·
Hästvård Förra lördagen kom min häst in blodig och dan. Hon hade fått ett sår några cm ovanför kotleden. Ringde veterinären efter att jag...
Svar
3
· Visningar
996
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix