Banbyggnad

the_connemara

Trådstartare
Varför ser banorna ut som de gör i banhoppning i jämförelse med hur hindren är placerade på en terrängbana?

Varför är det liksom inte mer smala hinder, kombinationer på annat än raka linjer, studs osv?

Att det inte är likadana galoppsträckor förstår jag :p

Sv: Banbyggnad

Det enkla svaret är väl att en terrängbana härstammar från jakterna och eftersom hinderna är fasta så måste man anpassa svårigheterna efter det för att minska olycksrisken.
En banhoppningsbana är inte byggd för att testa kvalitéerna på hästarna på samma sätt. Förr var inte banorna så knixiga utan stora och höga hinder.
Nuförtiden ligger svårigheterna i banhoppningen mer i vägval och avstånd (förrutom att vi vanliga dödliga tycker att 1,60 är skithögt :eek:)

Undrar hur du tänker att man ska kunna rida en kombination på banhoppningshinder om den inte ligger på ett rakt spår? Vill du ha ihjäl både häst och ryttare?
Smalhinder kommer det då och då, oftare i högre klasser.

Tänker som så att i lägre klasser så får man inte bygga allt för svårt med smalhinder och konstiga vägar och när hinderna sen blir högre så är det ju en svårighet i sig och allt för svåra utmaningar utöver det kan bli direkt farligt.
Kanske ska slå ett slag för att få fram de andra bedömningarna lite mer än bara A och A:0 klasser?!
Det finns flera roliga och annorlunda tävlingsformer när det gäller banhoppning, kolla i TR!

En kombination som inte ligger på rak linje ligger antingen i vinkel eller parallellförskjuten och jag har hoppat båda sorter på banhoppningshinder utan att någon situation ens var nära att uppstå. Det gör mig nyfiken på varför du anser att det är så farligt? Och framför allt kanske, varför du anser att det är farligare på banhoppningshinder än på terränghinder?

Smalhinder i den mening som förekommer på terrängbanan förekommer inte i banhoppning, av förklarliga skäl, man skulle ju slå knäna i hinderstöden nästan oavsett hur mycket i mitten man hoppade!

/Lady_S

smal hinder i form av plastmur fungerar ju :idea: jag tycker smal hinder är väldigt nyttigt att träna på, man får rama in hästen extra mycket.
på tävling är det kanske lite elakt då de flesta hoppryttare nog inte tränar på det i regel.

men det hade ju varit väldigt roligare med en parallellförskjuten kombination och ett smal hinder i 1m + klasserna, en liten färg klick på tävlingen precis som banker brukar vara :p.

En kombination i vinkel, vilka avstånd har du mellan hinderna då? Hur stor är vinkeln?

Paralellförskjutna kombinationer ser jag fortfarande som en rak linje men iof, det förekommer ju i princip aldrig heller. Hade ju varit lite kul som omväxling. Det gäller att ha siktet rätt inställt :)

Funkar kombinationer i vinkel med fasta hinder borde de väl funka med vanliga:-D

I terrängen är det väl sällan kombinationer på rak linje om det inte är coffin typ? I Hermanstorp har vi tex ofta två smala häckar som a och c och en spets som b, allt på en mjuk båge, typ 3-4 språng mellan hindren ungefär.

Det är ju häri problemet ligger eller just inte ligger....
En kombination på en banhoppningsbana har ett eller två galoppsprång mellan hinderna.
Har man tre eller fyra som i ditt exempel så räknas det inte som en kombination utan enskilda hinder!
Du kan ju själv se faran eller omöjligheten att hoppa vinklar och kombinationer på böjt spår med ett eller två galoppsprång mellan!

Hade faktiskt gärna sett mer kreativa banbyggen med just sådana linjer.

Det finns ju riktlinjer för hur dom får lov att bygga banorna och det verkar som om dom inte riktigt tillåter banbyggarna att tänka "outside the box"
Det är väl antagligen så att dom är rädda om blåbären som ger sig ut på banhoppningarna?!
Rider man fälttävlan så kommer man ju förberedd på ett annat sätt (vill jag hoppas) man behöver ju tex ett speciellt "fälttävlans grönt kort" för att få starta.

