Banbyggnad

Sv: Banbyggnad

Tre och fyra galopp mellan hindren tycker jag låter på tok för svårt för 1.00m-hoppningar!

/Lady_S

Jag är C-banbyggare och det du beskriver är alldeles för svårt för klassen. På våra utbildningar och repetitioner så påpekas det ofta att tre galoppsprång inte ska byggas och absolut inte på båge. Fyra galoppspring kan vara OK men endast på rakt. Sen när man kommer upp på nationell och internationell nivå så är det lite slappare riktlinjer och styrning på hur man får lov att bygga. Fälttävlansstuk på kombinationer och liknande hade heller aldrig blivit accepterat och godkänt.
Vårt uppdrag är att bygga faira banor som främjar en god ridning och utbildning av hästen, det gör man inte genom att ge ekipagen för svåra uppgifter eller att "lura" dem.
Sen är jag själv fälttävlansryttare och har absolut inget emot att hoppa sådana hinder och tränar det gärna på banhoppningshinder med. Men jag skulle aldrig få för mig att bygga det.
Man ska inte bygga så att uppgiften kan missuppfattas av häst och ryttare. Skulle inte vilja ha på samvetet att ha byggt ojust och ngn går omkull och skadar sig. Det räcker med att jag en gång längt en kombination för lite mellan två kategorier och upptäckte det när första ekipaget red. Det var en mkt svettig kategori för min del, men tack o lov är ponnnys smarta och det blev bara en och annan rivning

Jaha det kanske inte är från 1.00 men 1.10....
För jag har aldrig tävlat högre än 1.20 och då så få gånger så då måste de va 1.10 där det är 3-4 galoppsprång...

Men men jag tycker som sagt de banorna är bättre för mej iaf då jag då "vet" hur jag ska rida ;)

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 984
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 591
Senast: lilstar
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4