Det räknas som kombination om det är flaggat så, som enskilda hinder om det är flaggat som enskilda. Bara där, och med alternativ, har ju terrängbanbyggare väldigt stora möjligheter att variera svårighetsgraden.

Jag tävlar just nu inte alls men det är inte ovanligt med ett hinder, gärna smalare,på böjt spår bara något språng bakom tex ett nedhopp just för att kolla att hästen är lydig mellan skänklarna och inte springer vid sidan.

Nu klarar jag inte av miniskärmen på mobilen längre :@

Den andra videon var superbra men shit viken bana :eek:

Undrar hur vinkeln var byggd, om man kunde göra en rundare båge på fler språng utan att krångla till det men att ryttarna givetvis tar snabbaste vägen över vilket blir på snedden?! Eller om den var byggd för att hoppas så som dom gjorde.
För sådana lösningar har jag sett i omhoppningar på vanliga tävlingar, inte ofta men det har förekommit (inte som kombination 5a-b utan 5 och 6)
Det var riktigt kul när dom hade satt hinderna så på en lokal 1m och hade tänkt sig rakt fram över 10 (a) och sen en volt till 11 (b) Jag tog snabbaste vägen med två språng mellan snett över alltihop :D Dom hade uppenbarligen inte ens tänkt på den möjligheten med tanke på banbyggarens förskräckta ansiktsuttryck och ingen annan vågade :d

Det är nog helt enkelt för nervpirrande för hoppryttarna att ha en sån bana?!

Nja, inte alla kombinationer i FT har 3-4 galopp mellan sprången. Kolla 2:17 och 3:10 i denna video http://www.youtube.com/watch?v=vIe9K2BiAc8 och 16:40 i denna video http://www.youtube.com/watch?v=7_ETEVzzcbc.

Visst är videorna från FT på hög nivå, men den här sortens kombinationer förekommer ju inte på någon nivå i banhoppning.

Mvh,
Lady_S

Nä och varför skulle det göra det? Tror inte någon fälttävlansryttare skulle vilja hoppa snedställda kombinationer på 1.60 höjd heller, det går väl an när dom max får vara 1.20.

Det sker ju väldigt mycket problem på snedställda kombinationer som det är i terrängen då avståndet till b-hindret inte är givet utan beror ju helt på var du råkar komma in på linjen någonstans och var du placerar din häst och då talar vi svårklassryttare och 1.20. Ni kan ju bara föreställa er hur det skulle bli på en vanlig banhoppning. Skulle väl ta bort självförtroendet på dom flesta hästar..

Den andra videon var superbra men shit viken bana :eek:

Undrar hur vinkeln var byggd, om man kunde göra en rundare båge på fler språng utan att krångla till det men att ryttarna givetvis tar snabbaste vägen över vilket blir på snedden?! Eller om den var byggd för att hoppas så som dom gjorde.
För sådana lösningar har jag sett i omhoppningar på vanliga tävlingar, inte ofta men det har förekommit (inte som kombination 5a-b utan 5 och 6)
Det var riktigt kul när dom hade satt hinderna så på en lokal 1m och hade tänkt sig rakt fram över 10 (a) och sen en volt till 11 (b) Jag tog snabbaste vägen med två språng mellan snett över alltihop :D Dom hade uppenbarligen inte ens tänkt på den möjligheten med tanke på banbyggarens förskräckta ansiktsuttryck och ingen annan vågade :d

Det är nog helt enkelt för nervpirrande för hoppryttarna att ha en sån bana?!

när det gäller det hindret är det egentligen betydligt enklare att rida linjen rakt som han gjorde i filmen, ska du rida böjt spår på tre galoppsprång får du ta ner tempot betydligt och krångla till det och då tappar man flyt och tid..
Det såg ut som hindren var numrerade olika och då kan man även hoppa det första , lägga en volt till höger och hoppa det andra utan att få fel, du kan iof hoppa det första lägga volten till vänster oxå och rida runt och hoppa det andra utan att få fel

Jag tävlar just nu inte alls men det är inte ovanligt med ett hinder, gärna smalare,på böjt spår bara något språng bakom tex ett nedhopp just för att kolla att hästen är lydig mellan skänklarna och inte springer vid sidan.

Något språng bakom var väl att ta i.. möjligtvis 4 språng men under det brukar det definitivt vara en rak linje nerhopp-smalhinder

Nä och varför skulle det göra det? Tror inte någon fälttävlansryttare skulle vilja hoppa snedställda kombinationer på 1.60 höjd heller, det går väl an när dom max får vara 1.20.
Nu vände du ju bara på ursprungsfrågan, varför det inte finns. Och skulle man nu ha snedställda kombinationer i banhoppning så skulle de ju rimligen kunna vara lägre än de övriga hindren, precis som andra svårigheter brukar vara lägre (hinder i pulvermanngrav, t ex).

Det sker ju väldigt mycket problem på snedställda kombinationer som det är i terrängen då avståndet till b-hindret inte är givet utan beror ju helt på var du råkar komma in på linjen någonstans och var du placerar din häst och då talar vi svårklassryttare och 1.20. Ni kan ju bara föreställa er hur det skulle bli på en vanlig banhoppning. Skulle väl ta bort självförtroendet på dom flesta hästar..
Jo, visst. Men då kanske man inte borde ha det i terrängen heller? Varför det är farligare på rivningsbara hinder än på fasta? Eller är det någon annan skillnad också?

/Lady_S

Ryttarna och hästarna i svår klass i ft är ganska så mkt mer rutinerade än ryttare och hästar i 120 klass

Absolut, men det finns ju svåra klasser i banhoppning också. En snedställd kombination på 1,20 i en 1,60-klass?

/Lady_S

Fast här i Sthlms området är det inte alls helt omöjligt med 3 hinder i "rad" på böjd linje från 1.00 klasser. Den banbyggaren jag främst tänker på använder ALLTID vattenmatta från det att han får, i högre klasser gärna med gummiankor på ;)

Och vad häller hinder på "rad" så kan det tex va hinder nr 3 ca 4m innanför spåret ung mellan första och andra bokstaven på långsidan med hinder 4 har fyra galoppsprång på böjt spår typ i mitten och sen hinder 5 på motsatt långsida ung som hinder nr 3 med tre eller fyra galoppsprång. och då är 3 och 5 raka mot kortsidan sett medans hinder 4 är sneställt som snettigenom hinder...
Det är på den här typen av banor jag hoppar bäst då jag annasr backar så in i norden men här vet man ju att man hoppar 3 fyra galoppsprång hoppar 4 tre galoppsprång hoppar 5.. Kommer man rätt in kommer man rätt ut, storgalopperad häst håller ytterspår och en kvickare så håller man innerspår i "kurvorna"..

Jag har skitsvårt för 6-8 språng emellan hinder då jag utan problem kan klämma in 7-10 :)

Nu pratar vi ju åxå förståss om ridhus som klarar av att man bygger så här... dvs ridhus som är minst 20x60 .. I 20x 60 funkar de väl men de blir ju såklart trängre och så...

Får man verkligen frångå höjden så mycket som 40 cm?
Svårt att svara på. I Anvisningar för domare, hoppöverdomare och banbyggarestår det "Tänk på att detta är en typ av hinder som de flesta hästar är skeptiska till. Därför rekommenderas att göra dessa hinder avsevärt lägre än klassens minimihöjd." om hinder i pulvermanngravar. Hur mycket lägre är avsevärt lägre?

Å andra sidan så är det väl enligt reglementet inte tillåtet att ha sneda kombinationer heller...

Jag förespråkar inte snedställda (vinklade) kombinationer, inte parallellförskjutna heller även om de kan vara roliga att hoppa. För mig är det intressanta varför man tycker att de är helt okej på fasta (om än relativt låga) hinder men inte på banhoppningens rivningsbara hinder.

/Lady_S

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 984
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 591
Senast: lilstar
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4